zelf bouwen

Status
Niet open voor verdere reacties.

pieter58

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2001
Ik ben een gemiddelde gebruiker en mijn kennis van een pc is beperkt tot het inbouwen en uitbouwen van de diverse onderdelen. Tot nu toe heb ik steeds mijn pc's compleet gekocht. Nu zie ik regelmatig tamelijk goedkope aanbiedingen van de diverse onderdelen. (kast, mobo, voeding, kaarten etc)
Wat raden jullie aan als ik een nieuw systeem wil. Zelf bouwen of compleet kopen. Ik ga er van uit dat het bouwen redelijk moet lukken maar toch. Is er ergens een goede site met tips?

grts

Zelf bouwen moet inprincipe geen probleem zijn.
Er zijn genoeg site's met uitleg hoe je de pc moet opbouwen
en met uitleg over dingen waar je rekening mee moet houden.
Dit is bijvoorbeeld zo'n site;
http://www.hardware.info/artikelen.php?id=36
compleet met foto's.:)

Het voordeel van zelf bouwen is ook dat er precies in kan bouwen wat jij wilt.
Met een kant en klare pc heb je meestal niet veel keus.

Om te beginnen denk vooral erom dat jezelf niet statisch geladen bent.
Dus eerst jezelf ontladen van statische electriciteit, voordat je de pc begint te bouwen!!!!
Dit doe je door ff een ongeschilderde verwarmingspijp aan te raken.

Denk vooral om de afstandhoudertjes tussen het moederbord en de kast en dat je het moederbord niet te vast monteerd.(vast is vast)

nog een tip: ga niet bezuinigen op het moederbord en je processorkoeler!
Vooral bij die processorkoeler zou ik een stik exemplaar nemen, want na een tijdje ga je je er toch aan ergeren.

en mog iets:
je moet een pc net als schoenen kopen, namelijk altijd
'iets te groot'. Je kunt nu bijvoorbeeld dnken van "mwah, USB 2.0 heb ik toch niet nodig", en dan blijkt over een half jaar dat je weer een aparte insteekkaart nodig hebt.

Let ook op dat je geen moederbord neemt waar alleen maar rambus geheugen op kan. Niet dat dat slecht is, maar je hebt er minimaal twee van nodig en het kost meer in vergelijking tot wat het je aan snelheid oplevert.

Het lastigste vind ik altijd die stekkertjes die van je aan/uit knop, je reset knop, je speaker en je power led en hd led naar je moederbord lopen. Ellendig! Waarom maken ze daar niet eens een standaard aansluiting voor?

Let ook op dat je geen moederbord neemt waar alleen maar rambus geheugen op kan. Niet dat dat slecht is, maar je hebt er minimaal twee van nodig en het kost meer in vergelijking tot wat het je aan snelheid oplevert.

Zorg dat je minimaal 4 pci sloten hebt. En een ingebouwde lan aansluiting spaart weer een netwerkkaart uit, en als je geen spelletjesfreak bent kan je met onboard sound ook goed uit de voeten.

Let er ook op dat je kast niet te klein is. Dit in verband met de koeling en de mogelijkheid tot erin kunnen werken. Na verloop van tijd ga je toch meer dingen inbouwen.

Het lastigste vind ik altijd die stekkertjes die van je aan/uit knop, je reset knop, je speaker en je power led en hd led naar je moederbord lopen. Ellendig! Waarom maken ze daar niet eens een standaard aansluiting voor?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan