Zeer trage opstart PC en bepaalde processen

• Onderwerp starter Onderwerp starter CR7
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

CR7

Gebruiker
Lid geworden
23 jun 2011
Hallo allemaal,

Zoals de titel al zegt is mijn PC de laatste tijd echt traag. Vooral het opstarten duurt ellenlang, niet zozeer de tijd van het zwarte beeld met de Windows XP letters naar het gebruikersscherm, maar de tijd van het gebruikersscherm naar het bureaublad en dan vooral wanneer die gebruiksklaar is, dus ik zie mijn bureaublad wel maar voor dat ik internet kan openen ben ik zeker wel 5 a 7 min. verder...

Bij bepaalde programma's duurt het ook zeer lang voor deze daadwerkelijk openen, iTunes is een hiervan een duidelijk voorbeeld. (het volgende klinkt misschien raar maar het valt mij op; als iTunes dan onderaan de werkbalk staat, en ik druk erop dan opent die en dan daalt die naar driekwart, en opent die voor 100% ????!, voordat ik dus het iTunesscherm op beeld krijgt worden er 2 stappen gedaan in plaats van in 1x vloeiend... om het nog ingewikkelder te maken doet die het soms wel in 1x...)

Ik gebruik Google Chrome en dat duurt ook lang om te openen, om het maar niet te hebben over de Microsoft internet browser. Wanneer deze echter open zijn werkt het redelijk snel, het lijkt wel alsof het in het begin traag gaat en naarmate de tijd vordert wordt de PC sneller, maar nog steeds is er veel ruimte voor verbetering.

Ik heb al veel gedaan om het snelheidsprobleem'' op te lossen maar zonder succes. Zo heb ik:

• Overbodige (grote) bestanden en programma's verwijderd.
  • Films en foto's naar een externe harde schijf geknipt en geplakt. (Muziek niet want een iPod kan de muziek op een externe schijf helaas niet lezen/bijwerken/synchroniseren)
  • Zeer vaak CC Cleaner laten scannen en opschonen
  • Vuilnisbak geleegd
  • Virusscanner laten scannen (AVG en Malware Bytes), maar vinden niets meer

Tijdje terug had ik het WhiteSmoke virus, en sinds de eliminatie van dit virus was mijn PC nog trager geworden, maar voor het virus merkte ik ook gewoon dat mijn PC traag was.

Ik weet echt niet meer wat ik kan doen ? Alle hulp is welkom !

Bij voorbaat dank.

Laatst bewerkt:
Hoi,
het trage opstarten kan diverse oorzaken hebben. Een ervan is dat er teveel opstartprogramma's in het geheugen moeten worden geladen tijdens opstarten. Bij XP is tussen de 30 en 35 processen normaal, alles wat er meer meegeladen wordt moet je jezelf afvragen of dat wel nodig is.
Buiten de evt. firewall en antivirussoftware en software voor draadloos hoeft er in feite niets geladen te worden. Alle ander software kun je naderhand laden als ze werkelijk nodig zijn d.m.v. snelkoppelingen. Kijk bij taakbeheer hoeveel processen er draaien en breng daar evt. verandering in bij msconfig.
Doe ook eens schijfdefragmentatie.
Tip in jouw geval, gooi de prefetchmap eens leeg nadat je bij msconfig de overbodige opstartprogramma's hebt uitgevinkt. (C:\Windows\Prefetch)

Laatst bewerkt:
Hoi,

Je moet eens proberen met het programma TuneUp Utillities 2011 of je een aantal programma's die het opstarten van je computer vertragen uit te schakelen...
Als er veel programma's opstarten terwijl je je computer opstart kan dat inderdaad nog wel eens een tijd duren...
Succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan