Zal ik overklokken? + tools?

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Pointer

Gebruiker
Lid geworden
1 mei 2009
EDIT: Nieuwe vraag achteraan het forum! nog wel zelfde onderwerp...

Hallo,

Ik zit er aan te denken om me pc te overklokken, van 2.7GHz naar ongeveer 3.0GHz
Ik heb één extra ventilator in mijn pc zitten, die ik vrijwel overal kan plaatsen.

mijn temperaturen zijn:
PC op 90% gebruik: 61-62°C
PC op 0-5% gebruik: 47-48°C (dit is na het volledige gebruik, dus kan nog kouder worden)

Ik heb een Athlon X2 7750 pakketje die volgens de website van de sticky 70°C kan worden...

Wat raden jullie aan en waamee kan ik stabiliteit testen?

Alvast bedankt :)

PS: Ik kan overklokken via een Tool in Windows (OS: Windows 7); deze tool geeft mij de temperaturen aan en ik kan mijn snelheid ermee verhogen, waarschuwing aanzetten fan reguleren enzovoorts, blijven gebruiken?

Laatst bewerkt:
Niet dat je veel snelheidswinst haalt met een overklok van 300MHz, maar je kan je CPU laten "stressen"met bijvoorbeeld Prime95, Hot CPU tester.

Ik neem aan dat dat "Stressen" het momenteel maximale uit je pc halen betekend, wat de maximale hoeveelheid graden nu oplevert?

PS: 300MHz is altijd beter dan niets :)
PS2: Op een Dual-Core is het totaal 600MHz ;)

Met "stressen" bedoel ik in dit geval puur je CPU op 100% laten draaien voor een lange tijd.

Je PS2 klopt niet.;)

De core mag en kun je niet bij elkaar optellen. Zou wel leuk zijn, heb een Core i7 draait nu 2,66GHz@3,63GHz maal vier core en ook nog 4 core via hyper threading erbij. Wordt een hele hoge overklok.

Laatst bewerkt:
CPU laten stressen en de temperatuur in de gaten houden. Blijft ie voor lange tijd stabiel en door gaan is je overklok goed.

Uiteraard later ook nog bijvoorbeeld 3dmark test doen, wordt je videokaart ook meegenomen in de benchmarkt.

Tja, ik heb nu een test van zeg maar 2 mins gedaan en de temperatuur knalt omhoog naar 70+*C... foute meting of gevaar?

Waarmee meet je de temperatuur, welke software?

De core, software:FOX ONE; van FOXCONN; maker van me moederboord als het goed is; of heeft de processor een andere meter? anders nog een goed programma om temp te meten?

momenteel is processor temperatuur 50 graden... kheb die test 4 mins uitgevoerd

EDIT2: Icoontjes in me taakbalk blijken veranderd te zijn? :o
EDIT:
PC Wizard 2009 Version 1.911
------------------------------------------------------------------------------------------

Eigenaar: Robert van der Pijl
Gebruiker: Robert van der Pijl
Besturingssysteem: Windows 7 Ultimate Professional 6.01.7600
Rapportdatum: maandag 30 november 2009 op 21:26

------------------------------------------------------------------------------------------

<<< Voltage, Temperatuur en Ventilatoren >>>
> Hardware Monitoring : Fintek F71882FG
> Voltage CPU : 1.34 V
> +3.3V Voltage : 3.34 V
> +5V Voltage : 4.96 V
> +12V Voltage : 11.97 V
> SB : 3.31 V
> VBAT : 3.14 V
> VIN2 : 1.89 V
> VIN3 : 0.78 V
> VIN6 : 3.25 V
> Chassis Ventilator : 2835 rpm
> Processor Temperatuur : 49 °C
> Moederbord Temperatuur : 33 °C
> Processor : Thermal Diode
> AMD Athlon (Core 1) : 255.9 °C
> AMD Athlon (Core 2) : 255.9 °C
> NVIDIA GeForce 8400 GS :
> GPU Diode : 46 °C
> GPU Fan : 100.00%
> Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
> Harde Schijf WDC WD3200AAKS-00L9A0 : 33 °C

***** Einde van rapport *****

Laatst bewerkt:
4 minuten is niet veel. Echt testen is een uur of een aantal uren.

4 minuten is niet veel. Echt testen is een uur of een aantal uren.

Ik zal hem een uur testen, maar hoe weet ik de maximale temperatuur/gemiddelde temperatuur dan? ik heb niet echt zin om een uur naar me temperatuur te kijken... tool ervoor?

Ik heb geen tool daarvoor. Ik laat met overklokken de pc testen of CPU stressen en dat een tijd draaien. Kijk tussendoor even naar de temperaturen. Noteer ze eventueel.

Ik ben er dan al lang niet meer. Moet morgen weer vroeg op, dus zie het dan wel weer.

Ik heb de test een uur gedaan, geen fouten of dergelijke;
de temperatuur springt spontaan 15 graden omhoog als er de volgende tests worden gedaan:
Complex Matrix
Memory/MMX(vermoedelijk)
Prime test gaat temperatuur ook iets omhoog, maar geen 15 graden

zonder die tests, en duis bij andere tests, is de temperatuur ongeveer 60 graden Celcius.

Enige tips vanaf dit punt?

EDIT: Maximaal gemeten waarde = 77*C
EDIT2: ik heb ook een test gedaan met Prime95 (max heat test), en de temperatuur blijft nu stabiel rond de 72*C; ik heb nog NIETS aangepast aan mijn systeem, is dit niet een beetje te hoog voor standaard verkoop systeem?
EDIT3:Misschien zijn de metingen onjuist, wegens mijn slech ondersteunde Windows Seven... ik ben hier morgen weer.
EDIT4: Ik heb nog even snel in de bios zelf gekeken: de meingen kloppen, ik maak me nu toch echt zorgen... ik heb nu een fan die recht in de fan op me CPU blaast, is dat goed of juist een probleem? Hoe dan ook, ben er morgen rond 2-2:30 weer; school enzo...
EDIT5 (hopelijk laatste...): Mijn CPU paketjes ding heeft een ventilator, maar OOK een koelelement, daar zit van een afstand gezien best veel stof in, is dat misschien het grote probleem? Zo ja, hoe kan ik dit het beste schoon maken?

Laatst bewerkt:
Ik heb nu het stof eruit gehaalt, idle temperatuur is nu 32 graden celcuis :| daar gaan zo'n 10 graden WOW...
Zal nu een test doen op max temperatuur...

Indien je het koelblok er volledig af hebt gehaald, heb je dan ook weer nieuw koelpasta tussen het koelblok en cpu gedaan?

Wat is koelpasta?
Is het belangrijk?
(ik zag wel een of ander spul er zitten ja, maar ik heb er niet met mijn vingers aan gezeten)

EDIT: CPU is nu maximaal 56 graden Celcius
EDIT2: Ik heb ff gegoogled op koelpasta, voor een verbinding tussen processor en koelbloek; ik neem aan dat als mijn processor maximaal 55 graden wordt het gewoon goed is zo? Want ik heb geen koelpasta ooit gebruikt...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan