Zal mijn geheugenkaart passen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zuzuu
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Zuzuu

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2007
Mijn moederbord is Gigabyte Sunshine GA-8I915PM en het is Niet-ECC RAM. Het heeft 4 geheugen gleufjes (dus er passen in totaal 4 kaarten in)

Ik heb al 2 kaartjes van 512MB erin liggen en ik wilde eigenlijk 2 van 1GB kopen en die erbij zetten, zodat het in totaal 3 GB wordt. Is dat beter dan dat ik alleen 2 van 1GB heb of zal ik die 2 van 512MB gewoon erin laten?

Ik weet zelf niet wat ECC precies in houd, daarom wilde ik vragen of deze kaartjes wel geschikt zijn voor mijn moederbord.

http://www.azerty.nl/8-738-1173/kingston-valueram---geheugen--.html

ECC staat voor "Error-Correcting Code memory". Dat houd in het kort in dat geheugen fouten die in het geheugen zelf detecteerd en dat stukje geheugen dus niet meer gebruikt. Dit type geheugen kom je vooral veel tegen in servers, i.v.m. de hoge mate van stabiliteit die servers nodig hebben.

De link naar de geheugenbankjes die jij heb gepost zullen niet passen in jouw moederbord. Die zijn namelijk van het type DDR2-533 (PC2-4200) en in jouw moederbord moeten geheugenbankjes van DDR-400 (PC-3200)

Cotje

Bedankt voor je informatie.

En hoe zit dat met 3GB ram in totaal?

Is het niet verstandig om mijn oude 2 geheugenkaarten van 512MB eruit te halen en de nieuwe 2 van 1GB erin te pluggen? Of zal ik gewoon mijn 2 kaarten van 512 MB gewoon samen met mijn nieuwe 2 kaarten van 1GB samenvoegen?

Want dan wordt het:
512mb
512mb
1024mb
1024mb

In principe kun je er gewoon 2x 1GB aan geheugen bij plaatsen.

Let wel op dat jouw moederbord dual channel geheugen ondersteund. Zoals je al van plan was moet je dan altijd geheugenbanken plaatsen in series van 2. Dus bijvoorbeeld wel 2x 1GB, maar niet een geheugenbank van 1x 2GB.

Cotje

Ik heb dus opgezocht wat mijn moederbord ondersteund en er staat:
- Dual channel modus met 2 of 4 identieke DIMM's, symmetrisch gevuld.

Betekent dat dat de geheugenkaarten niet mogen verschillen per grootte?
Dus dat 2 x 1gb plus 2 x 512 mb niet zal werken en 4 van 1gb wel?

Laatst bewerkt:
In principe zouden 2x 512MB en 2x 1GB ook gewoon moeten werken. Dual channel kijkt namelijk naar twee geheugenbaken tegelijk en niet naar vier.

Maar blijkt het niet te werken dan kan je altijd nog upgraden naar 4x 1GB of de 2x 1GB houden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan