• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zeer lastige formule met IF-functie samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Marles

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2007
Beste mensen,

Ik loop stage binnen de energiemarkt. ik werk momenteel aan een vrij complex excel bestand. Ik probeer 3 aspecten samen te voegen. De basis formule is de volgende:

=IF(F2="year",IF(M2=0,0,IF(G2="Base",IF(H2=39083,(M2-$Y$24)*L2,IF(H2=39448,(M2-$Y$25)*L2,IF(H2=39814,(M2-$Y$26)*L2,IF(H2=40179,(M2-$Y$27)*L2,"q")))),IF(G2="offpeak",IF(H2=39083,(M2-$AJ$24)*L2,IF(H2=39448,(M2-$AJ$25)*L2,IF(H2=39814,(M2-$AJ$26)*L2,IF(F2=40179,(M2-$AJ$27)*L2,"q"))))," ")))," ")

Natuurlijk zeggen de nummers van de cellen jullie niks, maar volgens mij is dat in dit ge al ook niet nodig (denk ik). zoals te zien is is de boven staande formule op te delen in 4 delen:

=IF(F2="year",IF(M2=0,0,IF

(G2="Base",IF(H2=39083,(M2-$Y$24)*L2,IF(H2=39448,(M2-$Y$25)*L2,IF(H2=39814,(M2-$Y$26)*L2,IF(H2=40179,(M2-$Y$27)*L2,"q")))),

IF(G2="offpeak",IF(H2=39083,(M2-$AJ$24)*L2,IF(H2=39448,(M2-$AJ$25)*L2,IF(H2=39814,(M2-$AJ$26)*L2,IF(F2=40179,(M2-$AJ$27)*L2,"q"))))

," ")))," ")

1e deel geeft aan dat we naar jaarcontracten kijken, het tweede deel dat er gekeken kan worden naar een " base" contract en het derde deel naar een " offpeak" contract. Het laatste en vierde deel is de afsluiting mbv haakjes.

Ik moet nu nog in aspect erin voegen, namelijk dat er ook gekeken moet worden naar het " peak" contract. Deze formule zou er volgens mij net zo uitzien als het derde of vierde deel hierboven, maar dan met het woordje " peak" erin en vervolgens een kopie van de bijbehorende gegevens.
volgens mij moet dit deel erin gezet worden:

IF(G3="Peak",IF(H3=39083,(M3-$AE$24)*L3,IF(H3=39448,(M3-$AE$25)*L3,IF(H3=39814,(M3-$AE$26)*L3,IF(F3=40179,(M3-$AE$27)*L3,"q"))))

Het lukt mij alleen niet om de formule werkend te maken. Ik zit ook ongelofelijk te klooien met de haakjes. Ik krijg steeds een error message.
Wie o wie kan dit voorelkaar krijgen voor mij?

erg leuke vraag waarschijnlijk :P

Laatst bewerkt:
Je formule zal nooit op de klassieke wijze met de IF functie functioneren omdat je deze IF meer dan 7 maal hebt "genest".
Of je definieert voor één of meerdere delen van je formule een naam
of je werkt met een Zoekfunctie.
Post eventueel een voorbeeld !!

ahaa dit had ik nog niet gezien (stom).

ik probeer nu inderdaad een naam te hangen een deel van de formule. ik heb overigens nog nooit gedaan, dus ik ben een beetje aan klooien. Een naam geven aan een deel lukt nog niet erg goed, aangezien ik het niet voorelkaar krijg om een deel een naam te geven en niet de gehele basisformule (want als ik dat doe kan ik dat nieuwe " peak" deel er niet " tussen" zetten).

Kunnen je misshcien een tip geven hoe ik dit het beste kan doen? Moet ik het deel wat ik erin wil voegen met de hand typen in : Define name, refers to ?
apart dat " peak" deeltje selecteren in het excelblad (door deze ergens apart in een cel te zetten) kan niet aangezien dat opzichzelf geen werkende formule is,,,

je ziet, ik ben nog een beginner :S

wat bedoel je precies met een voorbeeld? je bedoeld ook echt met gegevens erbij? Dus de cellen waarnaar verwezen wordt? het is nogal uitgebreid.

wat bedoel je precies met een voorbeeld? je bedoeld ook echt met gegevens erbij? Dus de cellen waarnaar verwezen wordt? het is nogal uitgebreid.
Ontdoe je bestand van gevoelige informatie, maar zorg dat zij die je willen helpen niet heel jou werk moeten overdoen en/of gissen naar wat je juist bedoelt !

ik heb even gekeken of het mogelijk is om een bestand beschikbaar te stellen hier, maar het is onmogelijk om het bestand te ontdoen van ALLE gevoelige informatie aangezien er dan niet al te veel meer overblijft van de benodige data. :shocked:...zal het toch proberen zelf uit te pluizen met de tip die je me gegeven hebt.

misschien dat ik er thuis nog even naar kijk om te bepalen ofhet misschien toch niet mogelijk is om het hier te plaatsen door wat gegevens weg te laten, het zal niet makkelijk zijn...

vanavond of morgen zal ik proberen wat te posten..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan