Zelfbouw nas

Status
Niet open voor verdere reacties.

eagle00789

Gebruiker
Lid geworden
15 jul 2008
Omdat ik in veel standaard nas systemen enkele mogelijkheden mis, heb ik nu het idee om zelf een nas te gaan bouwen.
Graag wil ik van jullie tips en advies welke onderdelen ik het beste kan pakken voor een goed maar goedkoop nas systeem. Er kleven enkele specificaties aan:
moet ondersteuning hebben voor sata (en/of sata2) en ide. voor sata minimaal 6 aansluitingen, voor ide minimaal 2
harde schijven mogen niet in het totaal plaatje worden mee opgenomen, aangezien ik begin met 4 hd's die ik hier nog heb liggen (waarvan 2x ide en 2x sata). Als het kan moet het systeem zo goedkoop als mogelijk blijven.
Welke onderdelen kunnen jullie me dan aanraden
Kast
Moederbord
Processor
(evt netwerk kaart indien niet onboard op moederbord)
Geheugen
Voeding
Overige

Alvast bedankt voor jullie tips

Om te beginnen ...wat mis je precies in standaard NAS oplossingen?

De ene standaard nas oplossing heeft de mogelijkheid voor Bittorrent en de andere niet, maar de echte gemiste mogelijkheid is nieuwsgroepen. Rechtstreeks van nieuwsgroepen downloaden met je nas. Ideaal. die mis ik OVERAL

En de ene nas ondersteunt alleen ide en de andere alleen sata. ik MOET ze beide hebben

Laatst bewerkt:
Als je zelf wilt gaan bouwen voldoet in principe elke ouwe pc met daarin een moederbord die Sata en IDE aan boord heeft. Redelijke procesor, generatie niet ouder dan een jaar of drie vier, 512 of meer geheugen en een netwerkkaart. Een peppie en kokkie videokaart (alleen nodig om het systeem te configureren, tenslotte kun je monitor, muis en toetsenbord afkoppelen als je een draaiend systeem hebt) en dan bijvoorbeeld UBUNTU server installeren en de gewenste elementen toevoegen...LET OP als je dit nooit gedaan hebt dan is het een behoorlijke klus om een en ander werkend te krijgen.

Anders is wellicht de WLAN FSG van freecom wat voor je...op openfsg.com is er meer te vinden. Ook de extra te installeren software waaronder een torrentclient.
Ding heeft een eigen schijf vanaf 160 GB tot 500 GB, Exra harde schijven sluit je aan met usb en sata.
Voordeel is een compact compleet systeem met laag energieverbruik max 52W(in vergelijking met een zelfbouwsysteem dat al gauw een voeding van 350W heeft.)

Ik wil idd zelf gaan bouwen, maar niet met oud materiaal. alleen maar nieuw materiaal (behalve de hd's) dus vandaar ook mijn vraag naar jullie toe. Het installeren is geen probleem daar ik zeer thuis ben op het gebied van linux en al vaker een nas heb geinstalleerd. alleen nog nooit zelf heb gebouwd

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan