• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zaagstaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henna

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2005
van een lijst met te gebruiken houtlengtes wil ik een zaag lijst maken,
zie voorbeeld

Bijlagen

Lijkt me geen grap.
Ik vermoed dat de bedoeling is om meteen te weten wat er van een houtlengte overblijft, als er een bepaalde maat af is gezaagd.

Ik heb verder geen ervaring met Exel, maar wel lange ervaring in de houtbranche.
Hou je er rekening mee, dat als dit zuivere(schone) maten moeten zijn, dat een zaag altijd een paar milimeter er tussen uit "hapt".

De vraag is inderdaad onduidelijk. Ik moet ook al 's nadenken welke soort vragen ik in het verleden al ontmoet heb.

Ik veronderstel dat het probleem als volgt is:

Het bedrijf heeft balken (of latten... of noem het zoals je wil). Deze komen binnen in een vaste lengte. Pak weg 4 m.

Nu moeten ze iets maken, waarvoor ze balken nodig hebben van een andere (kleinere lengte).

Het zou natuurlijk simpel zijn indien ze konden zeggen: Wij hebben 4 balken nodig van 3 m. en 4 balken van 1 m. Dus zagen we een balk van 4 m in 4 stukken... en van 4 andere balken zagen we 3 m af.

Men heeft dus 5 balken nodig.
Maar dat is niet zuinig gerekend. Men zou ook kunnen zeggen : We hebben 4 balken van 4 meter... en van elke balk zagen we 1 m af. Dus hebben we geen verlies meer.

Helaas is het probleem niet altijd even simpel. Vaak zit je met restjes hout, waar je niets meer uit kan zagen.

Bedoeling zal uiteraard zijn om dit verlies zo klein mogelijk te houden.

De gebruiker vult dus ergens z'n lengte van de binnenkomende balken in.... en maakt een lijstje van de balken die hij nodig heeft, met aantal en lengte.