zijn CakePHP associations altijd efficient?

Status
Niet open voor verdere reacties.

killer4all2

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2009
Goedendag,

Ik vroeg mij af of Cake associations wel altijd efficient zijn. Neem als voorbeeld een User Model en een Friends model (een user die friends kan hebben) Ik zie bijvoorbeeld op internet dat mensen een association maken met de Friends table voor hun User Model. Maar CakePHP Die zorgt er dan voor dat iedere keer als je een query draait in de user model, dat al de friends van de user ook opgehaald worden.

Deze vraag is geoogd op een post op stack overflow: http://stackoverflow.com/questions/11277974/friendships-in-cakephp-2-x

Deze post op stack overflow somt goed samen wat veel mensen doen als zij Users hebben die Friends kunnen hebben (users met friends), maar het lijkt mij totaal niet efficient.

Kan iemand mij vertellen of dit efficient is of niet en waarom wel of niet?

Groetjes,
Rowan

Is mijn vraag te moeilijk of te onduidelijk? Hoe komt het dat er zo weinig mensen naar mijn vraag kijken? :(

Omdat je vraag specifiek over CakePHP gaat is het aantal gebruikers dat hier naar kijkt en op kan reageren vanwege kennis beperkt.

Of het efficient is hangt van je applicatie af.

Als jij binnen een controller gebruik maakt van één gebruiker en daarvan de vrienden ook wilt tonen is het efficient. Heb je alleen een gebruiker nodig en doe je niets met die relatie dan is het niet efficient.

Hoe CakePHP verder werkt weet ik niet, mijn kennis zit meer bij Symfony 2 i.c.m. Doctrine 2 (Die werkt op basis van "lazy loading", alleen relaties laden wanneer ze ook opgevraagd worden). In de documentatie kom ik dit item tegen "Creating and Destroying Associations on the Fly", hiermee schijn je wat invloed op de manier van laden te hebben.

Bedankt voor je reactie en toelichting :)

Ik denk dat een association voor mij dan niet efficient is, aangezien ik niet iedere keer wil weten wie de vrienden van een user zijn als ik iets opvraag uit de user table. Op internet staat hier vrij weinig over, ook bij de documentatie van Cake zijn er niet zulke voorbeelden helaas.

Misschien dat ik nog ergens kan vinden om relaties te negeren in een query.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan