• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zetelverdeling bij verkiezingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefano

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2004
Berichten
865
Zondag a.s. zijn er verkiezingen in België. Ik was op zoek naar de manier waarop de zetels binnen de gemeente verdeeld worden. Ik kom via internet te weten dat het systeem 'imperiali' wordt toegepast en als excel-liefhebber wou ik dat in een excel-file ingeven.

Principe :
Stel : er zijn 20 zetels te verdelen in de betrokken gemeente.

Het aantal stemmen voor een partij wordt achtereenvolgens gedeeld door de cijfers 2, 3, 4, 5, 6...... De 20 hoogste resultaten van die deling geven elk recht op één zetel.

Ik ben op zoek naar een formule die die 20 hoogste resultaten laat kleuren op de achtergrond.

Graag ook onderaan het aantal zetels (of dus het aantal gekleurde cellen per kolom )

zie tabel in bijlage.
 

Bijlagen

  • imperiali2.zip
    3,8 KB · Weergaven: 190
1. selecteer B8:G26
2. kies Voorwaardelijke opmaak
3. stel het in als:

Formule is

=RANG(B8;B$8:B$26)<B$28

Geef groen kleurtje.

4. Toevoegen >>

stel het in als:

Formule is

=RANG(B8;B$8:B$26)=B$28

Geef geel kleurtje.

Wigi
 
oeps

het werkt niet, gezien alle cellen groen worden door de voorwaardelijke opmaak.

het totaal aantal zetels : daar bedoel ik mee : som van h8 tot h11, daarnaast som van i8 tot i13 enz. Let op , het gekleurd gebied kan veranderen (andere kiesuitslag)
 
het werkt niet, gezien alle cellen groen worden door de voorwaardelijke opmaak.

Probeer het dan toch nog eens. Ik heb mijn post getypt terwijl ik zelf de stappen deed (en controleerde dat het werkte).

het totaal aantal zetels : daar bedoel ik mee : som van h8 tot h11, daarnaast som van i8 tot i13 enz. Let op , het gekleurd gebied kan veranderen (andere kiesuitslag)

De som van H8 to H1 (moet het niet zijn tot H17 ?) gaat over het tellen van stemmen, niet het tellen van zetels.

Wigi
 
als ...

Ok wigi, het werkt wel als je de voorwaarde

=RANG(B8;B$8:B$26)

aanpast in

=RANG(B8;B$8:B$26)<20

Zonder die kleiner dan 20 was er geen voorwaarde waaraan al dan niet voldaan moest worden....

Toch bedankt voor je hulp !!!
 
Ok wigi, het werkt wel als je de voorwaarde

=RANG(B8;B$8:B$26)

aanpast in

=RANG(B8;B$8:B$26)<20

Zonder die kleiner dan 20 was er geen voorwaarde waaraan al dan niet voldaan moest worden....

Toch bedankt voor je hulp !!!

Ik had het wel degelijk goed, maar het forum hier wilde het blijkbaar niet aannemen. (Je moet maar eens mijn post quoten, dan zie je wat er stond.)

Ik had de 20 vervangen door B$28, wat ook werkt.

Wigi
 
klopt

klopt Wigi,

je had gelijk, maar ik hd ook gelijk, want het werkte niet zoals het er stond ...;)

bedankt ! ! ! :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan