Zeer trage opstart

Status
Niet open voor verdere reacties.

tikus

Gebruiker
Lid geworden
28 nov 2003
Beste mensen,

Van de ene op de andere dag is de opstart ven mijn PC (Medion van ca 2 jaar oud) dusdanig traag dat het een half uur duurt voordat de vraag voor een wachtwoord verschijnt, waarna er weer een half uurtje naar "welkom" gekeken kan worden. Als het bureaublad er eenmaal op staat, draait alles weer redelijk normaal; met soms wat haperingen.
Met de Kapersky virusscanner al een totaalscan uitgevoerd; ook een herstel van vóór vandaag gedaan. Weet niet hoe je een herstelpunt van een eerdere datum kunt krijgen.
Mijn kennis van PC's is zeer bescheiden.
Wie heeft een handelbaar advies?

Alvast bedankt,

Vr. gr.,

Laatst bewerkt:
Hallo,

Tik in je zoekbalk Msconfig, ga naar services en dan verberg alle microsoft dingen en dan de rest uitvinken behalve je virusscan ;p. Daarna naar startup het zelfde doen. en dan apply.
Hopelijk werkt dit, succes.

Hallo Tikus,
Eerdere herstelpunten zijn er alleen wanneer je de gereserveerde schijfruimte daarvoor groot genoeg maakt. Wanneer u er niet zoveel kijk op heeft dan zijn dat soort instellingen het makkelijkste te vinden via Start > Help

Er zijn een aantal redenen te noemen waardoor de computer bij het opstarten kan haperen. De bekendste is denk ik wel de updates die geïnstalleerd moeten worden. Behalve Windows wil zowat ieder programma automatisch updates installeren en dat kan vaak alleen bij het opstarten. Dit is niet altijd even nuttig dus zou u best kunnen proberen deze instellingen uit te schakelen om uit te vinden of de reden daarin gelegen is.

Windows wil graag de bestanden "indexeren" voor snellere zoekopdrachten, dit heeft niet veel nut voor de thuiscomputer. Indexeren vergt erg veel tijd bij het opstarten en misschien loopt het daar vast. Sommige programma's indexeren hun soort bestanden trouwens ook. Een foto programma bijvoorbeeld.

Een probleem met schijfruimte of een gefragmenteerd geraakte schijf. De bestanden moeten zeker twee maal per jaar worden gedefragmenteerd. Windows kan defragmentatie zelf uitvoeren, het kan een paar uur duren als u dit nooit doet

Het register van Windows bevat erg veel informatie, die wel eens tegenstrijdig kan zijn. Met een hulpprogramma moet je zo af en toe het register laten opschonen en daarna comprimeren. Maak dan wel een herstelpunt zodat het register teruggezet kan worden (als dat programma dat zelf niet al doet). Ik kan mij herinneren dat Eusing Free Registry Scanner wel goed was. Het komt nu met een heel pakket aan aan andere gratis schoonmaak instrumenten. http://www.eusing.com Zoek anders naar "registry cleaner."

Uw virusscanner kan bij het opstarten een scan doen, dit is een veel voorkomend probleem wat de computer langdurig bevriest. Kijk eens of dat zo is en of dat scannen bij opstarten uitgeschakeld kan worden.

Ga eens naar de lijst van programma's die automatisch opstarten met Windows. Hiervoor geeft u de opdracht "msconfig" en klikt u daar op het tabblad Opstarten. Niemand weet wat die namen precies betekenen maar als je op Internet zoekt dan weet je al snel wat overbodig is en waar je het afvinkje waarschijnlijk wel mag weghalen. Zo raakt u overbodige programma-onderdelen kwijt en misschien ook wel datgene wat voor vertraging zorgt.

Alfred zei al goeie dingen, alleen het register comprimeren, niet aan beginnen, het hele registerbestand is niet groter als 8 MB en bestaat alleen uit tekst, voor tekst is 8 MB heel erg veel, als data is het een schijntje.
Start je PC op en tokkel op F8
Start op in de veilige modus
idd start er ws iets op wat niet zo heel lekker gaat.
MSCONFIG is een goeie, ook C:\WINDOWS\system32\services.msc
Deze services zijn te beheren als je per service leert kijken waar de service voor dient.
De instellingen of iets samen met windows opstart kan je het beste eerst in de instellingen van de programa's zelf bekijken.
Kapersky moet uiteraard wel opstarten samen met windows,

dus in de veilige modus systeemherstel:
Als je een systeemherstelpunt gaat terugzetten en je wil ze allemaal zien vink je Meer herstelpunten weergeven aan.
mocht je een herstelpunt terugzetten moet je daarna eerst alles updaten.
vergeet JAVA niet als je die hebt geinstalleerd (zie Start > configuratiescherm).
207mb77.jpg

Als het zo blijft en je overweegt windows er opnieuw op te zetten is de medion dacht ik een recovery systeem?
heb je recovery cd's of dvd's van de computer?

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de adviezen.
Eric 777: Heb inderdaad van Medion een Recovery disk; kan je die zonder meer in de disk-drive doen of moet dat op een bepaalde manier?

Vr. gr.,

Als je via een disk op wil starten moet je in de bios iets wijzigen als met de cd er in gewoon windows opstart.
Als je de computer opstart kom je in de bios door op DELETE of F2 te tokkelen, dat verschilt per merk.
Als je dan in de bios belandt bent is het misschien duits.
In ieder geval moet je daar gaan kijken welk medium de computer aanspreekt als deze wordt opgestart, in het engels heet dat first boot (eerste start)
Je stelt daar de dvd speler in op first boot, en start de PC op met de recovery disk in de speler.
Dan zal je een menu krijgen waar je verder kan.

Het is misschien wel verstandig om bestanden zoals foto's, documenten en alles wat je wil bewaren aan bestanden op te slaan op een extern medium, bijvoorbeeld een USB stick of externe schijf.
Want je harde schijf zal overschreven worden, en je zal data kunnen verliezen.
Eenmaal gerecoverd kan je in de bios de hdd weer op first boot instellen.
Succes.

Laatst bewerkt:
Beste Erik 777
Met de Recovery Disk liep de PC muurvast; heb uiteindelijk de Helpdesk gebeld (tarief € 0.15/min.) waar ene Paul mij met behulp van de Aplication-disk door een wirwar van opdrachten loodste die uiteindelijk resulteerde in een begin-situatie. De PC werkt nu goed; wel ben ik alle gegevens en programma's kwijt maar echt belangrijk was dat niet.

Dank voor alle adviezen,

Vr. gr.,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan