Ziggo kabelmodem en Fritzbox7170

Status
Niet open voor verdere reacties.

andreglazenborg

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2013
Berichten
5
Hallo allemaal.

ik heb de volgende vraag. Mijn ouders hebben internet en bellen van Ziggo. Ze hebben echer geen draadloze kabelmodem ( en krijgen die ook niet van Ziggo). Aangezien ze een Tablet hebben gekocht kunnen ze die nu niet gebruiken. Ik heb hier nog een Fritzbox 7170 adsl modem met wifi liggen. Ik heb begrepen dat je deze modem ook kunt gebruiken als draadloze router, zodat mijn ouders dan met hun tablet kunnen werken.

kan iemand mij vertellen welke handelingen ik moet volgen om dit werkend te maken?

Met vriendelijke groet,

Andre Glazenborg
 
Handleiding Fritzbox: hier

Zie daar paragraaf 4.2 en verder, zodat je daarna de LAN 1 aansluiting aansluit aan 1 van de LAN aansluitingen van de Ziggo routermodem.
Samengevatte instructie:

Zet de Fritz!Box aan.
Sluit bedraad een netwerk-kabel aan aan de Fritz!Box
Start een internetbrowser
Voer als adres fritz.box in
Selecteer het menu "Settings"
Selecteer in het menu "Internet" het menupunt "Account information"
Selecteer bij "Connection" de aansluitvariant "Internet connection via Lan 1"
Selecteer onder "Operating mode" de instelling "Share existing internet connection in the network (IP client)"
Voer de ip-instellingen in
Stel de snelheid van de Internet-verbinding in
Klik vervolgens op de knop "Apply", zodat uw gegevens in de Fritz!Box worden overgenomen.

Tijs.
 
als je alleen maar het moden van ziggo hebt en verder geen router erbij dan gaat het niet werken.
dan kun je beter een kabelmodem met ingebouwd wifi kopen.
 
@puppie: Ik neem aan dat er in het huis van de ouders (ook) meerdere pc's/laptops zijn die nu bedraad zijn aangesloten aan de Ziggo routermodem.
Dus ga ik er ook van uit dat de routermodem van Ziggo niet in modem-only/bridging modus staat maar als volwaardige NAT-router fungeert.

Tijs.
 
@dnties, daarom mijn opmerking.
als ouders maar 1 pc hebben dan is een andere router niet nodig.
 
Het gaat hier om het feit dat de huidige Ziggo routermodem geen WIFI heeft... Daarvoor wil de TS de Fritz!Box inzetten.
Stel dat de routermodem in modem-only stand zou staan, dan kunnen/moeten alle bedrade computers/laptops op Lan2 t/m Lan4 van de Fritz!Box worden aangesloten (na de inrichting waar ik het over heb gehad in mijn vorige posting).

Tijs.
 
Hallo dnties

Bedankt voor je hulp.

Ik heb inmiddels de instellingen van de fritzbox aangepast zoals was aangegeven. Ik ga vanavond naar mijn ouders om het te proberen.
Ik weet dat de utp kabel in de Lan 1 poort moet van de fritzbox, maar maakt het ook wat uit in welke Lan poort van de Ziggo kabelmodem/router moet?
En inderdaad mijn ouders hebben 1 pc bekabelt op de Ziggo modem/router aangesloten. Poort 2, 3 en 4 zijn nog vrij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou niet uit moeten maken: Poort 2,3 of 4.
Check ook even welk ip-adres die ene pc heeft die op de Ziggo modem-router is aangesloten. Als dat een 192.168.x.x of 10.x.x.x ip-adres is, dan gedraagt de Ziggo router-modem zich als een router, dus niet als (pure) modem.

Tijs.
 
Hallo daar ben ik weer. De ziggo kabelmodem had echter maar 1 lan poort. Het ip adres begind echter niet met 192 of 10, ik ben bang dat hij alleen als modem werkt. ip adres is 82.72.xxx.xxx

enig idee hoe nu verder?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe het zo: op de pc:
Maak een snelkoppeling naar:
ipconfig /delete *

Rechtsklik op die snelkoppeling en kies voor "Als administrator uitvoeren"
Haal daarna de kabel los van de kabelmodem.
Zorg ervoor dat op de Fritzbox de instelling op DHCP of "automatisch toewijzen" o.i.d. staat.
Sluit Lan 1 aan de routermodem.
Sluit de pc aan aan 1 van de overige Lan poorten van de Fritzbox.
Kijk of de pc kan internetten.

Indien ja, dan moet het draadloos ook werken als op de ipad etc. draadloos wordt verbonden.

Tijs
 
hallo Tijs

Wat ik nog ff wilde zeggen. toen ik ipconfig gaf op de pc van mijn ouders gaf hij het adres 82.72.xxx.xxx.
Heb toen de fritzbox aangesloten. Omdat de kabelmodem slechts 1 lan poort heeft, heb ik een kabel aangesloten van deze lan poort naar lanpoort 1 op de fritzbox.
De pc kabel heb ik aangesloten op lan 2 van de fritzbox. Daarna ipconfig en kreeg 192.168.xxx.xx Ik kon echter geen verbinding maken met het internet via de pc.

Ik ga het morgen weer proberen. Hoe maak ik trouwens een snelkoppeling naar ipconfig/delete ? De pc van mijn ouders draait op windows xp.
HAAL DAARNA DE KABEL LOS, welke kabel, die van de pc die verbonden is met de modem of de kabel die gaat van de kabelmodem naar de kabelaansluiting in de muur?


M.v.g André
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik schrijf toch duidelijk: op de pc. Dus diens kabel bedoel ik.
Op xp: Start -> Uitvoeren -> cmd /k ipconfig /release *

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@andreglazenborg,

ik heb de onnodige quote's verwijderd.
Als je meteen na de beantwoorder reageert dan is het niet nodig/gewenst om te quoten.
Denk daar in het vervolg even aan.
 
Het is eindelijk gelukt.

Prima maar helaas vertel je niet wat je gedaan hebt om het werkende te krijgen.

Zelf heb ik nl eea nog niet werkend gekregen.
Heb hier een Fritzbox7360 (met firmware update)
en gebruik LAN1 van de Fritzbox als WAN-connectie naar mijn Ziggo kabelmodem (Cisco EPC3212).
Mijn kabelmodem kan ik bereiken op 192.168.100.1 dus die werkt als router.
Mijn Fritzbox kan ik bereiken op 192.168.178.1
Als ik in mijn Fritzbox DHCP gebruik krijg ik "Internet connection check failed"

Als ik de Fritzbox vervang door een oud Belkin WiFi-router (helaas met slow WiFi) werkt het meteen.
Wat moet ik doen om de Fritzbox aan de gang te krijgen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan