zalman met FAN MATE 2)

Status
Niet open voor verdere reacties.

goldvinger

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 nov 2004
hallo,

ik heb een nieuwe cpu ventilator in mijn pc gezet.
het is een zalman. (CNPS7700-AlCu)
(hier zit ook een FAN MATE 2 bij.
Kan je met dit apparaatje alleen de fansnelheid knijpen of ook harder laten lopen.

Want ik was een spel aan het spelen en mijn cpu werd 58 graden en de cpu fan ging niet sneller draaien.
ik vind dat nogal vreemd
ik heb het FAN MATE 2 apparaatje er niet op gezet.
moet deze erop gezet worden of kan je alleen maar de draaisnelheid knijpen zodat de fan geruislozer wordt.

ik heb een northwood processor.
hoe heet mag deze worden?

Laatst bewerkt:
>>ik heb het FAN MATE 2 apparaatje er niet op gezet.<<
Dat zou ik maar wel doen,dan werkt de FAN wel zodat je hem kan regelen.

En 58 kan net ,maar mag wel lager

oke, ik zal hem er eens op zetten.
maar kan je met dit apparaatje alleen knijpen of ook harder laten lopen?
Ik nam eigenlijk aan dat mijn moederbord de toerentallen zou regelen

oke, dat is duidelijk.

maar is dat niet onhandig.
je moet dan zelf de temp in de gaten houden.
En als mijn kinderen een spelletje aan het doen zijn houden zij niet de temp in de gaten met alle gevolgen van dien.

of ik moet het apparaatje voor altijd op max houden. (maar dan maakt hij weer meer herrie)
wat is wijsheid?
mijn moederbord alles laten regelen of het apparaatje op max houden?

Dan kun je net zo goed zónder het apparaatje werken, de spanning die van het moederbord afkomt kun je niet verhogen!!!

Ik zou toch es kijken naar de koeler dat ie niet scheef op de processor zit .....

Een Pentium 4 Northwood processor wordt normaal gesproken niet echt heet. Dacht dat de max op 75 graden zit. Hoe zit je met de rest van je kast koeling(airflow)?

Een Pentium 4 Northwood processor wordt normaal gesproken niet echt heet. Dacht dat de max op 75 graden zit. Hoe zit je met de rest van je kast koeling(airflow)?

heb ook een kleine zalman (80mm) op de achterwand zitten.
deze blaast de warme lucht uit de kast.
deze beide fannen draaiden na het spel op 1875 omwentelingen volgens everest.

nou lees ik op de site van zalman (maar mijn engels is niet best) dat de fan harder gaat draaien als de temparatuur hoger wordt dan 55 graden.

dit staat op de site van Zalman:

Realizing a Noise-Free Computing Environment (CNPS) with Auto Control Cooling Fan
By implementing heat-sensor circuitry that controls the cooling fan's speed (rpm) in relation to the temperature within the power supply, emanating noise has been greatly reduced. The graph below shows the CNPS characteristics of our product.

[Noise Level(dB) Changes In relations to Power Supply's Internal Temperature]

* When the temperature inside the power supply is 55Deg C or less, the cooling fan will operate in 'Quiet' or 'Silent' mode.
* CNPS(Computer Noise Prevention System) refers to a system that reduces a conventional computer's noise (30dB or more) to an inaudible level (20dB or less). In order to create a true noise-free computer, Zalman's NP CPU Cooler

and NP Video Card, along with an NP HDD from popular manufacturers should be used together with this

Laatst bewerkt:
Hi,

Heb ff rondgekeken op het net, en inderdaad voor de meeste pentium 4's ligt de zgn. worry limit rond de 75-78 graden.

Echter ik vond ook het volgende:

http://www.devhardware.com/forums/intel-processors-30/pentium-4-temperatures-the-basics-33207.html

Dus, zoals Whittey zegt, ik zou kijken of hij er wel goed op zit.

Cheers,

D

Bedankt voor de reactie.
Mijn cpu temp was naar een zwaar spel 58 graden
in rust is hij gemiddeld 45 graden.

dus eigenlijk hoef ik me dus geen zorgen te maken als de worry limit rond de 75-78 graden ligt.

Hi,

Spijt dat ik het moet zeggen, maar als je goed kijkt staat er op die pagina dat voor de northwood core de worry limit rond de 57 graden ligt.

Een pagina zegt natuurlijk niets, dus ik heb nog ff verder gekeken:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/prescott_12.html

Bij deze test was de cpu als hij inensief bezig was 48 graden celsius. Jij zit daar 10 graden boven.

Aan de andere kant is het zo dat de pentium 4 series automatisch langzamer gaat lopen als hij te warm wordt, dus ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken dat je hem kapot brandt.

Sorry,

D

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan