Zelfbouw PC start niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

sroelofs

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 feb 2008
Hallo,

Zoals de titel al zegt heb ik alle onderdelen van mijn nieuwe PC in elkaar gezet en de PC opgestart. Na het drukken op de Aan/Uit-knop start de PC de ene keer wel op, maar de andere keer niet.
Het rare van het geheel is dat hier geen echte regelmaat in is. Bij normaal opstarten hoor ik een piepje (da’s normaal voor een ASUS moederbord las ik) en kom ik in het ASUS scherm waarin ik toegang heb tot de BIOS setup. Daarna ben ik gestart met het installeren van XP vanaf CD-rom. Tijdens het installeren start XP de pc enkele keren opnieuw op. Na zo’n herstart gebeurt er eigenlijk niets en blijft de PC hangen.

Ook als ik gewoon opstart is er soms geen piepje en blijft het scherm zwart. Wel hoor ik de fans aanslaan en de HD en DVD starten ook op. Per saldo start de pc vaker niet op dan wel. Ik heb sterk de indruk dat de pc ergens in de bios vastloopt.

Het enige afwijkende wat ik tot nu toe heb gezien is dat na het ASUS scherm er een melding komt dat de CPU niet wordt herkend en dat een BIOS update nodig is. Ik weet niet of dit een probleem is, want dit zie je als de pc is opgestart.

Mijn configuratie is als volgt:

ASUS P5N-E SLI (moederbord)
ASUS GeForce 8800GT 512MB
Corsair 1GB RAM 800 Mhz (4 stuks)
Intel E8400
Zalman 600W voeding
Samsung 500 GB Sata
Samsung SHS203prs dvd

Inmiddels heb ik het een en ander geprobeert:
* Alle stekkers los gehaald en opnieuw aangesloten.
* Het geheugen gevarieerd van 4GB, 2GB, 1GB en zonder geheugen (zonder geheugen piept de pc als een gek, wat volgens mij hoort)
* Een van de 2 HD´s afgekoppeld
* De geluidskaart eruit gehaald
* De bios geupdate, van de site van Asus,

Alle acties zijn tot dusverre zonder resultaat, ik krijg daarom de indruk dat er wellicht iets kapot is of een hardware conflict.

Hebben jullie misschien goede ideeën wat het zou kunnen zijn of hoe ik erachter kan komen? Helaas heb ik niet even een extra moederbord o.i.d. bij de hand..

Laatst bewerkt:
Afstandsbusjes geplaatst??

En inderdaad hebben veel moederborden een bios-update nodig om de nieuwe E8xxx processors te herkennen en ondersteunen

Afstandsbusjes heb ik geplaatst, deze zaten bij mijn behuizing.

Zou de benodigde bios upgrade dit soort (onregelmatige) problemen veroorzaken?

Ik heb inmiddels de nieuwste bios (0803 beta versie) van de ASUS site gehaald.
Toen ik de bios wilde vernieuwen heb ik de pc opgestart (dit lukte wel) en kwam ik wel in het ASUS startscherm. Hier kom ik naar de bios setup om de nieuwste versie erin te zetten.

Toen ik na de bios installatie de pc opnieuw opstartte bleef deze weer hangen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan