Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
VDK_P zei:Hallo
Ja .
Peter
waarom zou de baas dat niet mogen zien.
VDK_P zei:Hallo
Ja .
Peter
Anykey zei:Wet Privacy en Persoonsbescherming verbiedt dit meekijken, tenzij het specifiek en uitzonderlijk gebeurt in opdracht van de hoogst denkbare baas in de organisatie. Er mag ook niet 'random' worden gekeken hoe men zich gedraagt, tenzij dit (dan nog steeds in strijd met de wet, overigens) schriftelijk en glashelder is duidelijk gemaakt in een protocol.
Het is mijn werk dat soort dingen te moeten doen, en ongemerkt meekijken mag van de regelgeving sowieso nooit. (Iemands gangen op de computer/netwerk nagaan wel, maar enkel in uitzonderlijke situaties met een duidelijk omschreven reden en in opdracht van -zoals gezegd- de hoogste baas.)
Als je je zorgen maakt om bijvoorbeeld onbehoorlijk internetgedrag van jezelf (stel je doet dat daadwerkelijk de hele dag en op elke denkbare site...), dan loop je wel een risico. Beveiligers en netwerkbeheerders mogen pieken in de anonieme statistieken wel op eigen initiatief onderzoeken. Dan dobbert vanzelf jouw naam (IP en/of username) boven. Dat mag weer wel dus. Nog steeds mag een gewone lijnmanager/chef dat over het algemeen niet.
Alleen (ergens) vermelden is juist wat dit (meeloeren, realtime of achteraf) betreft over het algemeen niet voldoende. Bij de overheid (waar ik werk) in ieder geval niet. In het kader van kwaliteitsbewaking kan het soms weer wel; meeluisteren met telefonisten/istes, kijken hoe een secretariaat de inkomende mail verwerkt/beantwoordt. Maar dat moet allemaal transparant en volledig bekend zijn bij de medewerkers. Over het algemeen moet er ook nog een Ondernemingsraad (namens de medewerkers dus) mee akkoord zijn. Vanwege dat privacy-element.hangmat zei:Als het is vermeld (als het de medewerkers duidelijk is gemaakt), mag het toch wel? Zo heb ik het althans begrepen van het CBP.
Het gebruik van camera's in openbaar gebied (dus ook werkplekken in openbaar gebied) mag, maar dan moet het duidelijk aangegeven zijn. In besloten gebied mag het volgens mij niet 'stiekem'. Uitzonderingen daargelaten; als er gerede verdenking aangaande bijvoorbeeld diefstal uit een magazijn bestaat, mag er best een verborgen camera worden opgehangen, maar dat moet dan wel weer in opdracht van een directeur-achtig type. Niet de lijnchef die zijn personeel 'handig in de gaten wil houden'. Maar fysieke beveiliging is niet mijn terrein, en de collega wiens terrein dat wil is (zit tegenover me) zou ook niet kunnen zeggen hoe het precies zit. Alleen hoe wij het doen (en dat is altijd door besturen goedgekeurd en volgens landelijke richtlijnen aangepakt. Dit stukje dwaalt denk ik te ver af van de oorspronkelijke vraag.hangmat zei:Maar hoe zit het dan met beveiligingscamera's? Daar wordt toch ook ongemerkt op meegekeken? Sterker nog, vaak wordt het gebruik van deze camera's niet eens vermeld.
Wat ook belangrijk is, is het feit dat de beheerders van de it-infrastructuur over het algemeen wel de middelen hebben om dit soort monitoring te doen, maar dat ze zich eigenlijk niet te vanzelfsprekend als eigenaar van de gegevens en de activiteiten op de computers/servers mogen beschouwen.hangmat zei:Er moet onderscheid gemaakt worden tussen meekijken op de server (waar jij zelf op inlogt om bijvoorbeeld op internet te kunnen, en meekijken op iemands pc. In het eerste geval kies je er namelijk zelf voor om van die server gebruik te maken, en in het tweede geval moet iemand anders actief meekijken op jouw pc. In dat geval kan je process explorer (www.sysinternals.com) gebruiken om te zien welke processen zich op jouw systeem afspelen.
Anykey zei:Wet Privacy en Persoonsbescherming verbiedt dit meekijken, tenzij het specifiek en uitzonderlijk gebeurt in opdracht van de hoogst denkbare baas in de organisatie. Er mag ook niet 'random' worden gekeken hoe men zich gedraagt, tenzij dit (dan nog steeds in strijd met de wet, overigens) schriftelijk en glashelder is duidelijk gemaakt in een protocol.
Als er niets over meekijken is terug te vinden in de beleidsdocumenten (intranet, of vraag een PZ/P&O medewerker, die moet het weten), mag het niet 'zomaar'.
Het is mijn werk dat soort dingen te moeten doen, en ongemerkt meekijken mag van de regelgeving sowieso nooit. (Iemands gangen op de computer/netwerk nagaan wel, maar enkel in uitzonderlijke situaties met een duidelijk omschreven reden en in opdracht van -zoals gezegd- de hoogste baas.)
Als je je zorgen maakt om bijvoorbeeld onbehoorlijk internetgedrag van jezelf (stel je doet dat daadwerkelijk de hele dag en op elke denkbare site...), dan loop je wel een risico. Beveiligers en netwerkbeheerders mogen pieken in de anonieme statistieken wel op eigen initiatief onderzoeken. Dan dobbert vanzelf jouw naam (IP en/of username) boven. Dat mag weer wel dus. Nog steeds mag een gewone lijnmanager/chef dat over het algemeen niet.
Groetje,
Jasper
We gebruiken essentiële cookies om deze site te laten werken, en optionele cookies om de ervaring te verbeteren.