ziggo - sommige sites heel traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmoorman

Gebruiker
Lid geworden
18 aug 2011
heb sinds een paar weken ziggo - speedtest.ziggo.nl geeft mooie waardes ( 120 Mb en ping 8 ms ) - alles werkt prima

echter :

ik heb op mijn kantoor 2 computers staan
heb daarom 1 kabel daar naar toe en daar een gigabyte switch neergezet.

ik heb 2 problemen

als 2 computers tegelijk internet opgaan - bijv telegraaf.nl - dan wordt de andere computer ongelofelijk traag - zit gewoon 30 seconden vast

en

bepaalde sites lopen niet
als ik naar telegraaf.nl ga staat deze er meteen - als ik dan op een subpagina klik - duurt het 30 seconden voordat er response komt.

voorheen had ik dezelfde configuratie op een 10 Mb XS4all verbinding - en kwam het probleem niet voor -
iemand een idee ?

Levert Ziggo wel een kabelroutermodem? Indien niet (dus alleen een kabelmodem), dan had je ipv. een gigabit switch een breedband router moeten kopen.

Tijs.

zover ik weet is het modem wat ziggo levert GEEN router. Zet er dus een router tussen, een switch is niet voldoende. Nu kan je maar met 1 PC tegelijk verbinden, omdat je er twee tegelijk aansluit zal je nooit gelijktijdig internet hebben. Hij zal telkens 1 pc toegang geven tot de andere PC weer in actie komt. Als je een goede router zoekt kan ik je de linksys e4200 router aanraden, prima ding en niet te gek duur. Prima voor ziggo en linksys is altijd makkelijk te installeren.

wel router

het modem wat ziggo levert is een ubee

heeft 4 lan poorten - en is een routeer met wireless.
(ingebouwde dhcp server )

Heeft elke computer goed Internet als de andere computer niets doet? Of geldt dit alleen vanaf 1 pc van de 2?

Verder even zeker vaststellen dat die ubee inderdaad als router optreedt én dat er geen ip-conflict is.
Geef even door welke IPv4 adres de 2 pc's hebben als ze aanstaan en ook het subnetmasker en standaardgateway.

Als we er inderdaad vanuit kunnen gaan/concluderen dat alles qua Ziggo 'klopt' (dus dat de ubee als routermodem met dhcp server functionaliteit werkt) én diezelfde gigabit switch succesvol werd gebruikt in de xs4all tijd én er ondertussen niet andere pc's zijn gekomen dan toen, dan is het wellicht zo dat de ubee en de gigabit switch niet prettig met elkaar communiceren.
Wat ik in ieder geval zou proberen is ergens een 100 mbit switch te lenen en die tijdelijk in te zetten ipv. de gigabit switch. Werkt dat goed, dan heb je de oorzaak van het probleem.

Levert niets van bovenstaande een oplossing, dan moeten we gaan speculeren naar de oorzaak. Er zou, bijvoorbeeld, gescand kunnen worden naar malware op beide pc's, de kabel van ubee naar switch doormeten met een kabeltester etc.

Tijs.

de performance is redelijk als 1 van de 2 aan staat maar dan zelfs is het probleem er dat de ene pagina er binnen een fractie van een seconden staat - en voor een andere pagina het een minuut duurt.
en dan hebben we het over pagina's die snel zouden moeten zijn
bijv telegraaf.nl en dan een onderwerp -
of apple.nl en dan ten subpagina
het lijkt er wel op of de dns traag reageert

Als je DNS issues wilt uitsluiten, dan zul je op de computer(s) een vaste DNS-server moeten instellen in de IPv4 instellingen, bijv. die van google: 8.8.8.8

Overigens had ik liever gehad dat je inhoudelijk reageerde op wat ik schreef in plaats van nu zelf te gaan speculeren zonder iets verder onderzocht/geprobeerd te hebben (zie mijn vorige posting)??

Tijs.

inhoudelijk

ok - even inhoudelijk dan

ik heb mijn huidige configuratie exact opgepakt - met dezelfde bridges en computers en ben verhuist naar een nieuw huis.
voorheen zat alles op xs4all - geen van deze problemen ondervonden
daarvoor 10 jaar gezeten op tiscal - ook geen van deze problemen

ik heb een notebook gepakt en een kale windows 7 install op gedaan - probleem nog steeds aanwezig.

ik trek alle bridges uit de ubee - en sluit 1 computer direct aan - probleem nog steeds aanwezig.
pak mijn notebook op - ga nog even naar mijn oude huis - wordt over 2 weken opgeleverd - probleem is niet aanwezig.

omdat ik ook dacht dat de switch wellicht het probleem was - wat bovenstaande trouwens al weet uitsluit - heb ik een cisco switch gekocht - zelfde probleem.

overigens hoort op het ubee modem bij een gigabit aansluiting het lan mapje blauw te branden en met de switches blijft die groen (beide types ) - en dat vind ik dan weer gek

ik heb nog een oude modem/router liggen ( zyxel ) - en als ik die gebruik als dhcp server ( gelinkt vanaf de ubee - in een andere range) - dan brand het lichtje wel blauw - maar het probleem blijft het zelfde

ik trek alle bridges uit de ubee - en sluit 1 computer direct aan - probleem nog steeds aanwezig
Lijkt me probleem dan voor Ziggo; ze niet de goede spullen geleverd en/of de instelling niet goed ingesteld.

Ron

leek me ook

dacht ik dus ook -
heb uren aan de telefoon gehangen bij ziggo
en een half uurtje bij service+ - maar die mensen hebben echt geen idee.

in zwolle is een ziggo studio.
met modem onder de arm daar naar toe gegaan - mijn modem werkte bij hun net zo verkeerd.
toen bij hun gekeken naar hun eigen modem - heeft precies het zelfde probleem.

moet ik nu concluderen dat kabel internet flut is ?

Als ik je goed begrijp heb je momenteel alleen gigabit apparatuur (laptops + 2 switches).

Zie dat ik voorstel dat je (als test) uitsluitend 100 mbit apparatuur aan de ubee aansluit.
Dus bijv. m.b.t. de test met een laptop rechtstreeks op de ubee: Zet de bedrade netwerkkaart eens (in Apparaatbeheer, bij Eigenschappen, tabblad Geavanceerd) eens op 100 mbit full duplex (dus niet op Negotiate of Auto) en kijk of de laptop dan (rechtstreeks aangesloten op de routermodem) wel goed werkt.

Meer tips/ideeën heb ik zo snel niet.

Tijs.

Als het modem bij ziggo zelf en jouw eigen modem op een andere locatie dezelfde problemen hebben kan je denk ik wel concluderen dat het probleem toch echt bij ziggo moet liggen. Je moet in dit geval een monteur eisen, als de door jouw afgenomen dienst niet werkt zoals geadverteerd moet ziggo actie ondernemen. Of ze lossen het probleem op, of ze compenseren het op een andere manier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan