Zelf pos systeem maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

aranco

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2010
Hallo allemaal,

Ik wil graag zelf een pos kassa systeem maken. Nu heb ik gehoord dat dit met excel gecombineerd met access te maken is.
Nu is mijn vraag kan dit en zo ja, wie kan mij uitleggen hoe ik dit het beste kan doen.
Alvast bedankt.

Je hebt Excel er niet eens bij nodig hoor. Maar hoe ver reikt je kennis van Access? Je zult op z'n minst moeten weten hoe je formulieren moet maken, hoe je relaties tussen tabellen legt, etc. En het liefst ook nog wat kennis van VBA, zodat je niet alles over hoeft te laten aan de Wizards van Access, want die zijn ook maar beperkt.

Alvast bedankt voor je reactie ReneDirks. Mijn kennis is zeer slecht, alleen ben ik met de cursus access van deze site begonnen, dus hoop ik dit snel onder de knie te hebben.
Wat Vba is weet ik niet, maar dat zal ik ook eens opzoeken. Als de uitleg van de het Pos ssteem in stappen gaat, zal dit wel gaan lukken denk ik.

Als de uitleg van de het Pos ssteem in stappen gaat, zal dit wel gaan lukken denk ik.
Ik hou van cryptische zinnen, maar deze gaat mij boven de pet :)
Maar als je wilt dat we met je meedenken, dan zou je eens kunnen beginnen met te vertellen wat de bedoeling is. En bedenk bij de database opzet, dat het niet eens zozeer gaat om wat je er in stopt (al is dat uiteraard wel belangrijk), maar vooral om wat er uit moet komen rollen. Databases zijn gegevensverzamelingen; een verzameling heeft alleen zin als er een bepaalde ordening in zit die voor jou waarde heeft. Denk aan een postzegelverzameling; je kunt alle postzegels netjes in één doos doen, maar iets terugzoeken wordt dan lastig. Of je kunt mapjes aanleggen met deelverzamelingen. En daar komt dan het denkwerk: de ene persoon zal ze indelen op Land, de ander op Onderwerp, en een derde op Jaar van uitgifte. En het is maar net hoe je ze wilt kunnen terugzoeken, welke ordening je aan wilt brengen.
Met een database gaat het net zo. Bedenk dus eerst de structuur, en welke gegevens je wilt kunnen opvragen. Op basis daarvan ga je tabellen ontwerpen.

Beste OctaFish, ik wil een horeca pos systeem maken. Ik wil daarin alle producten met de bijbehorende prijzen zetten en dan zo dat als de klant een bon wil laten opschrijven en daarnaast een als de klanten 1 of meerdere consumpties direct willen afrekenen.
En dat aan het eind van de avond het totaal in de database opgeslagen wordt. Ik hoop dat je het zo een beetje begrijpt.

Nog geen idee wat een POS systeem is, maar ik begin te vermoeden een stukje kassa software? En dat je aan het eind van de dag de handscanners wilt uitlezen in je database?

Als je mijn 1e bericht had gelezen, dan had je daar kunnen zien dat het idd om software voor een kassa gaat. Dus nu hoop ik dat iemand mij hier dit uit kan leggen, hoe ik dit zou moeten doen.

Moet ik dat uit dat eerste bericht opmaken? Je denkt toch niet dat iedereen gelijk weet wat een pos kassa systeem is? Ik in ieder geval niet. Als je had geschreven dat je een 'kassa systeem' wilt ontwikkelen, is dat voor mij exact dezelfde vraag. De toevoeging 'pos' staat er dus ofwel voor jan doedel bij, ofwel heeft een betekenis die relevant is voor de vraag. En in dat geval mag je er niet zomaar vanuit gaan dat iedereen snapt wat je bedoelt.
Maar goed, je bent nogal sloom met het geven van relevante informatie, dus dat kan zo nogal lang gaan duren. Hopelijk heb je genoeg tijd...

POS = Point of Sale. Maar zonder kennis van Access/VBA gaat dit gewoon niet lukken hoor. Je bent waarschijnlijk vele male beter uit als je gewoon een standaard applicatie koopt.

Weer wat geleerd :)

Ok ReneDirks, iig bedankt voor je tijd en advies. Ik hoop deze 2 snel onder de knie te krijgen, zodat ik snel aan een pos systeem kan gaan werken.

OctaFish, misschien dat ik wat bits over kwam met mijn antwoord, maar dat was zeker niet mijn bedoeling, dus sorrie daarvoor.

Laatst bewerkt:
:thumb: Ik zou zeggen: google eens naar een voorbeeldje, want het is een stevig project dat je wilt maken. En daarvoor zul je echt het e.e.a. moeten kunnen programmeren. Al was het maar om de gegevens van de kassa over te zetten naar je database.

Is misschien niet het antwoord waar je op gehoopt had, maar dit is inderdaad een flink project. Probeer eerst eens wat andere simpelere projecten, dan kun je zien of je er iets mee kan.
En anders is er ook nog zoiets als dit:
http://www.unicentaopos.co.uk/

Ik zal mij hier verlopig bij neer moeten leggen vrees ik. Iig alle 2 bedankt voor jullie inbreng.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan