• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zelfgemaakte automatische rangschikking

Status
Niet open voor verdere reacties.

bartmill

Gebruiker
Lid geworden
4 nov 2008
Hallo,

Ik heb een vraag over rangschikking. Ik heb een document waarin ik een aantal namen heb. Achter deze namen staat een "status" Nu wil ik dat als deze status verandert dat de rangschikking automatisch wordt aangepast. Hieronder een voorbeeld.

Jan______Aanwezig
Dirk______Aanwezig
Bas______Afwezig
Geert____Afwezig

Als ik hierbij achter geert zet "aanwezig" wil ik dat hij automatisch wordt geplaatst bij de Aanwezigen (Indien iemand van Aanwezig naar afwezig gaat dient hij ook daarbij te worden geplaatst).
Dus als volgt:

Jan______Aanwezig
Dirk______Aanwezig
Geert____Aanwezig
Bas______Afwezig

Dit is maar een voorbeeld, in werkelijkheid betreft het meerdere statussen. (7 stuks)

ps. Het betreft eigenlijk een google spreadsheet, maar volgens mij zijn de formules daar (nagenoeg) hetzelfde als bij excel.

Mocht het op dit moment niet duidelijk zijn hoor ik het graag.

Heb je al op mijn website gekeken? Bij Excel > Voorbeeldbestanden staat een gans artikel over automatisch sorteren met formules.

Even gekeken, maar zover ik het zie werk jij voornamelijk met getallen. Ik ben hier bezig met tekst.
Ik kan uiteraard iets verzinnen van:
Als B2=Aanwezig, dan zet in H2=1, als B2=afwezig, dan zet in H2=2
en dan op getallen sorteren. Maar als het even kan wil ik dit omzeilen.

Even kijken of ik voorbeeld bestand kan creëren waarin mijn idee duidelijk word.(momenteel niet mogelijk)

Laatst bewerkt:
Hier heb ik iets opgezet voor u.
Hoop dat dit voor u voldoet.

Bijlagen

Dit is precies wat ik bedoel, echter heb ik toch nog vragen:

Wat heb je precies gedaan? (zodat ik het voor mezelf kan toepassen, aangezien het aanwezig/afwezig idee een voorbeeld was)

Kan dit ook een een "gmail document (spreadsheet)"?

Via Alt-F11 kan je de code zien die dat voor elkaar brengt.
Die code sorteert op kolom B vanaf cel B5 ongeacht wat je daar invult.

Of dat ook in een of ander document werkt weet ik niet.

Uhm...
1. Ik snap de formule niet. Op welke manier sorteert hij nou?
2. Ik wil zelf bepalen hoe hij sorteert. In welke volgorde hij sorteert maakt me niet uit (dus wie er van de "aanwezigen" bovenaan staat is niet interessant) Ik wil echter wel iets van het volgende:
"Rang 1"= Aanwezig
"Rang 2"= Bezet
"Rang 3"= Afwezig

Ik heb echter wat meer "rangen".
Is dit mogelijk? Of is het verstandigger om een getal aan een rang te koppelen (dus ergens een formule van: als status aanwezig is dan rang = 1, als status bezet is dan rang = 2 enz.. En vervolgens gewoon 1,2,3,4 enz.)sorteren?)

'T is niet omdat jij weet wat je wil dat wij dat ook automatisch weten.
Probeer eens uit te leggen wat je precies wil in een voorbeeldbestand.
Zet daar in wat je hebt en daarnaast wat je wil bereiken.

Natuurlijk niet.
Ik kan vanuit hier helaas geen voorbeeld bestand uploaden. Gisteravond geen tijd voor gehad. Zal het vanavond waarschijnlijk doen!

Sorteren kun je via de sorteerfunctie en dan niet van A-Z of Z-A maar selecteer 'costum list' tik hier de volgorde in die je wilt hebben.

Voor de kleurtjes gebruik je VO met de formule:
Code:
=VLOOKUP($B31;$B$30:$C$40;2;0)<>VLOOKUP($B31;$B$15:$C$26;2;0)

Zo'n "custom list" kun je ook definiëren in Menu "Tools" >> "Options" >> tab "Custom lists", dan blijft hij steeds ter beschikking als je in "Data" >> "Sort" kiest voor Options.

Hmm, de lijst is gemaakt, echter sorteert hij doodleuk van A-Z (over die namen) i.p.v. een door mij bepaalde volgorde. Ik zie ook zo snel geen manier om in te stellen welke volgorde ik wil (zoals bij ma, di, wo enz.)

Twee plaatjes om te tonen wat ik bedoel.

Bijlagen

• SorterenOpCustomlist-1000.jpg
    SorterenOpCustomlist-1000.jpg
    56,1 KB · Weergaven: 57
  • customlist-1000.jpg
    customlist-1000.jpg
    68 KB · Weergaven: 61
Zag ik die options toch helemaal over het hoofd!

Nvm done. proberen in docs nu maar!

mogelijkheid in google docs lijkt er niet te zijn om te zelf sorteringen te maken.

Laatst bewerkt:
Deze doet die sortering wel zoals gevraagd.
Blijft het probleem om de code uit te voeren na validatie.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan