zéééér vreemd!

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ric
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ric

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2001
Tijdens het afsluiten van XP Pro, kwam er plotsklaps een foutmelding, welke dat was was kon ik niet zien. Computer startte opnieuw op, deed een uitgebreide controle en vervolgens leek het systeem weer in orde.
Maar....vanaf dat moment staan er uitroeptekens bij de dvd-speler en de brander in het apparaatbeheer. Verwijderen en dan weer opnieuw installeren lukt niet. Het fouten-logboek van XP is beschadigd, dus daar kan ik de bron van het probleem niet vinden.
Wat ik ook probeer, het lukt me niet om de dvd en brander onder Windows aan de praat te krijgen. Het is duidelijk dat dit een Windows-probleem is omdat zowel dvd als brander het wel doen als één van de twee als boot gebruikt wordt.
Systeemherstel is geen optie omdat ik deze heb uitgeschakeld. (om de wildgroei van XP te voorkomen)

Iemand enig idee hoe de dvd-speler en brander weer aan de praat kan krijgen zonder XP opnieuw te moeten installeren???

Ric

Heb je al geprobeert om de brander en DVD speler te verwijderen uit apparaat beheer en ze te laten detecteren bij het opstarten?

Zoals ik schreef heb ik dat al geprobeerd, echter zonder resultaat.
Ik vermoed zelf dat er een aantal bestanden van Windows voor de aansturing van deze apparaten is beschadigd. Binnen XP zie ik nergens een optie voor controle van Windows-bestanden!

Ric

Geplaatst door Ric
Zoals ik schreef heb ik dat al geprobeerd, echter zonder resultaat.
Ik vermoed zelf dat er een aantal bestanden van Windows voor de aansturing van deze apparaten is beschadigd. Binnen XP zie ik nergens een optie voor controle van Windows-bestanden!

Ric

Volgens mij heet dat 'SFC' (System file checker)..

Code:
C:\>sfc

Microsoft(R) Windows 2000 Systeembestandscontrole, versie 5.00
(C) 1999 Microsoft Corp. Alle rechten voorbehouden

Alle beveiligde systeembestanden controleren en incorrecte versies
vervangen door correcte Microsoft-versies.

SFC     [/SCANNOW] [/SCANONCE] [/SCANBOOT] [/CANCEL] [/ENABLE] [/PURGECACHE]
        [/CACHESIZE=x][/QUIET]

/SCANNOW          Alle beveiligde systeembestanden nu controleren
/SCANONCE         Alle beveiligde systeembestanden één keer controleren
/SCANBOOT         Alle beveiligde systeembestanden elke keer controleren
                  tijdens het starten van het systeem
/CANCEL           Alle uitstaande controles van beveiligde systeembestanden
                  annuleren
/QUIET            Alle incorrecte bestandsversies vervangen zonder te vragen
                  aan de gebruiker
/ENABLE           Windows Bestandsbeveiliging inschakelen voor normale werking
/PURGECACHE       Bestandscache leegmaken en alle beveiligde systeembestanden
                  nu controleren
/CACHESIZE=x ?    Grootte van bestandscache instellen

Je zou het daarmee kunnen proberen.

Klopt BrEeZeR, SFC controleert de Windows-bestanden. Alleen vraagt dit programmaatje om de Windows-CD te plaatsen om dll-bestanden naar de cache te kunnen schrijven.......en de dvd-speler doet het niet onder Windows dus er kan niets worden gecontroleerd.
Misschien nog andere mogelijkheden?

Ric

Kijk eens onder:Start>Alle Programma's>Systeemwerkset>Syteeminfo>Onderdelen>cd-rom en dvd. Onder Systeeminfo kun ook nog kijken wat de foutmelding is: Systeeminfo>Opslag>Probleemapparaten.
Succes.

Bij de probleemapparaten staan de dvd-speler en de brander. Bij beide apparaten staat de foutcode 39.
Wat dat betekent weet ik niet!!

Eric

Probleem is opgelost.
Dank zij jullie kwam ik op het spoor van de brand-software. Gisterenavond heb ik CloneCD geinstalleerd en daar is iets misgegaan. Alle registerverwijzingen naar CloneCD heb ik verwijderd en vervolgens CloneCD opnieuw geinstalleerd. En voila, de dvd en de brander worden weer herkend in Windows.
Hartstikke bedankt!!

Ric

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan