• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zichzelf verwijderende Macro

Status
Niet open voor verdere reacties.

gcoensen

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2013
Beste kenners,

Ik ben momenteel bezig met een controlemodel waarin ik bepaalde gegevens met elkaar wil matchen. Achter mijn sheet hangt een bestand met stamgegevens (een lijst van zo'n 30.000 regels) waarbij punten en komma's door elkaar gebruikt zijn en waarbij sommige rijen leeg zijn. Nu heb ik simpel gezegd een macro gebouwd die ervoor zorgt dat alles goed komt te staan zodat mijn model ermee kan werken. Het probleem is echter de macro mag maar één keer gebruikt worden. Als je er twee keer op klikt voert hij de macro nogmaals uit en klopt er niks meer van de stamgegevens. Het model moet ook door collega's gebruikt worden. Daarom zou ik willen dat de macro zichzelf verwijdert nadat hij uitgevoerd is. Hij hoeft niet daadwerkelijk verwijderd te worden, wanneer de knop verwijderd wordt is dat voldoende. Zolang er maar niet twee keer op geklikt kan worden.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Groet!

In de knop code neem je als laatste regel dit op:
Code:
    ActiveSheet.Shapes("Knop 1").Visible = False 'Knop Versturen verbergen
Uiteraard eventueel de naam van de knop aanpassen.

Bedankt voor je antwoord, het wil alleen nog niet helemaal lukken. De macro heet "stamgegevens_aanpassen" en op de knop staat dezelfde tekst zonder underscore. Ik heb beide namen geprobeerd, maar krijg alsnog de melding 'Item met de opgegeven naam niet gevonden'. Wat doe ik fout? En wat bedoel je precies met 'Knop versturen verbergen?

Nogmaals bedankt!

Octafish schrijft ook de 'naam' en niet de 'tekst'.
Zolang jij de naam niet veranderd blijft dit Knop 1, Knop 2, etc. en in geval van ActiveX buttons Commandbutton1, ..2, etc.

Als je Excel 2003 of hoger hebt (volgens mij) zie je de naam links boven in (links van je formulebalk) verschijnen als je op de knop klikt met de rechtermuisknop.
Deze naam moet in de regel die Octafish je gegeven hebt...

Code:
Sub stamgegevens_aanpassen()
    'je macro hier
    ActiveSheet.Shapes("Knop 1").Visible = False
End Sub
De "knop versturen verbergen", in het groen achter de regel, is ter info...

Laatst bewerkt:
Ik dacht al dat dat het was, alleen kon ik de 'naam' van de knop niet vinden. Ik heb "Knop 1" en "Knop 2" geprobeerd (omdat ik twee knoppen heb), maar het was blijkbaar Knop 3..

Bedankt!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan