Zijn deze onderdelen een goeie keuze en geschikt :) ??

Status
Niet open voor verdere reacties.

wolf879

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2012
Hallo,

Ik ga weer eens een nieuwe computer bouwen en heb na wat onderzoek de volgende onderdelen bij elkaar gevonden.
Nu is mijn vraag of jullie mij nog iets kunnen adviseren, en kunnen helpen zien of dit allemaal wel goed samen gaat.

CPU: AMD FX 8350 Black Edition
MOBO: Asus M5A99X EVO R2.0
RAM: RAM: Corsair Vegeance 2x 4 GB DDR3-1600MHz Blue Color
PSU: Corsair CX750M
SSD: Mushkin Chronos MKNSSDCR120GB
HDD: Misschien kunnen jullie mij er een aanraden 1/2TB onder 100€ als het zou kunnen
GPU: EVGA 650Ti Boost SuperClock 2GB

Als ik het RAM ooit nog ga upgraden naar nog een setje van 2x 4GB gaat er dan niet het ideale van dual channel af, of kan ik beter een set van 2x 8 kopen?
Volgens mij kan ik beter een 800Watt+ voeding kopen aangezien ik nog plannen heb voor nog een 650Ti in SLI (graag modulair)?
Deze SSD leek mij voor de prijs een aardig ding, allebei 500mb p/s schrijf/leessnelheid. Of misschien hebben jullie hier nog een alternatief voor in de zelfde prijsklasse en ongeveer dezelfde snelheid
Is het het waard om deze videokaart ooit nog in SLI te zetten, of kan ik het beter houden op 1x deze kaart, of een andere hogere kaart voor onder de €250 zodat op het moederbord mmisschien nog wat bezuinigd kan worden (ik hoef niet perse mn processor een OC te geven)

Alvast bedankt voor het bekijken hiernaar en ik hoop dat jullie mij misschien wat verder kunnen helpen :)

Allereerst inhoudelijk over de compatibiliteit van de onderdelen:
- Het lijkt te kunnen, volgens http://www.asus.nl/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A99X_EVO_R20/#specifications al vind ik het een aparte combinatie:
- allereerst het geheugen: volgens ASUS wordt ook niet ECC ondersteund en het geheugen is niet-ECC maar dan zou ik beter de black serie, als de blue serie nemen;
- dan over de processor: waarom neem je niet de gewone FX 8350?, ik zit niet in wat je met de black edition opschiet, hebben beide dezelfde kloksnelheid, of zijn dit beide precies dezelfde processoren met een ander naamsgebruik?;
- tenslotte de videokaart: voor dat geld zijn betere kaarten te koop, denk aan de HD 7850 2GB en zelfs een GTX 660, ik zou trouwens ook geen Nvidia kaart op een AMD processor zetten.

Dit is de kern van de pc, daarna vind ik de keuze van Mushkin Chronos SSD wel een aparte maar dit heb je zeker gedaan vanwege de hoge schrijfsnelheid? Deze heeft een lagere schrijfsnelheid maar is denk ik qua kwaliteit veel beter, heeft ook een gold award: http://www.alternate.nl/html/product/Crucial/CT128M4SSD2/860676/?tk=7&lk=4967 De controller is bij een SSD heel belangrijk en Samsung, Crucial en Intel hebben goede controllers. Jouw gekozen SSD heeft niet een beste review: http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2417518,00.asp

Tenslotte de beantwoording van de overige vragen:
Als ik het RAM ooit nog ga upgraden naar nog een setje van 2x 4GB gaat er dan niet het ideale van dual channel af, of kan ik beter een set van 2x 8 kopen? Nee, indien je quad channel, dus vier geheugenbanken installeert, blijft het systeem opereren in dual channel.
Volgens mij kan ik beter een 800Watt+ voeding kopen aangezien ik nog plannen heb voor nog een 650Ti in SLI (graag modulair)? Ik zou sowieso geen GTX 650 Ti kopen en al helemaal geen tweede. Niet doen dus. En als je 2x GTX 650 Ti hebt heb je met dit systeem maar rond de 600 - 650 watt, maximaal nodig, of je moet willen overklokken (wat makkelijk kan met een AMD processor) maar zelfs dan voldoet je huidige voeding van 750 watt.
Deze SSD leek mij voor de prijs een aardig ding, allebei 500mb p/s schrijf/leessnelheid. Of misschien hebben jullie hier nog een alternatief voor in de zelfde prijsklasse en ongeveer dezelfde snelheid Zie al eerder in mijn antwoord.
Is het het waard om deze videokaart ooit nog in SLI te zetten, of kan ik het beter houden op 1x deze kaart, of een andere hogere kaart voor onder de �250 zodat op het moederbord mmisschien nog wat bezuinigd kan worden (ik hoef niet perse mn processor een OC te geven) Nee, het is niet waard deze videokaart in SLI te zetten. Ik heb eerder in mijn antwoord al andere opties gegeven. Een optie voor €250 is een HD 7870.

Laatst bewerkt:
Stormbreaker bedankt voor de reactie.

U zegt in de eerste zin dat mijn gekozen moederbord ("ook") non-ecc ondersteund, en dat het geheugen ook non-ecc is. Ik begrijp hier het punt niet van. Als het ram non-ecc is en het mobo dit ondersteund, lijkt mij dat ik hier geen conflicten mee krijg (of heb ik het mis :D?)! Wat is het verschil tussen de black en blue versie?, ik heb deze namelijk ook gekozen voor mijn kleurenschema blauw, zwart, wit. http://www.corsair.com/en/media/cat...d08d6e5fb8d27136e95/v/e/veng_b_onboard_x2.png

Volgens mij is bij de normale editie niet de "turbo modus" in 4.2GHz mogelijk, wat ik toch wel graag zou willen. Als je zoekt naar AMD FX 8350 en op een link klikt zonde Black Edition erachter kom je toch alijd weer op een pagina met de Black Edition (bv Tweakers.net). Ook ben ik vergeten de cooler erbij te vermelden. Ik had een Xigmatek Dark Knight Night Hawk Edition op het oog.

Ik heb gehoord en zelfs recent nog gezien bij een vriend dat de combi van een Intel processor en een NVIDIA kaart ook niet samen ging. Het scheen dat de chipset bugte en een van de twee (onboard/kaart) sneller dan normaal stuk zou gaan.
Voor mij is een AMD videokaart helemaal geen probleem, ik had een AMD kaart al eerder overwogen, maar omdat ik deze Boost SuperClock Edition zag die over de 1GHz geklokt is, leek mij deze wat beter (ook voor de prijs). Ook moet ik nog wel ff kijken naar wat ik echt voor een videokaart wil.

Ik ben het helemaal met u eens. Goedkoop is duurkoop zoals ze zeggen. Ik heb diverse keren zitten kijken naar de M4 en de M500 serie van Crucial, en deze gaat het denk ik ook worden. Ook had ik er een van ADATA gezien die ook aardige snelheden had van goeie kwaliteit en betaalbaar is.

Waarschijnlijk ga ik een Coolermaster 750Watt Silent Pro Gold Modular voeding kopen.

Laatst bewerkt:
Beste Wolf,

Ik bedoel natuurlijk dat het wel kan met het moederbord maar dat het een opvallende keuze is de blue edition te nemen terwijl Corsair ook een hele goede Vengeance black edition heeft die de meeste mensen nemen. Over de videokaart: AMD op AMD lijkt mij het beste, dat Nvidia niet om Intel kan is volgens mij onjuist, ervaren gebruikers als firestorm gebruiken al jaren Nvidia op Intel en dat veroorzaakt geen problemen. Ik gebruik AMD op Intel dus ik kan er weinig over zeggen en heb nooit een Nvidia kaart gehad.

Over de voeding: je bedoeld zeker deze? http://www.alternate.nl/html/product/Cooler_Master/Silent_Pro_Gold/408040/?tk=7&lk=3883
Volgens mij heb je zoveel watt helemaal niet nodig, ik advies deze: http://www.alternate.nl/html/product/Antec/High_Current_Gamer_HCG-620M/978400/?tk=7&lk=3882
Ik denk dat 620 watt voor jou genoeg is, dan kan je zelfs nog upgraden.

Stormbreaker, heel erg bedankt dat u mij wil helpen,

AMD op AMD lijkt mij inderdaad ook het beste, ik bedoelde dat sommige combinaties met een moederbord en videokaart + intel cpu heel zelden niet samen gaat, maar uiteraard, normale gang van zaken ook geen kuren vertoont. Is het bij een 620Watt voeding ook mogelijk (mocht ik voor een NVIDIA kaart gaan) een 2e te kopen en in SLI te zetten of bij AMD in CrossFire?

Ik dacht namelijk aangezien deze 650Ti Boost SuperClock net 2 weken nieuw op de markt was, misschien toch wel een goeie keus is. Ik game namelijk wel, maar hoef niet elke setting op max te spelen.

Ook precies wat ik dacht is er GEEN verschil tussen de Black en Blue versie (http://www.overclock.net/t/1203876/corsair-vengeance-black-or-blue-version) Het is dus ALLEEN de kleur ;) Persoonlijk vind ik de blauwe mooier in mijn kleurschema.

Heeft u nog een aanbeveling van een harde schijf? Ik wil wel graag een 7200rpm harde schijf, en heb er al een paar gezien van Western Digital in de Caviar Black, Blue, en Red Edition. De rode is voor in een NAS dus waarschijnlijk ervoor gemaakt is om de hele dag aan te staan (wat ik sws al met mn pc doe)?! En dan is de blauwe en de zwarte dus normaal bedoeld voor de pc?! Ook heb je nog de Green edition maar dit gaat uiteraard ten koste van je prestaties aangezien deze minder stroom zou moeten verbruiken wat voor mij niet van toepassing is! :)

zal die myth dan maar even debunken er word een standaard gebruikt voor videokaarten dus het zal geen verschil maken of je nou AMD op Intel of Nvidia op AMD doet
alle drivers zijn software matig gericht op het OS en de PCI-E sloten zijn precies het zelfde dus het zal helemaal niks uit maken!
ze sturen de zelfde 1tjes en 0tjes naar het moederbord!

de 650TI Boost editie kan prima in SLI gezet worden maar de drivers voor die kaarten zijn nog niet volwassen.(650TI Boost is net nieuw)
en het is in mijn ogen (samen met de HD7790) de enige kaart die wat betreft Prijs/Prestatie goed is om in SLI/CF te zetten (maar ben geen voorstander van SLI/CF)

let wel op het zal meer hitte genereren meer geluid produceren en meer stroom consumeren dan 1 enkele kaart

en zorg er voor dat je 2GB editie neemt anders heb je straks dat je niet in 1080P zonder frame drops en lag kan spelen (AA filters vreten VRAM)
verder kan ook Microstutter voor komen en niet alle games ondersteunen SLI en Crossfire goed.

Laatst bewerkt:
zal die myth dan maar even debunken er word een standaard gebruikt voor videokaarten dus het zal geen verschil maken of je nou AMD op Intel of Nvidia op AMD doet
alle drivers zijn software matig gericht op het OS en de PCI-E sloten zijn precies het zelfde dus het zal helemaal niks uit maken!
Toch gek dat ik heel vaak op het forum van mensen die er wel verstand van lijken te hebben hoor dat je geen Nvidia op een Intel processor moet zetten. Van een vriend die ICT studeerde en nu Natuurkunde en er behoorlijk wat van weet hoor ik steeds dat mijn AMD kaart op mijn Intel processor 'een forum-mening' is.

Ik sluit me bij Firestorm aan. Het maakt niks uit. Zelf heb ik ook ICT gestudeerd en of je nou, verschillende hardeschrijven van verschillende merken aan elkaar koppelt. Geheugenmodules van verschillende merken. Het werkt allemaal samen. Wat Firestorm al aangaf het zit in het stukje Software/Driver en vandaag de dag werkt nog steeds alles met 1tjes en 0tjes en zal altijd zo blijven ;)

Dat is hetzelfde als ik zeg je Molossi rolletjes werken efficiënter, als je ook een Malossi Blok hebt. Slaat kant nog wal.

Laatst bewerkt:
Ja, @stormbreaker ik heb op uw eerdere posts ergens anders op helpmij gekeken waar je zelf al aangaf dat je ong. 3 jaar geleden nog het een en ander wist maar je er nu niet meer zo in hebt verdiept.

Ik wil niet zeggen dat je helemaal ongelijk hebt, iedereen zijn eigen mening en ervaringen toch?! Is het ook mogelijk als ik 2x 8GB van 1866MHz erin zet, ik wil namelijk ook gaan renderen en streamen... Of krijg ik dan problemen met de stabiliteit van het systeem? Heb namelijk het een en ander daarover gehoord.

Ja, @stormbreaker ik heb op uw eerdere posts ergens anders op helpmij gekeken waar je zelf al aangaf dat je ong. 3 jaar geleden nog het een en ander wist maar je er nu niet meer zo in hebt verdiept.
Dat was ruim 4 maanden geleden toen ik mijn nieuwe computer ging samenstellen. In 4 maanden tijd heb ik veel opgezocht en geleerd maar ik heb natuurlijk niet van ieder stukje evenveel verstand. Ik probeer dan ook zo min mogelijk te reageren op zaken waar ik te weinig over weet. Bovendien heb ik in het verleden ook veel gepost op dit forum en ben actief geweest op uiteenlopende gebieden zoals videokaarten en voedingen in 2009 en 2010, SEO op websites in 2011 en complete systemen samenstellen in 2012 en 2013.
Echter, ik was in dit topic in de veronderstelling dat Nvidia niet goed samenwerkt op een AMD processor. Verder ging mij het er niet om of de andere componenten niet met elkaar samenwerken, want ze werken prima met elkaar samen. Met merk heeft het, zoals firestorm terecht aangaf, niets te maken. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de Nvidia AMD discussie iets is wat nog niet bewezen is of waar verschillende mensen verschillende meningen over hebben.

@firestorm wordt vaak genoemd dat je beter nvidea kaarten kunt gebruiken op intel processoren, amd op amd of amd op intel zit geen verschil in.
het punt is dat er bij intel processoren meer ondersteuning wordt geboden voor nvidea, en de keuze dan vaak al snel is gemaakt als je persé nvidea wilt en het maximale eruit wilt halen

@TS als je niet wilt overclocken kun je beter een i5 3470 nemen met een asrock b75 pro 3.

Laatst bewerkt:
@bfor nee dat klopt niet dat heeft niks met merken te maken

sinds Nvidia het toe staat om SLI controller op AMD moederborden te laten werken maakt het echt helemaal niks uit

ze werken niet voor niks met standaarden en daar houden beide AMD en Nvidia zich aan
verder gaat het om de chipsets die mee geleverd worden met de moederborden.

en in dit geval is er volledige support op grafisch gebied bij de nieuwe chipsets
vroeger was dit anders Nvidia gaf toen geen support voor SLI bij AMD bordjes maar dit is sinds sandybridge/bulldozer veranderd

Laatst bewerkt:
Dus ik neem aan dat ik gewoon de volgende onderdelen zonder problemen in elkaar kan steken?

CPU: AMD FX 8350 Black Edition
MOBO: Asus M5A99X EVO R2.0
RAM: Corsair Vegeance 2x 8 GB DDR3-1600MHz Blue Color

En is het ook mogelijk om er 2x 8GB 1866MHz ram erin te zetten zonder enige systeeminstabiliteit? Ik heb er wat over gelezen.... Misschien dat iemand mij hier meer over kan vetellen.

Ik wil namelijk ook gaan renderen en streamen, en hierdoor werd mij aanbevolen om 1866MHz ram te gebruiken :)

moet kuneen maar waarom een mobo van 120 euro?
ook kun je beter meer geld in je videokaart steken met een gtx 650 kun je met een jaar al geen medium meer spelen
1600MHz is genoeg, volgens velen ga je het verschil boven 1333 niet merken

@firestorm ik bedoelde de processor van intel geeft extra phisx ondersteuning, zag ik oa in een benchmark naast elkaar vergeleken specs

Laatst bewerkt:
Oke, het staat er nu zo voor:

Processor: AMD FX-8350
Solid State Drive: ADATA ASP900S3-128GM-C
Videokaart: ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 (Later in CF)
Processorkoeler: Corsair Hydro Series H100i
Moederbord: ASUS M5A97 EVO R2.0
Harde schijf: Seagate ST2000DM001 2 TB
Optische schijf: LG GH24NS70
Werkgeheugen: G.Skill 8 GB DDR3-1866 Kit
WiFi kaart: ASUS PCE-N53
Voeding: Corsair CX750M
Kast: Thermaltake Chaser A31

Nu was mijn vraag welke van deze twee videokaaren (ASUS HD7870-DC2TG-2GD5-V2 / ASUS HD7870-DC2XT-2GD5-V2) mij het langste games op medium/high laat spelen?

Laatst bewerkt:
Sander, bedankt voor uw bericht. Ik ga het overklokken niet zo extreem doen.... Misschien iets van 4.5GHz in combinatie met een Corsair H100i en ASUS M5A97 Evo R2.0 moet goed genoeg zijn! (Heb niet zo heel veel geld... xD)

Die videokaart die u aanbeveelt ziet er veelbelovend uit :) Hoewel zie ik natuurlijk weer een r2 ervan en ook een GHz edition :S Ik wordt er helemaal gek van dat je eigenlijk nooit direct kan zien welke van de Sapphire HD7870 XT het nieuwste is :( Misschien kan een van jullie mij dit vertellen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan