Ziggo - Router achter Router

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikB90

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2014
Beste jongens en meisjes,

ik heb het volgende probleem: een tijd geleden ben ik klant geworden (met mijn huisgenoten) bij Ziggo. We kregen een modem/router-in-een combinatie geleverd waarbij al snel klachten kwamen m.b.t. WhatsApp-berichtjes die 'gebufferd' werden en eens in de zoveel tijd doorgestuurd werden, maar niet direct bij verzenden. Erg irritant. De Ziggo-klantenservice wist de oplossing niet en na lang zoeken ben ik gestuit op de oplossing om de draadloze-router-functie uit te zetten in de Ziggo-modem (modem als bridge) en er een eigen router achter te hangen. Zo gelezen zo gedaan. Het WhatsApp probleem was opgelost. Echter het bereik probleem, wat we eerder ook al hadden, was nog niet opgelost. Op de bovenste verdieping was er amper bereik. Na weer een tijdje Googlen heb ik een tweede router achter de eerste gehangen en deze boven geplaatst. Qua bereik geen problemen meer, echter wel met de snelheid. Nu to-the-point:

De snelheid van de verbinding (zowel vast als draadloos) wordt bijna gehalveerd als we de tweede router erachter hangen. Bereik ik zonder de tweede router een snelheid van bijna 60 mbps, haal ik met de tweede router aangesloten de 40 mbps niet eens. En dit terwijl ik me op de dezelfde plek bevind.

De opstelling:
1. Ziggo Modem
--> kabel naar WAN
2. Router 1: Sitecom WL611 (DHCP aan, range 192.168.0.100-200, kanaal 3)
--> kabel naar LAN
3. Router 2: Sitecom WL341 (DHCP uit, range 192.168.1.100-200, kanaal 8)

Hopelijk kent een van jullie een oplossing, ik vind het zonde om zoveel snelheid verloren te moeten gaan.

Alvast bedankt, groeten,
Erik

Ik zou router 2 in dezelfde IP range zetten als de 1e router, bijv. 192.168.0.99 ofzo en en dan eens zien wat het resultaat is.
En router 2 als AP instellen.

Groeten Marcel

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie Marcel,

Wat bedoel je precies? Een statisch ip-adres vanuit router 1 toekennen aan router 2?

Gr. Erik

EDIT: En heb ik niet router2 ingesteld als AP door de DHCP uit te zetten? Welke stap kan ik missen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Router 2 gewoon een vast IP adres geven, vast in de router, dus niet vanuit router1.
Firewall en NAT uitzetten in router2, ik ga ervan uit dat dat in router1 al ingesteld staat.

Groeten Marcel

Je eerst punt wat betreft vast IP adres in router 2 begrijp ik.

Tweede punt niet helemaal, is het niet onveilig om in zowel router 1 als 2 de firewall en NAT uit te zetten?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ga ervan uit dat NAT en firewall in router1 ingeschakeld staan, je kunt ze dan in router2 uitzetten.
Firewall en NAT uitzetten in router2, ik ga ervan uit dat dat in router1 al ingesteld staat.

Groeten Marcel

Ahaa, dat bedoelde je. Dat klopt, die staan gewoon aan in router 1.

Uit interesse: hoe zouden deze stappen de snelheid positief kunnen beïnvloeden?

Bedankt voor je hulp zover, groetjes,
Erik

Ik zou me voor kunnen stellen als je 2 firewalls en 2 NAT's achter elkaar gebruikt dat dat ten koste gata van je snelheid.
En de routers in dezelfde IP range zoals ik in POST#2 beschreef.
Het blijft voor mij ook gissen.

Groeten Marcel

Bedankt voor de tip. Heb inmiddels alles ingesteld zoals je hebt voorgesteld dus even aankijken hoe het gaat werken.

Nog een vraagje, je hebt het eerder over router 2 in dezelfde range zetten als router 1 en je stelt voor 192.168.0.99. Klopt dit wel, of bedoel je 192.168.0.199 (aangezien ik router 1 de range heb gegeven 192.168.0.100-200.

Groetjes

Router 1 deelt IP adressen uit in de range 100-200.
Wanneer je router 2 het IP adres 192.168.0.199 geeft zou het kunnen dat je router 1 aan een PC het IP adres 192.168.0.199 geeft (DHCP) en dit IP adres bestaat dan al en heb je dus een IPconflict.
Router 2 dien je dus een IP adres te geven buiten de DHCP range maar wel in hetzelfde subnet, vandaar dat ik voorstelde om hem 192.168.0.99 te geven.

Groeten Marcel

Het probleem leek opgelost, maar dat is het helaas niet helemaal, want het volgende doet zich voor:

Wanneer er geen apparaten contact maken met router 2, haalt een computer verbonden met router 1 de snelheid van 60 mbps (www.speedtest.net). Wanneer er echter wel apparaten zijn aangesloten aan router 2 (draadloos en/of bedraad) valt de snelheid terug tot 30-40 mbps. Let op, er wordt geen download uitgevoerd op de apparaten verbonden met router 2, slechts een verbinding ermee doet genoeg om de snelheid te doen verminderen.

Dit geldt overigens ook andersom (dus geen apparaten verbonden met router 1).

Wie-o-wie ziet de oplossing voor mijn probleem?

EDIT: de instellingen zijn inmiddels doorgevoerd zoals hierboven door Marcel beschreven

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan