• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zaagstaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henna

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 dec 2005
van een lijst met te gebruiken houtlengtes wil ik een zaag lijst maken,
zie voorbeeld

Bijlagen

Lijkt me geen grap.
Ik vermoed dat de bedoeling is om meteen te weten wat er van een houtlengte overblijft, als er een bepaalde maat af is gezaagd.

Ik heb verder geen ervaring met Exel, maar wel lange ervaring in de houtbranche.
Hou je er rekening mee, dat als dit zuivere(schone) maten moeten zijn, dat een zaag altijd een paar milimeter er tussen uit "hapt".

De vraag is inderdaad onduidelijk. Ik moet ook al 's nadenken welke soort vragen ik in het verleden al ontmoet heb.

Ik veronderstel dat het probleem als volgt is:

Het bedrijf heeft balken (of latten... of noem het zoals je wil). Deze komen binnen in een vaste lengte. Pak weg 4 m.

Nu moeten ze iets maken, waarvoor ze balken nodig hebben van een andere (kleinere lengte).

Het zou natuurlijk simpel zijn indien ze konden zeggen: Wij hebben 4 balken nodig van 3 m. en 4 balken van 1 m. Dus zagen we een balk van 4 m in 4 stukken... en van 4 andere balken zagen we 3 m af.

Men heeft dus 5 balken nodig.
Maar dat is niet zuinig gerekend. Men zou ook kunnen zeggen : We hebben 4 balken van 4 meter... en van elke balk zagen we 1 m af. Dus hebben we geen verlies meer.

Helaas is het probleem niet altijd even simpel. Vaak zit je met restjes hout, waar je niets meer uit kan zagen.

Bedoeling zal uiteraard zijn om dit verlies zo klein mogelijk te houden.

De gebruiker vult dus ergens z'n lengte van de binnenkomende balken in.... en maakt een lijstje van de balken die hij nodig heeft, met aantal en lengte.

Programma moet dan de meest voordelige verdeling uitrekenen.

Indien men de juiste formule kan doorgeven aan me om zoiets uit te rekenen, dan zet ik het onmiddellijk in Excel.

Luc

Luc,
ik zal je een beetje op weg helpen:

Een balk van 4 meter kun je NOOIT in 4 stukken van 1 meter zagen.

De zaagsnede is altijd ca. 3 a 4 mm.

Hoi Diezel,

Echt geholpen ben ik hier niet mee. (Alhoewel... ik moet niet geholpen worden... het is niet mijn probleem)

Mijn voorbeeld was enkel om het duidelijk te maken.

Het is volgens mij ook niet echt een excel probleem, maar eerder een wiskundig probleem. Ook hier heb ik doorgaans niet echt problemen mee.

Henna heeft denk ik wel problemen. Elke balk die niet economisch verdeeld wordt kost het bedrijf geld. En als je dan een dagje balkjes zaagt... dan lopen de kosten aardig op.

Ik vraag me zelfs af of er niet hier of daar een commercieel programma op de markt is, dat dit voor hen uitrekend. En zo ja... waarom ze dat dan niet aankopen. Dit brengt hen immers geld op.

Luc

Ach zo, een soort hulp progammaatje of iets dergelijks.Ik dagt al, hout en computers??:rolleyes:
Helaas kan ik jou niet verder helpen.

Veel succes :thumb:

Het is een lineair programmeringsprobleem. Hiervoor heb je in excel de solver, of in het nederlands de oplosser. Dit is een add in die je wel even moet activeren.

Helaas lukt het me nog even niet om een goed antwoord te vinden. Misschien dat anderen even mee kunnen denken, daarom post ik even wat ik heb hier:

(ik krijg me solver niet meer aan de praat op de een of andere manier, ik heb daarom ook een wel werkend voorbeeld meegegeven van wat ik vorig jaar een keertje hebt gemaakt. Wanneer je de amounts handmatig veranderd en daarna de solver er overheen gooit, dan vindt hij weer de optimale waarden)

Bijlagen

Was een paar dagen afwezig.

Vooraleerst mijn excuses aan Luc Heyndrickx.

Luc,
Dat je niet echt geholpen zou zijn met mijn opmerking wist ik op voorhand. Excuus. Was ook meer een plagerijtje en een aanvulling op hetgeen jij al had gememoreerd.
M.vr.gr. Diezel.

Ik kan mij nauwelijks indenken dat er op de markt geen professioneel programma aanwezig is die dit probleem kan tackelen. Als je een tafeltje moet maken en een balkje van een meter teveel gebruikt is er geen “man overboord”, echter bij grotere aantallen kan dit per jaar in de papieren lopen.

E.e.a. is complexer dan dat je op het eerste gezicht zou vermoeden. Middels VBA zal een loop (IF POSSIBLE) moeten bepalen welke combinatie het minste “restafval” geeft.
Met combinatie bedoel ik ALLE mogelijke combinaties die te bedenken zijn om de benodigde aantallen / afmetingen te verkrijgen (ook die waarbij bepaalde afmetingen uit verschillende balken worden verkregen), zodanig dat het “restafval” zo laag mogelijk is.
Echter: als de ene berekening uitwijst dat het restafval een balkje is van 30 centimeter en de tweede berekening als restafval een balkje van 1 meter is, dan prefereer ik de tweede berekening. Met 30 cm kun je zeer weinig meer, met een balkje van 1 meter kun je nog wat doen. Kortom, ook daar zul je rekening mee moeten houden.

(in mm / zaagsnede = 4 mm)
Stel ik heb 2 balken met een lengte van 4000 (ik laat de verdere afmetingen even buiten beschouwing – anders wordt het te complex – [het is immers theoretisch mogelijk om uit een balk van 27x44 twee balkjes te zagen van 27x20]).

Nu heb ik het volgende nodig:
2 stuks met een lengte van 1500 en 4 stuks met een lengte van 750.

Theoretische mogelijkheden:
Combinatie I:
Balk 1:
2 stukken van 1500; rest is (4000 – {2 x 1500} – [2 x zaagsnede]) = 992.
Balk 2:
4 stukken van 750; rest is (4000 – {4 x 750} – [4 x zaagsnede]) = 986.
Totale rest = 992 + 986 = 1978.

Combinatie II:
Balk 1:
2 stukken van 1500 en 1 van 750; rest is (4000 – {2 x 1500 + 1 x 750} – [3 x zaagsnede]) = 238.
Balk 2:
3 stukken van 750; rest is (4000 – {3 x 750} – [3 x zaagsnede]} = 1738.
Totale rest = 238 + 1738 = 1976.

Restafval Combinatie I = 1978 (2 stukken van afgerond 98 cm)
Restafval Combinatie II = 1976 (2 stukken van afgerond 23 en 173 cm)
Wat is de beste keuze???

Kortom: uitermate boeiend.
Gezien echter het feit dat Henna niet meer heeft gereageerd op de vraagstelling beschouw ik het onderwerp als gesloten.

@ Snabbi: De “solver” van Excel geeft hier echt te weinig mogelijkheden.

Tja... we weten zelfs niet eens of we wel aan't zoeken zijn naar het juiste probleem.
Ik heb de indruk dat degene die hier de vraag stelt zich minder zorgen om het probleem maakt dan degene die het trachten op te lossen.

Het komt mij over als gewoon minachting t.o.v. degene die hen hier gratis trachten te helpen.

Luc

Waarde Luc,
Geheel mee eens.
Ik wens U en de Uwen een zalig kerstfeest en een gelukkig nieuwjaar.

sorry dat ik niet eerder heb gereageerd
het probleem moet volgens mij ongeveer in de volgende routine worden gezocht

l= houtlengte (variabel)
k=1 (kolom)
r =1 (rij)
a= gebruikte lengte
x = gezochte houtlengte (met n>0 en <l)
n = aantal behorende bij betreffende lengte

functie sorteren:
als: grootste x =0
dan: einde
anders:
als: grootste x<l -a
dan: plaats x in k,r (set n=n-1; set k=k+1; set a=a+x) ga terug naar functie sorteren
anders: set k=1 r=r+1 a=0 ga terug naar functie sorteren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan