Zien of de baas meekijkt?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gipsy116

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2004
Bestaat er software waarmee je kunt zien of de baas een tool op je pc heeft staan waarmee hij mee kan kijken wat jij doet?

Hoe zo, heb je wat te verbergen?
Ik ben bang dat je toch systeembeheerder/Administrator moet zijn om dat te kunnen zien. Ik neem aan dat de pc op je werk toch zo geconfigureerd is, dat je niet alle rechten hebt.

waarom zou de baas dat niet mogen zien.
ja de netwerk beheerderkan in opdracht van de baas alles bekijken.

Ik weet niet of dit bestaat, maar dit zou toch misschien mogelijk moeten zijn, ook als je niet admin bent: via een window hook een dll in een proces laden die alle in dat proces geladen modules dumpt...in een bestand of een window. Kan je daarna checken wat die modules allemaal zijn....
Ik geloof wel dat dit meer een opmerking naar Lex z'n antwoord is dan een antwoord op jouw vraag, tenzij je handig hebt met programmeren

Het is niet zozeer dat ik wat te verbergen heb, in tegendeel, we mogen op het werk prive op het internet, alleen alles met mate natuurlijk. Nu wil ik natuurlijk niet dat het toeval toeslaat en dat iedere keer dat ik op internet zit iemand meekijkt.

VDK_P zei:
Hallo

Ja .

Peter

Zou je ook kunnen vertellen hoe het heet en waar ik het kan krijgen?

Ga er vanuit dat in 9 van de 10 gevallen de baas niet "live" mee kijkt. Achteraf is wel altijd aan je account/profiel te zien waar je bent geweest op internet. En dat valt niet te verbergen of wissen.

VDK_P zei:
Hallo

Ja .

Peter

Het is wel exact het antwoord op de vraag, maar duidelijk niet zo bedoeld door de TS. Dus als je weet welke tool of software, gaarne vermelden.

Hallo

Welk prg en hoe het noemt ???

Ze laten mij ook niet echt graag meekijken over hun schouder hoor .;) ;)

Even zelf googlen indien interesse .

Bij ons worden de in/out messages effektief ettelijke maanden bijgehouden door de server.

Peter

Laatst bewerkt:
Wet Privacy en Persoonsbescherming verbiedt dit meekijken, tenzij het specifiek en uitzonderlijk gebeurt in opdracht van de hoogst denkbare baas in de organisatie. Er mag ook niet 'random' worden gekeken hoe men zich gedraagt, tenzij dit (dan nog steeds in strijd met de wet, overigens) schriftelijk en glashelder is duidelijk gemaakt in een protocol.

Als er niets over meekijken is terug te vinden in de beleidsdocumenten (intranet, of vraag een PZ/P&O medewerker, die moet het weten), mag het niet 'zomaar'.

Het is mijn werk dat soort dingen te moeten doen, en ongemerkt meekijken mag van de regelgeving sowieso nooit. (Iemands gangen op de computer/netwerk nagaan wel, maar enkel in uitzonderlijke situaties met een duidelijk omschreven reden en in opdracht van -zoals gezegd- de hoogste baas.)

Als je je zorgen maakt om bijvoorbeeld onbehoorlijk internetgedrag van jezelf (stel je doet dat daadwerkelijk de hele dag en op elke denkbare site...), dan loop je wel een risico. Beveiligers en netwerkbeheerders mogen pieken in de anonieme statistieken wel op eigen initiatief onderzoeken. Dan dobbert vanzelf jouw naam (IP en/of username) boven. Dat mag weer wel dus. Nog steeds mag een gewone lijnmanager/chef dat over het algemeen niet.

Groetje,

Jasper

Anykey zei:
Wet Privacy en Persoonsbescherming verbiedt dit meekijken, tenzij het specifiek en uitzonderlijk gebeurt in opdracht van de hoogst denkbare baas in de organisatie. Er mag ook niet 'random' worden gekeken hoe men zich gedraagt, tenzij dit (dan nog steeds in strijd met de wet, overigens) schriftelijk en glashelder is duidelijk gemaakt in een protocol.

Als het is vermeld (als het de medewerkers duidelijk is gemaakt), mag het toch wel? Zo heb ik het althans begrepen van het CBP.

Het is mijn werk dat soort dingen te moeten doen, en ongemerkt meekijken mag van de regelgeving sowieso nooit. (Iemands gangen op de computer/netwerk nagaan wel, maar enkel in uitzonderlijke situaties met een duidelijk omschreven reden en in opdracht van -zoals gezegd- de hoogste baas.)

Maar hoe zit het dan met beveiligingscamera's? Daar wordt toch ook ongemerkt op meegekeken? Sterker nog, vaak wordt het gebruik van deze camera's niet eens vermeld.

Als je je zorgen maakt om bijvoorbeeld onbehoorlijk internetgedrag van jezelf (stel je doet dat daadwerkelijk de hele dag en op elke denkbare site...), dan loop je wel een risico. Beveiligers en netwerkbeheerders mogen pieken in de anonieme statistieken wel op eigen initiatief onderzoeken. Dan dobbert vanzelf jouw naam (IP en/of username) boven. Dat mag weer wel dus. Nog steeds mag een gewone lijnmanager/chef dat over het algemeen niet.

Klopt, dat heeft te maken met "de verantwoordelijke" voor de verzameling van dergelijke gegevens. Maar een werkgever kan altijd aanvoeren dat er een redelijk vermoeden was, en dat het bedrijfsbelang in deze boven de privacy van de werknemer gaat.

Er moet onderscheid gemaakt worden tussen meekijken op de server (waar jij zelf op inlogt om bijvoorbeeld op internet te kunnen, en meekijken op iemands pc. In het eerste geval kies je er namelijk zelf voor om van die server gebruik te maken, en in het tweede geval moet iemand anders actief meekijken op jouw pc. In dat geval kan je process explorer (www.sysinternals.com) gebruiken om te zien welke processen zich op jouw systeem afspelen.

hangmat zei:
Als het is vermeld (als het de medewerkers duidelijk is gemaakt), mag het toch wel? Zo heb ik het althans begrepen van het CBP.
Alleen (ergens) vermelden is juist wat dit (meeloeren, realtime of achteraf) betreft over het algemeen niet voldoende. Bij de overheid (waar ik werk) in ieder geval niet. In het kader van kwaliteitsbewaking kan het soms weer wel; meeluisteren met telefonisten/istes, kijken hoe een secretariaat de inkomende mail verwerkt/beantwoordt. Maar dat moet allemaal transparant en volledig bekend zijn bij de medewerkers. Over het algemeen moet er ook nog een Ondernemingsraad (namens de medewerkers dus) mee akkoord zijn. Vanwege dat privacy-element.

Misschien dat de medewerker in het niet-overheids bedrijfsleven meer vogelvrij is. Dat zou dan -naar mijn idee- wel ten dele op niet correct toegepaste controlemiddelen gebaseerd kunnen zijn. Alleen weet de medewerker dat misschien niet, en voorkomt dat dat hij er bezwaar tegen maakt (misschien ook bang de baan of verder prettige arbeidsrelatie met de baas te verknallen).

hangmat zei:
Maar hoe zit het dan met beveiligingscamera's? Daar wordt toch ook ongemerkt op meegekeken? Sterker nog, vaak wordt het gebruik van deze camera's niet eens vermeld.
Het gebruik van camera's in openbaar gebied (dus ook werkplekken in openbaar gebied) mag, maar dan moet het duidelijk aangegeven zijn. In besloten gebied mag het volgens mij niet 'stiekem'. Uitzonderingen daargelaten; als er gerede verdenking aangaande bijvoorbeeld diefstal uit een magazijn bestaat, mag er best een verborgen camera worden opgehangen, maar dat moet dan wel weer in opdracht van een directeur-achtig type. Niet de lijnchef die zijn personeel 'handig in de gaten wil houden'. Maar fysieke beveiliging is niet mijn terrein, en de collega wiens terrein dat wil is (zit tegenover me) zou ook niet kunnen zeggen hoe het precies zit. Alleen hoe wij het doen (en dat is altijd door besturen goedgekeurd en volgens landelijke richtlijnen aangepakt. Dit stukje dwaalt denk ik te ver af van de oorspronkelijke vraag.

hangmat zei:
Er moet onderscheid gemaakt worden tussen meekijken op de server (waar jij zelf op inlogt om bijvoorbeeld op internet te kunnen, en meekijken op iemands pc. In het eerste geval kies je er namelijk zelf voor om van die server gebruik te maken, en in het tweede geval moet iemand anders actief meekijken op jouw pc. In dat geval kan je process explorer (www.sysinternals.com) gebruiken om te zien welke processen zich op jouw systeem afspelen.
Wat ook belangrijk is, is het feit dat de beheerders van de it-infrastructuur over het algemeen wel de middelen hebben om dit soort monitoring te doen, maar dat ze zich eigenlijk niet te vanzelfsprekend als eigenaar van de gegevens en de activiteiten op de computers/servers mogen beschouwen.

Het is moeilijke materie...

Groetje,

Jasper

bij ons op school, word virtual deamon manager gebruikt.

kijk bij taakbeheer>processen of die ineens heel veel meer energie gebruikt, en je weet dat iemand meeschermt.

werkt ook bij andere programma's, zolang je maar de naam weet ;)

Anykey zei:

Als er niets over meekijken is terug te vinden in de beleidsdocumenten (intranet, of vraag een PZ/P&O medewerker, die moet het weten), mag het niet 'zomaar'.

Groetje,

Jasper

is het niet dat een baas je betaald voor (zijn) werk te doen en niet om zomaar te surfen
in een grootwarenhuis zit de manager ook achter verkleurt glas en dat is niet voor omdat ze dat mooi vonden

maar gewoon om controle
waar is er geen contole op werknemers in alle sectoren ,fabrieksarbeiders,medische sector,bouw enz

persoonlijk heb ik er geen last van ,als ik mijn werk doe hoef ik ook niets te vrezen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan