Zelf een 'randomizer' maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jordidebruin

Gebruiker
Lid geworden
5 feb 2010
Hallo, ik weet niet of het het goede woord helemaal is, maar op mijn website wil ik zelf een soort 'randomizer' maken. Het moet iets worden waarbij ik bijvoorbeeld kan instellen "de kans is 90% dat er A komt te staan" en "de kans is 10% dat er B komt te staan". Als mensen dan klikken dat er dan een tekstje komt te staan wat ik in kan stellen, en waarbij ik ook de kans kan instellen dat dat tekstje er komt te staan.
Ik weet wel hoe je gewoon random getallen kan maken, maar daarbij heeft elk getal een even grote kans en dat wil ik niet..
Is daar een HTML code voor? Of moet dat op een andere manier?
Het hoeft niet per see op mijn pagina zelf te zijn, het mag ook een andere site zijn waarop je zoiets zelf kan maken.

Tsja, je zou iets kunnen doen als:
PHP:
<?php
    if (rand(1, 10) == 1)
    {
    // jouw code voor 10% kans
    }
    else
    {
     // jouw code voor 90% kans
    }
?>

EDIT: Vergelijkbaar met wat SimonGul al aangaf.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties!! Maar is er misschien ook een HTML code voor? Vind het veel makkelijker om daarmee te werken namelijk. Ik doe nu eerst alles met HTML en later zet ik waar nodig alles om in PHP

HTML is enkel en alleen voor opmaak. Je kun er niet mee rekenen of programmeren. Dat zul je dus in bijv. php moeten doen.

Nouja ik kan me nog herinneren dat ik vroeger wel zoiets heb gehad met een andere site. Dat was dan niet door 90 en 10 in te vullen, maar dan moest ik de codes onder elkaar zetten, en dan was overal een even grote kans op. Dan moest ik dus in dit geval de code die 90% kans heeft, er 9 keer in zetten, en de code die 10% kans maakt, er 1 keer in zetten. Maar dat is al vrij lang geleden dus ik weet niet precies meer hoe ik dat deed.

Doe dan eerst de opmaak van je website af maken, en dan dit stukje later met php.

Volgens mij heb ik het al gevonden, ik geloof dat dit de juiste code was:
<html>
<head>
<title>Random Text</title>
<script type="text/javascript">
var textarray = [
"mogelijkheid 1",
"mogelijkheid 2",
"mogelijkheid 3",
"mogelijkheid 4" // No comma after last entry
];

function RndText() {
var rannum= Math.floor(Math.random()*textarray.length);
document.getElementById('ShowText').innerHTML=textarray[rannum];
}
onload = function() { RndText(); }

</script>
</head>
<body>
<div id="ShowText"></div>
</body>

</html>

Dat is javascript, geen HTML (onthoud adt javscript client-side is en dus invloedbaar. PHP is server-side dus kan de bezoeker niets aan doen)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan