Your PC ran into a problem and needs to restart

Status
Niet open voor verdere reacties.

wouter781

Gebruiker
Lid geworden
23 jan 2016
Berichten
13
Hallo allemaal,

Twee weken geleden heb ik mijn oude pc vervangen door eentje die ik zelf in elkaar heb gezet.
Het gaat om de volgende pc: https://azerty.nl/winkelmandje/wink...733241]=1&product[673447]=1&product[839928]=1.

Samen met mijn vader heb ik alles geïnstalleerd en dat ging eigenlijk allemaal heel voorspoedig! Vervolgens heb ik windows 10 op de pc gezet en mijn programma's op de pc gezet, tot dan toe geen problemen.
Echter nadat ik de pc voor het eerst opnieuw opstartte kreeg ik een blue screen met daarop de tekst: 'Your pc ran into an problem and needs to restart'. Als ik vervolgens de pc met de knop op mijn behuizing nog eens opnieuw opstart gaat het wel goed. Ik kan mijn pc dus nooit in één keer opnieuw opstarten, er is altijd een reset voor nodig.

Na wat googlen kwam ik erachter dat dit zeer waarschijnlijk een probleem met de drivers was. Toen ik bij apparaatbeheer keek bleek inderdaad dat langs niet alle drivers voor mijn moederbord geïnstalleerd waren. Ik heb deze dus allemaal geïnstalleerd, maar het probleem blijft bestaan.

Ik krijg zowat elke keer een andere error te zien op het blue screen. Deze heb ik o.a. gehad: 'IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL', 'MEMORY_MANAGEMENT', 'SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION(win32kfull.sys) & CRITICAL_PROCESS_DIED.
Is er iemand die een idee heeft hoe ik dit kan verhepen??
Alvast heel erg bedankt!
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de bios geupdate. Het lijkt erop dat ik nu geen blue screen meer krijg, maar ik krijg nu wel een zwart scherm met niks erop. Ik moet mijn pc nog steeds een keer opnieuw opstarten.
Ik heb het tooltje geïnstalleerd en deze geeft het volgende terug:

Code:
On Sun 28-2-2016 07:54:06 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022816-5984-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32kfull.sys (win32kfull!vUnmapFileFD+0x2F) 
Bugcheck code: 0x1A (0x41793, 0xFFFFF68144D7DB68, 0x16E, 0x16D)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\win32kfull.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Full/Desktop Win32k Kernel Driver
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. 
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. 



On Sun 28-2-2016 07:54:06 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\memory.dmp
This was probably caused by the following module: win32kfull.sys (win32kfull!vUnmapFileFD+0x2F) 
Bugcheck code: 0x1A (0x41793, 0xFFFFF68144D7DB68, 0x16E, 0x16D)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\win32kfull.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Full/Desktop Win32k Kernel Driver
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. 
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. 



On Sat 27-2-2016 08:13:36 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022716-3750-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0) 
Bugcheck code: 0x1A (0x41201, 0xFFFFF6BFFE0CE3B8, 0x95A0000102DEB025, 0xFFFFE0005DB3D130)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time. 



On Thu 25-2-2016 08:28:56 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022516-6031-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32kfull.sys (win32kfull!ComputeFileviewCheckSum+0x21) 
Bugcheck code: 0x1A (0x5003, 0xFFFFF58010804000, 0x1570, 0x15660002AD0)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
file path: C:\Windows\system32\win32kfull.sys
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Full/Desktop Win32k Kernel Driver
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. 
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. 



On Wed 24-2-2016 09:59:26 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022416-3046-01.dmp
This was probably caused by the following module: win32kbase.sys (win32kbase!EngIsSemaphoreOwnedByCurrentThread+0xA) 
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFE000633B4FAA, 0x0, 0xFFFFF803EBB3D7F0, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\win32kbase.sys
product: Microsoft® Windows®-besturingssysteem
company: Microsoft Corporation
description: Base Win32k Kernel-stuurprogramma
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. 
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. 



On Tue 23-2-2016 06:47:18 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022316-3640-01.dmp
This was probably caused by the following module: aswsnx.sys (aswSnx+0x28FB1) 
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFC00155A2C5B8, 0x0, 0xFFFFF80357291793, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\drivers\aswsnx.sys
product: Avast Antivirus 
company: AVAST Software
description: avast! Virtualization Driver
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. 
A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: aswsnx.sys (avast! Virtualization Driver, AVAST Software). 
Google query: AVAST Software PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA



On Mon 22-2-2016 16:03:13 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022216-3812-01.dmp
This was probably caused by the following module: ci.dll (CI!memcmp+0x53) 
Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFC00101043EB0, 0x0, 0xFFFFF801170FD493, 0x2)
Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
file path: C:\Windows\system32\ci.dll
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Code Integrity Module
Bug check description: This indicates that invalid system memory has been referenced.
This appears to be a typical software driver bug and is not likely to be caused by a hardware problem. 
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. 



On Mon 22-2-2016 08:36:39 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022216-3593-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0) 
Bugcheck code: 0x1A (0x5003, 0xFFFFF58010804000, 0x32B, 0x7FFCEBB19009)
Error: MEMORY_MANAGEMENT
Bug check description: This indicates that a severe memory management error occurred.
This might be a case of memory corruption. More often memory corruption happens because of software errors in buggy drivers, not because of faulty RAM modules. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time. 



On Sat 20-2-2016 07:24:22 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\022016-3609-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntfs.sys (NTFS! ?? ::NNGAKEGL::`string'+0x172D0) 
Bugcheck code: 0x139 (0x3, 0xFFFFD00073787500, 0xFFFFD00073787458, 0x0)
Error: KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE
file path: C:\Windows\system32\drivers\ntfs.sys
product: Microsoft® Windows®-besturingssysteem
company: Microsoft Corporation
description: NT-bestandssysteemstuurprogramma
Bug check description: The kernel has detected the corruption of a critical data structure.
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect. Possibly this problem is caused by another driver on your system that cannot be identified at this time. 



On Fri 19-2-2016 09:47:26 GMT your computer crashed
crash dump file: C:\Windows\Minidump\021916-3781-01.dmp
This was probably caused by the following module: ntkrnlmp.exe (nt!KeBugCheckEx+0x0) 
Bugcheck code: 0xEF (0xFFFFE0005DDAC840, 0x0, 0x0, 0x0)
Error: CRITICAL_PROCESS_DIED
Bug check description: This indicates that a critical system process died.
There is a possibility this problem was caused by a virus or other malware. 
The crash took place in the Windows kernel. Possibly this problem is caused by another driver that cannot be identified at this time. 

Conclusion
--------------------------------------------------------------------------------

38 crash dumps have been found and analyzed. Only 10 are included in this report. 3 third party drivers have been identified to be causing system crashes on your computer. It is strongly suggested that you check for updates for these drivers on their company websites. Click on the links below to search with Google for updates for these drivers: 

aswsp.sys (avast! self protection module, AVAST Software)
ffusb2audio.sys (Focusrite USB 2.0 Audio Driver, Focusrite Audio Engineering Limited.)
aswsnx.sys (avast! Virtualization Driver, AVAST Software)

Vooral dat laatste lijkt me interessant. Zou avast of mijn focusrite geluidskaart ervoor kunnen zorgen dat mijn systeem niet goed opstart? Voor focusrite heb ik de nieuwste drivers geïnstalleerd en ik zou niet weten waarom ik een driver zou moeten installeren voor Avast...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zijn de oude dumps voor de bios update, wachten tot een nieuwe BSOD hebt.

Kijk eens in de windows logboeken en heb je fast-boot aanstaan?
 
Fastboot is uitgeschakeld.
In de windows logboeken vind ik onder kiriteke errors 41 errors met als bron 'Kernel-power'.
Bij al deze errors staat: 'Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen'.
Onder details vind ik het volgende:

Code:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" /> 
  <EventID>41</EventID> 
  <Version>3</Version> 
  <Level>1</Level> 
  <Task>63</Task> 
  <Opcode>0</Opcode> 
  <Keywords>0x8000400000000002</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2016-02-28T07:54:47.445977300Z" /> 
  <EventRecordID>5610</EventRecordID> 
  <Correlation /> 
  <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> 
  <Channel>System</Channel> 
  <Computer>DESKTOP-PVDOICH</Computer> 
  <Security UserID="S-1-5-18" /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data Name="BugcheckCode">26</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter1">0x41793</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter2">0xfffff68144d7db68</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter3">0x16e</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter4">0x16d</Data> 
  <Data Name="SleepInProgress">0</Data> 
  <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> 
  <Data Name="BootAppStatus">0</Data> 
  </EventData>
  </Event>

Edit: deze errors krijg is dus waarschijnlijk doordat ik hardwarematig de pc reset. De reden waarom mijn pc dus niet wil opstarten is niet te vinden in het logboek.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou eerst Avast deïnstalleren en na een reboot opnieuw installeren.

Ook de Realtek audiodrivers deïnstalleren, zal windows hem wel weer installeren na een herstart.

Blijft een vaag gedoe.
 
Als ik het goed begrijp treden de fouten (vooral) op als de pc "koud" wordt opgestart. Dat geeft mij het idee dat mogelijk (ook) de voeding niet goed is (niet bestand tegen spiekvraag, te laag wattage etc.)
Je zou dus kunnen overwegen om van iemand een voeding te lenen die óók van een a-merk is maar van een hoger wattage dan die 500 watt die jij hebt en te kijken of je daarmee in ieder geval dat 2x moeten opstarten niet meer terugkomt.

Tijs.
 
Avast & de audiodrivers deïnstalleren heeft niks geholpen helaas.
@dnties: dat klopt inderdaad! als ik de pc opnieuw opstart vanuit Windows heb ik ook geen problemen. Is er wellicht een mogelijkheid om softwarematig iets aan te passen waardoor er minder energie wordt gebruikt tijdens het opstarten o.i.d.? Ik heb namelijk niet snel de mogelijkheid om van iemand zo'n voeding te lenen.

Edit: ik heb het energieverbruik nog eens nagerekend en kom op ongeveer 320 watt. Deze voeding zou dus ruim voldoende moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Handleiding moederbord: hier

Ik zie (zonder optimalizatie-instellingen te veranderen) alleen de optie Fast Boot (pagina 75) en (mogelijk) AddOn ROM Display (pagina 76) om het opstarten mogelijk ietwat te vertragen qua initatializatie van componenten.
Helaas geen optie gezien van verlaat opstarten harddisks, want dan had ik die optie aanbevolen.

Tijs.
 
Kernel power problemen hebben te maken met het initialiseren van een driver of de communicatie ervan die te lang duurt, kan de firmware een HDD of SSD ook zijn, overigens.
Welke merken types harde schijven en/of SSD's zitten er in?

Meest voorkomende is de driver voor de Audio codec/adapter maar die was al een keer geherinstalleerd.
 
Fijn om te horen, daar hoopte ik op! Heb er namelijk niet zo veel zin in om een nieuwe voeding in te bouwen :p
Ik heb er een Samsung 850 EVO Series 250GB SSD in zitten en een WD Blue WD10EZEX 1TB vaste schijf.
 
Al gekeken of er firmware updates zijn?
Met Samsung is dat makkelijk te controleren met Magician.
Lees dat er voor de blue geen updates zijn.

Of het werkt moet nog bewezen worden.
 
Laatst bewerkt:
Thanks voor de tips! Ik heb Magician geïnstalleerd en er was inderdaad een firmware update beschikbaar. Na installatie ben ik van het zwarte scherm af, maar krijg ik juist weer het blauwe scherm met errors. Erg vreemd...
 
Foutcodes en welk bestand het doet zou handig zijn om te kunnen uitzoeken wat het veroorzaakt.


Je zou als je niets met de PC doet een memtest kunnen laten draaien, om die uit te kunnen sluiten.
http://www.memtest.org/
 
Mijn excuses voor de hele late reactie! Ik had het vorige week erg druk voor mijn studie en dit schoot er bij in. Ik ga vanmiddag de memtest uitvoeren!
In de tussentijd heb ik overigens een volledig nieuwe installatie van windows gedaan. Dit was gedwongen, omdat mijn computer helemaal niet meer wou opstarten en altijd op het blauwe scherm belandde.
Helaas heb ik na deze clean install hetzelfde probleem, nu wel met een iets andere foutcode in het logboek:
Code:
- <Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
- <System>
  <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" /> 
  <EventID>41</EventID> 
  <Version>3</Version> 
  <Level>1</Level> 
  <Task>63</Task> 
  <Opcode>0</Opcode> 
  <Keywords>0x8000200000000002</Keywords> 
  <TimeCreated SystemTime="2016-03-07T09:11:46.472941200Z" /> 
  <EventRecordID>1032</EventRecordID> 
  <Correlation /> 
  <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" /> 
  <Channel>System</Channel> 
  <Computer>DESKTOP-26NKHII</Computer> 
  <Security UserID="S-1-5-18" /> 
  </System>
- <EventData>
  <Data Name="BugcheckCode">0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data> 
  <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data> 
  <Data Name="SleepInProgress">0</Data> 
  <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data> 
  <Data Name="BootAppStatus">0</Data> 
  </EventData>
  </Event>
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan