• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Zetelverdeling na verkiezingen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tech8

Gebruiker
Lid geworden
16 okt 2014
Beste forumleden,

In de groene kolom, zouden de namen van de lijstnummers (grijze vakjes van G1 tot K1) moeten komen in functie van de cijfers in de blauwe kolom, welke vergeleken worden met de cijfers in de roze tabel.
Hier loop ik vast, zal vermoedelijk niet moeilijk zijn, maar ik denk dat ik te ver zoek.

Dank om mee te denken.

Tech 8

Bijlagen

Ik heb geen idee of deze manier van zetel verdeling een vast gegeven is of niet,
Ik zou persoonlijk voor een iets andere methode kiezen.
Naar mijn mening een eerlijker.
D.w.z. met rest stemmen en rest zetels.
En dan zou de volgorde gewoon eerst alle lijst met de meeste zetels en zo aflopend en dus niet alles door elkaar heen.

Dit is maar een idee en het is aan jou of je er iets mee wilt doen. Geen bezwaar

Bijlagen

Ik heb geen idee of deze manier van zetel verdeling een vast gegeven is of niet,
Ik zou persoonlijk voor een iets andere methode kiezen.
Naar mijn mening een eerlijker.
Hey Popipipo
Dit is nu eenmaal de werkwijze bij de gemeenteraad verkiezingen, zie:
Ik zou het ook volledig anders doen, maar ik denk dat de partijen daar niet mee akkoord zullen gaan.
Zal eens kijken naar jouw oplossing.

Tech 8

Office 365.

Zie gele cellen.
Code:
=SORTEREN(HOR.STAPELEN(AFRONDEN(LET(a;G5:K13;b;NEMEN(INDEX(a;;1);P2);c;NEMEN(INDEX(a;;2);P3);d;NEMEN(INDEX(a;;3);P4);e;NEMEN(INDEX(a;;4);P5);f;NEMEN(INDEX(a;;5);P6);VERT.STAPELEN(b;c;d;e;f));0);LET(z;O2:O6;x;P2:P6;INDEX(z;VERGELIJKEN(REEKS(SOM(x));SCAN(;x;LAMBDA(a;c;a+c))-x+1))));;-1)

Bijlagen

ofwel

Code:
=LET(z;J5:N13;t;LARGE(z;SEQUENCE(17));y;IF(ISNUMBER(XMATCH(z;t));J1:N1;1/0);x;IF(NOT(ISERROR(y));z;1/0);SORT(HSTACK(ROUND(TOCOL(x;2);0);TOCOL(y;2));1;-1))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan