zie door de bomen het bos niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

jappertjeh

Gebruiker
Lid geworden
2 jan 2006
Ik ga voor iemand even een paar dingetjes bewerken op haar site, ik ben ingelogd in de ftp van de site maar ik kan niet eens de html o.i.d. vinden waar ik wat in de index kan veranderen, zie door de bomen het bos niet meer omdat er ongelooflijk veel mappen/bestanden zijn. de pagina zelf heet ...org/index.php?id=1 is dit gewoon een html bestand en waar zou ik het kunnen vinden?bedankt

Nee, dit is een PHP-bestand.

Die staat waarschijnlijk in een van de volgende mappen:

public_html
htdocs

Als je een van die mappen vindt, dan staat daar je index.php waarschijnlijk in.

In je FTP-prog kun je toch ook zoeken naar index.php?

Dit is wat ik in mijn index.hp file vind:

<?php

include "main/main.php";

if(!$_REQUEST['id'] && !$_REQUEST['a']) {
PrintArticle(1);
} elseif($_REQUEST['a']) {
bmc_Template("page_header");
switch($_REQUEST['a']) {
case 'login':
include CFG_PARENT."/include/login.php";
break;
case 'logout':
include CFG_PARENT."/include/logout.php";
break;

case 'add_article':
include CFG_PARENT."/include/add_article.php";
break;
case 'edit_article':
include CFG_PARENT."/include/edit_article.php";
break;
case 'article_list':
include CFG_PARENT."/include/article_list.php";
break;
}
} elseif($_REQUEST['id']) {
PrintArticle($_REQUEST['id']);
}

bmc_Template("page_footer");

waar vind ik dan de tekst van de homepage enzo?

Ik ben bang dat als je nooit met PHP gewerkt hebt, dat deze site nog vrij lastig wordt voor je.

Ergens in main.php staat een functie genoemd PrintArticle(). Die zoekt op basis van het id dat naar de pagina gezonden wordt een artikel en geeft dat door aan de browser.

Als je de inhoud van main.php een post, kunnen we je misschien wel aangeven waar je de inhoud kunt aanpassen.

Vermits er
/login.php
staat, zal het een contentmanagement systeem zijn, waarbij je online artikelen (pagina's) kunt toevoegen.
Dus je moet inloggen.
Maar... wat wil je dan veranderen?

:cool:

Ik denk niet dat de TS de inhoud van een artikel wil wijzigen, maar meer iets in de opmaak van de pagina. Dan zal hij waarschijnlijk niet bij login.php moeten zijn.

Maar misschien kan de TS dit even verduidelijken.

Vermits er
/login.php
staat, zal het een contentmanagement systeem zijn, waarbij je online artikelen (pagina's) kunt toevoegen.
Dus je moet inloggen.
Maar... wat wil je dan veranderen?

een foto veranderen, tekst van verschillende pagina's veranderen en een pagina toevoegen

Dan moet je waarschijnlijk toch inloggen. Maar als je gewoon in je teksteditor de pagina's wilt wijzigen, zul je toch even de inhoud van main/main.php moeten posten.

dit is mn main

<?php define('IN_BMC', true);
DEFINE("SITE_NAME", "In Beeld");

$root="/home/beeld/domains/in-beeld.org/public_html";
DEFINE("HTTP_ROOT", "http://www.in-beeld.org");
DEFINE("CFG_PARENT", $root);
DEFINE("CFG_ROOT", $root."/main");
DEFINE("BMC_DIR", "main");
DEFINE("BMC_COOKIE", preg_replace("|http://[^/]+|is","", HTTP_ROOT."/"));

include_once CFG_ROOT."/cfg/db_mysql.php";
include_once CFG_ROOT."/functions/functions.php";

$ck_domain=parse_url(HTTP_ROOT);
if(!strpos("-".$ck_domain['host'], ".")) {
$cookie_host=""; //$ck_domain['host'];
}
else {
$cookie_host=".".$ck_domain['host'];
}
define("BMC_COOKIE_DOMAIN", $cookie_host);

if (!get_magic_quotes_gpc()) {
$_GET = add_magic_quotes($_GET);
$_POST = add_magic_quotes($_POST);
$_COOKIE = add_magic_quotes($_COOKIE);
}

global $cur_user;
$cur_user=GetUser();

?>

Dan moeten we nu de inhoud van functions/functions.php hebben. Die wordt namelijk geinclude op main.php

Het begint er trouwens op te lijken dat de artikelen uit een database komen. Dan zou je ook nog in PHPMyAdmin kunnen inloggen.

Maar met inloggen in het CMS waar de site op draait lukt het niet?

Laatst bewerkt:
Dan moeten we nu de inhoud van functions/functions.php hebben. Die wordt namelijk geinclude op main.php

Het begint er trouwens op te lijken dat de artikelen uit een database komen. Dan zou je ook nog in PHPMyAdmin kunnen inloggen.

Maar met inloggen in het CMS waar de site op draait lukt het niet?

ben bang dat je me daarover wat meer uit moet leggen. Ik ben html sites maken gewend: inloggen op ftp, naar de map waarin je site staat en de verschillende paginabestanden vinden...

In je main.php staat de volgende regel:

PHP:

MySQL is een benaming voor een database (eigenlijk voor een groter geheel, maar je snapt denk ik wel ongeveer wat ik bedoel). Ik ga er even vanuit dat je weet wat een database is. De inhoud van een MySQL-database kun je op de meeste servers aanpassen in PHPMyAdmin. Je zou dus eens kunnen proberen om naar http://www.jedomeinnaam.org/phpmyadmin te gaan om te kijken of je dan op de PHPMyAdmin pagina komt. Daar zou je dan moeten kunnen inloggen. Vervolgens kun je de knoppen op die pagina gebruiken om de inhoud aan te passen.

Maar zoals peter al zei, lijkt het erop dat deze site bestaat uit een zogenaamd Content Management System. Dat wil zeggen dat er een interface gemaakt is, zodat je rechtstreeks vanuit je browser de pagina's kunt aanpassen.

Je gaat daarvoor naar:

jedomeinnaam.org/index.php?a=login

En daarvan zou je dan de logingegevens moeten hebben.

In je main.php staat de volgende regel:

PHP:

MySQL is een benaming voor een database (eigenlijk voor een groter geheel, maar je snapt denk ik wel ongeveer wat ik bedoel). Ik ga er even vanuit dat je weet wat een database is. De inhoud van een MySQL-database kun je op de meeste servers aanpassen in PHPMyAdmin. Je zou dus eens kunnen proberen om naar http://www.jedomeinnaam.org/phpmyadmin te gaan om te kijken of je dan op de PHPMyAdmin pagina komt. Daar zou je dan moeten kunnen inloggen. Vervolgens kun je de knoppen op die pagina gebruiken om de inhoud aan te passen.

Maar zoals peter al zei, lijkt het erop dat deze site bestaat uit een zogenaamd Content Management System. Dat wil zeggen dat er een interface gemaakt is, zodat je rechtstreeks vanuit je browser de pagina's kunt aanpassen.

Je gaat daarvoor naar:

jedomeinnaam.org/index.php?a=login

En daarvan zou je dan de logingegevens moeten hebben.

oke, ga ik even uitzoeken. kan ik als ik hier ingelogd ben, dan gewoon nieuwe pagina's aanmaken en van alles wijzigen?
o nog iets: als ik op de site zelf rechtermuisknop->bron weergeven doe, krijg ik de html versie zeg maar gewoon te zien. hierin staat geen meta name keyword bijv, kan ik dit ook via deze inlogmethode veranderen?
en laatste vraag: ik ben dus net bezig html goed onder de knie te krijgen, wat is het voordeel van php gebruiken op deze manier?

1. Als je ingelogd bent, kun je waarschijnlijk alles wijzigen, toevoegen en verwijderen. Maar, ik ken het betreffende CMS niet (lijkt me ook custom), dus ik kan dat niet met zekerheid zeggen.

2. Waarschijnlijk kun je daar ook een meta-tag toevoegen. Maar dit kan ik weer niet met zekerheid zeggen, omdat ik het CMS niet ken.

3. Het voordeel van PHP op deze manier is heel groot. Ten eerste omdat je online de mogelijkheid hebt je pagina's aan te passen. Ten tweede omdat je met 1 pagina (index.php) verschillende dingen kunt doen. Je kunt namelijk de inlogpagina weergeven, maar bijvoorbeeld ook een artikel uit de database.

Sowieso als je met databases werkt, zul je een Server Side Scripttaal moeten gebruiken, aangezien HTML niet met een database kan "praten".

Daarnaast heeft PHP nog vrijwel eindeloze mogelijkheden die je met slechts HTML niet hebt.

Als je in PHPMyAdmin bent, zie je aan de linkerkant een blauw vak met (een) database(s).

Daarin selecteer je de database waarvan de naam je doet vermoeden dat daar de pagina's in staan.

Vervolgens zie je in dat zelfde blauwe vaak de namen van de tabellen in die database. Daar moet je weer de tabel zoeken, waar je denkt dat de pagina's in staan.

Als je de tabel gevonden hebt, klik je bovenaan op "Browse" / "Verkennen", dan zie je alle records (artikelen) in de tabel.

Voor het artikel staat dan als het goed is een potloodje. Als je daarop klikt, krijg je de inhoud van dat record in input velden, waar je het aan kunt passen.

Als je dan op "Opslaan" / "Save" / "Start" of iets dergelijks klikt, worden je wijzigingen doorgevoerd.

Welk script wordt er gebuikt,
dus staat op de site onderaan de pagina iets in de trent van:
powerd by ..........

In phpmyadmin kun je wel wijzigen, doch dit is niet de aangewezen weg,
alleen bij opzet of aanmaak zou je dit kunnen gebruiken.
Ingeval van een CMS regelen de php files alles.
Dat is de bedoeling van het script.

Het lijkt erop dat de TS niet in het CMS kan. Aangezien deze anders waarschijnlijk wel de inhoud in het CMS zou aanpassen. Maar als hij dat wel kan, geef ik je volkomen gelijk!

denk dat ik wel redelijk heb gevonden waar je de wijzigingen doorvoert. zal er morgen nog wat beter naar kijken en met vragen kom ik uiteraard weer terug, zal topic dus nog ff niet op opgelost zetten. super bedankt iig al!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan