• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zelfde getallen optellen en vergelijken

• Onderwerp starter Onderwerp starter ffk
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ffk

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2005
Goeimorgen,

Ik zit met het volgende probleem :(zie bijlage)

In kolom A ( Lengte-Breedte-Aantal) heb ik dezelfde waarden
in lengte en breedte en Kolom B idem.
Nu zou ik graag in kolom A sorteren op lengte en breedte en de waarden die gelijk zijn
de aantallen automatisch laten optellen en dit ook in kolom B zodat ik een beknopte lijst bevat.
Nadien zou ik graag Kolom A en Kolom B met elkaar vergelijken qua lengte/breedte en aantal overeenkomt.

Wie kan mij helpen aub, ik kom er niet uit.

Dank U

Bijlagen

Kijk even in de bijlage.

Was dit een eenmalige vraag, of wil je dit zelf vaker kunnen doen?
E.a. is wel uit te leggen maar kort wat tijd... Als je zelf wel eens met draai-tabelen gewerkt hebt begrijp je vermoedelijk wel hoe ik het gedaan heb.
De actie zelf is overigens in 1 minuut te doen.
N.b. normaal gesproken laat excel in een draai tabel ook alle sub totalen van de combinatie rij L en B zien, die heb ik hier even verborgen.

Ps. door in de draaitabel op Som van Aantal te kikken kan je ook kiezen voor Aantal, in dat geval krijg je het Aantal combinaties dat in je data voorkomt per combinatie.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Withaar,

Alvast bedankt voor de snelle reactie. :thumb:
Als je eens tijd zou hebben had ik graag geweten hoe je dat deed.
+ het is iets die regelmatig terugkomt. Zou het niet mogelijk zijn via een box alle gegevens
in te vullen en daarna via een macro of zo alles te sorteren, optellen en vergelijken ?

Hoe werkt het:
Je kunt zien hoe ik je twee tabellen omgevormd heb naar één tabel met een extra kolom, deze hoeft verder niet gesorteert te zijn.

Ga ergens in je tabel data staan (bv cel A1), ga naar Data, Draaitabel.
Klik op volgende, klik nogmaals op volgende (en hier wordt het lastig als je een macro zou willen gebruiken omdat hier de range staat, als je een macro opneemt pakt hij déze range, echter bij een volgende keer kan die anders zijn, er zijn wel oplossingen, heb ze gezien hier ergens op de site, maar niet zo paraat).
Kies waar je de tabel wilt neer zetten, dus op een nieuw tabblad of ergens op je huidige blad, heb je geen idee, druk dan gewoon op Voltooien.

Je ziet diverse blauwe lijnen en een pop-up box; Lijst met draaitabelvelden
Sleep Kolom naar 'Rijvelden hier neerzetten'
Sleep L precies tussen de nieuw Kolom A-B en het veld Gegevensitems hier neerzetten, de cursus veranderd in een soort grote I
Sleep vervolgens B precies tussen de nieuwe kolom en het veld Gegevensitems hier neerzetten.
Sleep vervolgens Aantal in het veld Gegevensitems hier neerzetten

In de B kolom zie nu steeds Totaal met een waarde er achter, deze wil je eigenlijk niet zien. Selecteer er één van (tekst of nummer) druk op de rechtermuisknop en kies verbergen.

Voor het Totaal van A en B Maak je de tabel op nieuw maar zonder het veld Kolom.
Sleep dus niet Kolom maar L naar 'Rijvelden hier neerzetten' en dan B er naast.
Je kunt ook het grijze blokje met de tekst Kolom aanklikken en met ingedrukte muisknop buiten je draaitabel slepen.
Het veld Kolom verdwijnt nu uit je draaitabel.

Op het pop-up scherm terug te krijgen doe je een rechtermuis klik zwevend boven je draaitabel, kies Lijst met velden weergeven.

T.a.v. je vraag, bijna alles kan, maar om zo iets echt handig voor je zelf te maken kost meestal meer tijd dan het opleverd is mijn ervaring.
Je vraag lijkt me iets te ver gaan voor een forum, maar misschien heeft er iemand zin wat tijd in te stoppen...

Laatst bewerkt:
Withaar,

Een dikke bedankt voor de uitleg !
Weer een ervaring rijker in de prachtige excel mogelijkheden.

Ffk.

Als je verder geen reacties meer hoeft zet dan de vraag even op 'Opgelost'
Helemaal rechts onder aan op de pagina.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan