zelf behuizing maken van mdf goed idee?

Status
Niet open voor verdere reacties.

dubber

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2002
hallo mensen
nu was ik van plan zelf een pc kast te maken van mdf
deze wou ik een breedte meegeven van 24 cm zodat ik aan de vooronderkant 2 fans van 12 naast elkaar kan zetten die de lucht over de moderbord blazen en 2 fans van 12 cm bovenin die de lucht weer afvoeren, tevens wilde ik boven elke harde schijf ook een 12 cm fan zetten, waardoor je een soort draaikolk van koeling krijgt.
nu mijn vragen
is mdf geschikt als materiaal?
is mijn opstelling voor de fans optimaal?
zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?
alvast bedankt

enkele bedenkingen;mdf is redelijk dik en voert geen warmte af (is isolerend)en de koelers = 2x in + 2x uit +enkele koelers die de warme lucht een beetje rondsturen ?of denk ik nu weer te simpel ?misschien is er iemand met ervaring in iets dergelijk maar ikdenk het echter niet.alvast succes en ik ben benieuwd naar het resultaat.

inderdaad
2 x in voor
2 x uit boven (warme lucht wil naar boven)
en 2 binnenin die de lucht over de harde schijven blaast en tevens voor de circulatie zorgen.
en qua materiaal zou er erg veel verschil zijn tussen alu en mdf?

Hallo

Maar ............

Wat met h.f. afscherming????? (storing naar de geburen toe???)

De bedoeling van een metalen kast is o.a. om de storing lokaal te beperken en deze d.m.v. de voorziene ingebouwde netfilters en een metalen kast " faraday" te elimineren , zoniet te beperken.....

Er kan altijd iets beginnen te smeulen , wat doe je i.v.m. brandveiligheid?????

Peter

Laatst bewerkt:
wat bedoel je met hf?
standaard pc kasten bestaan ook uit verschillende materialen zoals acryl, plastic, alu, metaal, etc
bovendien denk ik dat door de 6 x 12 cm fans een aardige luchtstroom op gang komt voor de koeling.
en in geval van brand zijn we verzekerd dus laat het hele huis maar branden

Mijn kast bestaat ook voor een groot deel uit MDF.
Let wel, dit is om een orgineel binnenwerk van een bigtower kast gemaakt.
Ik heb de frontpaneel en zijpanelen vervangen door MDF.

Ik wil ook nog een vrijwel compleet van MDF gemaakte kast bouwen.
Ik ga dan wel, het gedeelte waar het moederbord op zit, gebruiken als basis inclusief het achterpaneel.
Dit om de hardware goed te kunnen monteren.:)

in geval van brand zijn we verzekerd dus laat het hele huis maar branden
Dat wil je echt niet mee maken.
Denk maar aan dierbare spullen.;)

Hallo

H.f. .... (hoogfrequent)....

Een p.c. systeemkast is ook gekeurd hoor , zowel qua brandveiligheid , als elektrische en h.f. ontstoring....

Wat als uw buur zijn automatische en ... wel gekeurde garagepoort plotseling "sporadisch" open/dichtgaat....

Of de lokale politie/brandweer geen verbinding meer kan krijgen met de centrale ...???

Uw brandverzekering kan misschien wel o.k. zijn , maar als men in extremis echt zaken vindt die niet door de beugel kunnen , dan wordt het toch een njet hoor .....qua uitbetaling .....

Een elektrische installatie is/wordt gekeurd op het moment van ....YEP .... keuring.

De meeste "plastic's" gebruikt in "designkasten" zijn hoogfrequent dicht d.m.v. koolstof of metaaltpartikels , gebruikt tijdens de konstruktie van deze .....

Niet om u op "stang" te jagen hoor , maar zeker wel enkele punten om op te letten bij uw projekten ....

Peter

hallo
en als ik de wanden aan de binnenkant nou eens bekleed met loodbitumenmatjes? is dan het probleem met hf straling opgelost?
het idee van een zelfbouwkast is gekomen omdat ik een optimale ruimteindeling wil hebben, en een goede airflow.
bestaande kasten hebben vaak maar beperkte ruimte voor fans.
verder maak ik graag een kast die overbemeten is, niet alleen qua ruimte, maar ook qua koeling als ik bijvoorbeeld aan 2 fans genoeg heb wil ik er 3 of 4
als ik op zoek ga naar een cpu koeler voor mijn 1800 dan kies ik er een die veel meer aankan bijvoorbeeld een 3200
ik sta ook open voor andere suggesties hoor.
alleen zou ik voor mdf kiezen omdat ik hier nog genoeg van heb liggen en het makkelijk te bewerken is.

Kijk eens wat voor een casemod's er al bedacht zijn.
http://images.google.nl/images?hl=nl&lr=&ie=ISO-8859-1&newwindow=1&q=casemod
Hout is opzichzelf geen probleem als je inderdaad maar rekening houdt met HF afscherming en dergelijke.

Trouwens, een goede airflow is wel belangrijk, maar een temperatuur zal nauwelijks zakken als je 4 casefans gebruikt in plaats van 2.
Mijn overclockte PIII 500 @ 633 mhz heeft één 5cm fan op de processor, één casefan aan de voorzijde van 8cm en natuurlijk de fan van de voeding, meer niet. De systeem temperatuur is 25 graden en de processor temperatuur komt niet boven de 35 graden fully stressed.

nou mensen
ik ga het ook gewoon doen, heb de onderdelen reeds besteld, en ik zal een paar foto's maken.
ga de wanden bekleden met loodbitumen tegen de hf straling en iets meer geluidsisolatie
bedankt voor de info allemaal

Geplaatst door dubber
ga de wanden bekleden met loodbitumen tegen de hf straling en iets meer geluidsisolatie
Volgens mij is die loodbitumen helemaal niet nodig.
Zie link van m'n laatste bericht.
Ik ben wel benieuwd naar de foto's/resultaat.:)

PS, ben zelf met een nieuw MDF front begonnen.
Heb al wat foto's op m'n site gezet van deze mod.:cool:

en jij ondervindt geen hinder van die hf straling, of valt dat wel mee over het algemeen?
ik denk erover om het mdf in een apart kleurtje te lakken, is dat ook al gedaan? en die windows zeggen me niet zoveel, maar ben nog wel bezig met het verzamelen van info omdat het in 1 keer goed moet natuurlijk en mooi dus als ik nog iets zie dan kan ik het ook nog gebruiken.
mvg

Ik heb nog een stalen frame binnen in de kast zitten.
Gewoon het orgineel.
Ik heb zeg maar de buiten kant vervangen door MDF.
Dit is met grondverf en hoogglans lak afgelakt.
Het voordeel van het stalen frame vind ik, dat je moederbord goed gemonteert zit.

MDF is makkelijk te bewerken en een klein foutje is ook nog wel te herstellen.:)

Van die "HF straling" heb ik geen last, voor zo ver ik weet.
Ik zou ook niet weten hoe je daar achter kan komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan