• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zaterdag en zondag uitfilteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

druijtshap

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2019
Goededag,

heb een bestand met datums.
Zie bijgaand bestand. Nu wil ik dit bestand jaarlijks opnieuw gebruiken.
In het eerste gedeelte zit u de rijen per datum.
vanaf rij 37 staan de dagen per kolom.
Nu was mijn vraah hoe krijg ik het voor elkaar dat de za en zo niet meegenomen worden.

Bijlagen

Ik zie sowieso geen enkele automatisatie er wordt dus helemaal 'niets meegenomen' nu ...
Zoals ik het nu zie is het antwoordje op je vraag rechtlijning nl. door ze er niet in te zetten en niet in te vullen, maar je zal wel iets meer wensen ...
Kan je iets beter uitleggen wat het 'proces' van je data is en de beoogde verwerking ?

als je de functie "=weekday(A3)" in een bijkomende kolom zet krijg je de dag van de week als een cijfer terug.
Let er wel op dat er veel kans is dat je Excel de zondag als eerste dag van de week ziet : 01/01/2020 was een woensdag en krijgt 4 als weekdag.
Trek er dus altijd 1 af en je hebt een kolom met 1 tot 7 en weer terug.
Die waarde kan je gebruiken (1 tot 5) dus om enkel weekdagen in aanmerking te nemen (door gebruik van ALS / IF en TUSSEN / BETWEEN) ...

Er is nog heel wat automatisatiewerk / funkties in te vullen in die sheet om hem helemaal werkend te maken, maar het kan .. snap alleen niet helemaal hoe je ermee wil gaan werken (welke input, waar, en welke afleidingen...)

Ik zie ook nog niet helemaal in waar de za/zo niet meegenomen moet worden, kan me hierbij 2 zaken voorstellen:
1. Bij de berekening van het gemiddelde in G35
2. Bij het doortrekken van de dagen in rij 37.

Welke is het?

Verduidelijking

Met 1 aftrekken bedoel ik niet van het resultaat want dan krijg je dagen 0 tot 6 ...
Maar wel :

Code:
=weekday(A6-1)

en dan krijg je de indicator van de dag die voorafging aan de dag die je eigenlijk wou evalueren.:d

Code:
=ALS(WEEKDAG(B37-1)=5;WEEKDAG(2);B37+1)

Deze in C37 en doortrekken naar rechts

Code:
=ALS(WEEKDAG(B37-1)=5;WEEKDAG(2);B37+1)

Deze in C37 en doortrekken naar rechts

Niet helemaal korrekt :

Code:
=IF(WEEKDAY(B37)=6;WEEKDAY(2);WEEKDAY(B37+1))

of in NL versie :

=ALS(WEEKDAG(B37)=6;WEEKDAG(2);WEEKDAG(B37+1))

om consistente output te krijgen.

Hier nog een optie. Kolom A en rij 37 beetje geautomatiseerd. Alleen in A3 de maand kiezen. Rij 37 moet je nog even doortrekken voor zover gewenst. Doe ermee wat je wilt. Succes met de stage.

Bijlagen

als je de functie "=weekday(A3)" in een bijkomende kolom zet krijg je de dag van de week als een cijfer terug.
Let er wel op dat er veel kans is dat je Excel de zondag als eerste dag van de week ziet : 01/01/2020 was een woensdag en krijgt 4 als weekdag.
Trek er dus altijd 1 af en je hebt een kolom met 1 tot 7 en weer terug.

Rare methode houd jij er op na.
De functie WEEKDAG heeft een typegetal!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan