Als er maar een versie zou zijn zou de gebruikersgroep dalen. Linux staat vooral voor keuze. Bij windows heb je een ding en daar moet je het maar mee doen.
Ik zou ik jouw geval voor ubuntu, kubuntu of xubuntu kiezen omdat dit gewoon de grootste distro is, en nog elke dag stijgt het gebruikers aantal. Zo kan je gemakkelijk hulp op internet vinden, bv hier
http://www.ubuntu-forums.nl/
Meestal word gebruiksvriendelijkheid verstaan als op windows lijken, maar dit is toch totaal niet wat gebruiksvriendelijkheid bedoeld. Linux zou in bepaalde opzichten zelfs gebruiksvriendelijker dan windows zijn, omdat het eenmaal geinstalleerd gewoon blijft werken. En omdat alles geupgrade word door een centraal package beheer. Met een klik zijn alle programma's geupgrade naar de laaste stabiele versie.
Nerolinux kan je hier downloaden, maar persoonlijk gebruik ik gewoon k3b dit werkt ook goed.
http://www.nero.com/eng/nerolinux-prog.html
Mandriva heb ik zelf nog niet gebruikt en ik kan ook niet vinden welke kernel ze gebruiken maar deze zal waarschijnlijk wel redelijk nieuw zijn.
Een nieuwe kernel in je distributie hebben is vooral belangerijk als je een echt splinternieuwe computer hebt, met de laatste hardware snufjes en dat is meestal niet het geval.
Onder linux zijn er twee grootte formaten. van installatie pakketjes.
.rpm (deze kunnen gemakkelijk geinstalleerd worden in redhat, fedora,suse, mandriva)
.deb (deze kunnen gemakkelijk geinstalleerd worden in debian, ubuntu, linspire)
Er zijn bv ook programma's die een .rpm naar een .deb kunnen overzetten maar dit is niet altijd zonder problemen.
.tar.gz .tar.bz dit kan in elke distro geinstalleerd worden, meestal moet je het nog zelf compileren.
Maar normaal gezien kan je alles van de archives van je eigen distro halen, als je bv een tekenprogramma gimp wil hebben doe je gewoon toepassing installeren zoek naar gimp en druk op installeren. Het grootte voordeel is als je het op die manier doet dan zorgt je distro automatisch voor upgrades voor dit programma.