Zelf versterker maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

meerweten

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2009
ik moet voor mijn eindwerk op school een versterker maken
daarom dacht in aan hte volgende
40 Watt versterker
Deze versterker levert flink wat vermogen en gebruikt 1 IC en twee vermogenstransistoren.
De schakeling bestaat uit een versterker-IC (een TDA 2030) en een powertrap opgebouwd uit twee transistoren.
De versterker kan gevoed worden met een asymmetrische voedingsspanning van 12 tot 44 V.
Schema 40 Watt versterker
000051.gif

Regelversterker
Deze regelversterker kan de volume-, balans- en toonregeling op zich nemen. De schakeling werkt een speciaal daarvoor ontworpen IC, de LM 1036. Het voordeel is dat weinig externe componenten nodig zijn en dat voor het regelen monopotmeters gebruikt kunnen worden, die goedkoper zijn.
Het schema spreekt voor zichzelf. Met S1 kan de loudness ingesteld worden. In de getekende stand staat de loudness uit.
Overigens heeft het IC TDA 1524A van Philips dezelfde mogelijkheden.
000074.gif

deze hebben beiden een verschillende spanning nodig om perfect te funcioneren
hoe pak ik dit het best aan?
ik had aan het volgende gedacht:
dit dan maken voor zowel de regelaar als voor de versterker ?
000070.png

Schakelingen mogenlij gemaakt door circuitsonline maar kon er niet direct andwoord van krijgen

Met de voeding gaat het fout....
Waarom + en - 15 ?

Wil je de (beide) eindversterkers met 30 Volt (dus de -15 wordt ground) aan sturen? 80 Watt, dat trekken die regulators niet.

Haal die ene regulator weg (7915), gebruik de 30V van de trafo, na de diodebrug voor de eindtrap en hang de voorversterker via de 7815 aan de 15 Volt....

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan