xubuntu al direct 3 vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

fokker

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2005
1) hoe kan ik mijn level one wireless adapter configureren in xubuntu.
2) een cd wissen, branden is geen probleem, maar hoe kan ik een multisession cd maken? werkt een dvd met hetzelfde programma?
3) Als er een programma vastloopt, kan je dan ook zoiets als bij windhoos ctrl alt del?

Ik ben een pure beginner in linux.
dus een beetje compassie graag.
:confused:

Heb een trage computer dat je echt xubuntu moet gebruiken?
Want anders zou ik toch gewoon ubuntu of kubuntu aanraden.
Gnome (ubuntu) heeft veel meer extra's om gebruiksvriendelijk te zijn.

1) De meeste werken wel via ndiswrapper http://www.mixel.nl/index.php?page=content/linuxtut/[Ubuntu] Draadloos netwerk in Ubuntu Linux

2) welk programma gebruik xubuntu voor cd's te schrijven, ik installeer zelf meestal het programma k3b dit is heel gemakkelijk om mee te werken. Je kan ook nero gebruiken voor linux (nerolinux)

Als ik wat rap ga mag je het altijd zeggen hoor. Ik wil alles nog wel een keer uitleggen hoor.

Laatst bewerkt:
het is inderdaad voor een oudere computer, omdat ik eerst eens wil proberen alvorens linux op een nieuwere computer te zetten, ik ben windhoos eigenlijk al lang beu, maar ik ben ooit eens naar een open deur van een computerclub geweest om met linux te starten, daar hadden ze dan iets opgezet waar je alle commandos moest intikken zoals bij dos ongeveer, dat heb ik dus thuis gekomen, gedesilusioneerd, terug gewist.
Ik wist helemaal niet dat er grafische versies waren.
Nu blijken er verschillende versies te bestaan, als ik zo even optel een 10 tal, maar het zullen er vast meer zijn.
Dus kiezen wat je gaat gebruiken is dan wel heel moeilijk, zeker als beginner.
klopt het dat suse ook met oudere computers werkt?
Is dat dan misschien beter dan xubuntu?
zie je, ik ben dus een complete newbie en ik zie door het bos de bomen niet.
alvast hartelijk dank voor de hulp.
o ja, bestaat er zoiets voor linux wanneer een programma vastloopt ctrl alt del?
:confused:

Zoiets als gnome-system-monitor bedoel je, heeft wel iets van takenbeheer bij windows weg.
Bij mij staat het gewoon in het menu onder proces beheer.
Het kan zijn dat je bij xubuntu dit wel moet installeren, kan je dit?

Suse is zwaarder voor oude computer dan xubuntu of ubuntu.
Het heeft wel een goed configuratie - installatie tool namelijk yast hier kan je alles instellen. Maar soms faalt yast toch vind ik.

Distributies van linux zijn er enorm veel, maar ik zou een distributie kiezen waarond een redelijke grootte gebruikers groep zit.
ubuntu, suse, fedora, mandriva, xandros, debian,

xubuntu is een onderdeel van ubuntu en is heel nieuw dit is de eerste echte release, Het gebruiksvriendelijk maken xfce het destop environment dat xubuntu gebruikt is dus nog maar in een laag stadium. Het hoofdproject is al veel verder ontwikkeld.

Ik kan me goed inbeelden, dat mensen de bomen niet meer zien door het bos. Ik vind het ergens ook een verkeerde richting die de linux gemeenschap uitgaat met zoveel distributies.
Ubuntu en zijn varianten is op dit moment wel veruit de meest gebruikte distro, deze is op 2 jaar uitgegroeit van nul tot waar ze nu staan, dus ik verwacht dat ze nog zullen stijgen.

suse bestaat uit 5 cd's,
wil dat zeggen dat er daarbij meer drivers ondersteund worden of zo?
ik heb ook nog een pc met een ati all in wonder kaart in, hier vind ik nergens een linux driver voor. ( ik fiets wat rond op het net, om eerst eens te zien wat er allemaal beschikbaar is voor ik echt overschakel.)

:o

Neen dat betekent niet dat hij meer hardware ondersteund. Hoeveel hardware ondersteund is hangt vooral af van de linux kernel versie. Op dit moment is de recenste versie 2.6.16 .
suse gebruikt 2.6.16
ubuntu gebruikt 2.6.15
Dus ubuntu zal iets minder hardware ondersteunen op dit moment.

Suse zet echt alles op zijn cd gnome, kde, spelletjes, een stuk of 3 office's suites.

ubuntu heeft 3 cd's kubutu, xubuntu, ubuntu, bij xubuntu zal dus alleen xfce + het noodzakelijke + office, webbrowser etc.
De rest kan je nog altijd naar believen downloaden. via toepassing installeren je weet wel denk ik.

Debian heeft bv 14 cd's waar dan ook alles opstaat, maar ze hebben ook een cd waarmee je het basisysteem installeerd en verder alleen van internet download wat je gaat gebruiken.

Ik zou je aanraden veel distributies te proberen en uit te zoeken welke je het beste ligt.
Ze zijn eigenlijk allemaal wel linux maar, de configuratie en gebruiksvriendelijkheid is sterk verschillend.

welke versie leunt het dichtste aan bij win xp?
Grafisch dan bedoel ik, of welke versie is het meest gebruiksvriendelijk?
waar vind je welke kernel een versie gebruikt?
ik ken iemand die mandriva gebruikt (welke kernel is dat), maar die vind ik toch nog niet helemaal dat.
Verschillende versies uitproberen zal dan wel de enige optie zijn denk ik, ik besef ook wel dat er altijd een compromis gemaakt zal moeten worden.
waar kan je overigens nero linux vinden? werkt deze dan ook met alle linux versies?
Werkt overigens elke driver of programma voor linux in elke versie? of is dat ook per versie verschillend?
Toch ergens spijtig dat er zoveel versies zijn, waarom niet een versie die je zowel grafisch als in textvorm kan gebruiken, de gebruikersgroep zou explosief stijgen denk ik, nu ben ik er zeker van dat er verschillende mensen zijn zoals ik die na het zien van al die versies gewoon terug afhaken.

Als er maar een versie zou zijn zou de gebruikersgroep dalen. Linux staat vooral voor keuze. Bij windows heb je een ding en daar moet je het maar mee doen.
Ik zou ik jouw geval voor ubuntu, kubuntu of xubuntu kiezen omdat dit gewoon de grootste distro is, en nog elke dag stijgt het gebruikers aantal. Zo kan je gemakkelijk hulp op internet vinden, bv hier http://www.ubuntu-forums.nl/

Meestal word gebruiksvriendelijkheid verstaan als op windows lijken, maar dit is toch totaal niet wat gebruiksvriendelijkheid bedoeld. Linux zou in bepaalde opzichten zelfs gebruiksvriendelijker dan windows zijn, omdat het eenmaal geinstalleerd gewoon blijft werken. En omdat alles geupgrade word door een centraal package beheer. Met een klik zijn alle programma's geupgrade naar de laaste stabiele versie.

Nerolinux kan je hier downloaden, maar persoonlijk gebruik ik gewoon k3b dit werkt ook goed.
http://www.nero.com/eng/nerolinux-prog.html

Mandriva heb ik zelf nog niet gebruikt en ik kan ook niet vinden welke kernel ze gebruiken maar deze zal waarschijnlijk wel redelijk nieuw zijn.

Een nieuwe kernel in je distributie hebben is vooral belangerijk als je een echt splinternieuwe computer hebt, met de laatste hardware snufjes en dat is meestal niet het geval.

Onder linux zijn er twee grootte formaten. van installatie pakketjes.
.rpm (deze kunnen gemakkelijk geinstalleerd worden in redhat, fedora,suse, mandriva)
.deb (deze kunnen gemakkelijk geinstalleerd worden in debian, ubuntu, linspire)
Er zijn bv ook programma's die een .rpm naar een .deb kunnen overzetten maar dit is niet altijd zonder problemen.
.tar.gz .tar.bz dit kan in elke distro geinstalleerd worden, meestal moet je het nog zelf compileren.
Maar normaal gezien kan je alles van de archives van je eigen distro halen, als je bv een tekenprogramma gimp wil hebben doe je gewoon toepassing installeren zoek naar gimp en druk op installeren. Het grootte voordeel is als je het op die manier doet dan zorgt je distro automatisch voor upgrades voor dit programma.

Ik heb nu suse 10.1 gedownload, daar bleek de pc niet mee overweg te kunnen(64bit)
dan maar weer de versie 32bit gedownload.
heb deze nu geinstalleerd, en kan dus nu deze topic afsluiten.
Ik kan dan beter vragen over suse in een suse topic zetten.
tot hiertoe ziet het er goed uit, maar ik besef wel dat er nog véél werk aan de winkel is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan