Was een paar dagen afwezig.
Vooraleerst mijn excuses aan Luc Heyndrickx.
Luc,
Dat je niet echt geholpen zou zijn met mijn opmerking wist ik op voorhand. Excuus. Was ook meer een plagerijtje en een aanvulling op hetgeen jij al had gememoreerd.
M.vr.gr. Diezel.
Ik kan mij nauwelijks indenken dat er op de markt geen professioneel programma aanwezig is die dit probleem kan tackelen. Als je een tafeltje moet maken en een balkje van een meter teveel gebruikt is er geen “man overboord”, echter bij grotere aantallen kan dit per jaar in de papieren lopen.
E.e.a. is complexer dan dat je op het eerste gezicht zou vermoeden. Middels VBA zal een loop (IF POSSIBLE) moeten bepalen welke combinatie het minste “restafval” geeft.
Met combinatie bedoel ik ALLE mogelijke combinaties die te bedenken zijn om de benodigde aantallen / afmetingen te verkrijgen (ook die waarbij bepaalde afmetingen uit verschillende balken worden verkregen), zodanig dat het “restafval” zo laag mogelijk is.
Echter: als de ene berekening uitwijst dat het restafval een balkje is van 30 centimeter en de tweede berekening als restafval een balkje van 1 meter is, dan prefereer ik de tweede berekening. Met 30 cm kun je zeer weinig meer, met een balkje van 1 meter kun je nog wat doen. Kortom, ook daar zul je rekening mee moeten houden.
(in mm / zaagsnede = 4 mm)
Stel ik heb 2 balken met een lengte van 4000 (ik laat de verdere afmetingen even buiten beschouwing – anders wordt het te complex – [het is immers theoretisch mogelijk om uit een balk van 27x44 twee balkjes te zagen van 27x20]).
Nu heb ik het volgende nodig:
2 stuks met een lengte van 1500 en 4 stuks met een lengte van 750.
Theoretische mogelijkheden:
Combinatie I:
Balk 1:
2 stukken van 1500; rest is (4000 – {2 x 1500} – [2 x zaagsnede]) = 992.
Balk 2:
4 stukken van 750; rest is (4000 – {4 x 750} – [4 x zaagsnede]) = 986.
Totale rest = 992 + 986 = 1978.
Combinatie II:
Balk 1:
2 stukken van 1500 en 1 van 750; rest is (4000 – {2 x 1500 + 1 x 750} – [3 x zaagsnede]) = 238.
Balk 2:
3 stukken van 750; rest is (4000 – {3 x 750} – [3 x zaagsnede]} = 1738.
Totale rest = 238 + 1738 = 1976.
Restafval Combinatie I = 1978 (2 stukken van afgerond 98 cm)
Restafval Combinatie II = 1976 (2 stukken van afgerond 23 en 173 cm)
Wat is de beste keuze???
Kortom: uitermate boeiend.
Gezien echter het feit dat Henna niet meer heeft gereageerd op de vraagstelling beschouw ik het onderwerp als gesloten.
@ Snabbi: De “solver” van Excel geeft hier echt te weinig mogelijkheden.