• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zeer lastig: automatisch waardes toedichten, voor wiskundige

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee dit bedoel ik niet, de laatste kolom is de compensatie kolom voor de kolom ervoor.

Dus als ik drie % minder betaal dan moet die 3 procent verdeeld worden over andere rijden in de laatste kolom

moet daar dan 3% al bijgerekend worden in het vorrige bedrag of moet daar dan alleen het bedrag van die 3 % dus als er 100 staat in C moet er in D dan 103 of 3 verschijnen?

moet dat persee verdeeld worden over die andere 3 rijen of alleen op de volgende???

Greetz AvA

{edit} en hoeveel cijfers na de komma gewoon 2???

Laatst bewerkt:
ik neem dan aan dat dit ongeveer goed is zo niet zeg het dan maar en als je het wil afronden moet je de formule een beetje aanpassen.
of de celeigenschappen dan krijg je geen afrondings fouten met berekenen maar wel een netter zicht.

Greetz AvA

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zeer lastig ?;)

Edit: Merk dat inmiddels ook Avolondra met een oplossing is gekomen, die met een vast bedrag (niet procentueel) werkt en maar 1 verschil compenseert.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zeer lastig ?

niet echt als je eenmaal precies weet wat hij wilt hebben.

wiskunde zal heus niet het probleem zijn.
misschien wel voor een deel de kennis over excel die is een beetje beperkt lol

Greetz AvA

{edit} GiMe, ik heb het zo gemaakt dat het wel alles compenseert door die ALS formule.probeer maar eens.

Laatst bewerkt:
sorry dat ik het zeg, maar geen van bijde oplossingen werkt.

die van GiMi niet en die van mij niet.

er zitten namelijk fouten in die je als je het met de hand uitrekent uitwist door te logisch te denken maar hier moet je dan zorgen dat de pc hetzelfde denkt als jij lol.

Greetz AvA

Laatst bewerkt:
mag ik vragen hoeveel regels het moeten gaan bevatten??

want als het maar die 4 zijn kan ik wel een formule schrijven maar als het er meer worden gaat die formule extreem lang worden.

Greetz AvA

ik heb het zo gemaakt dat het wel alles compenseert door die ALS formule.probeer maar eens
.

Bij meer dan 1 te compenseren bedrag loopt het bij jou fout en is niet procentueel met recht te zetten som.

dus in totaal 7 regels of niet???
dus echt waar hij daadwerkelijk rekening mee moet houden.

Greetz AvA

Dit is voor 10, waarvan er tot 9 het oorspronkelijke bedrag mogen zijn (tenminste 1 moet het verschil absorberen !)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Heb er dan ook maar een matrixformuleke van gemaakt voor 100 !
Code:
=C2+ALS(B2<>C2;0;A2*(SOM($B$2:$B$100)-SOM($C$2:$C$100))/SOM(--(ALS($B$2:$B$100=$C$2:$C$100;($A$2:$A$100)))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan