zin maken van meerdere regels

Status
Niet open voor verdere reacties.

ReilingJ

Gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
In mijn VBA project wil ik als ik op de combobox click van regels zinnen maken. Het kenmerk voor een nieuwe zin is een streepje "-".
Is het mogelijk van regels zinnen te maken en deze vervolgens over te zetten naar een listbox?
Zie in bijlage userform.combobox.

Bijlagen

Het eenvoudigste is natuurlijk om de combobox te vullen met minder informatie en dan vervolgens de uitgebreide tekst over te zetten bij een bepaalde keuze.

Hoeveel items gaat het uiteindelijk om? in plaats van een streepje zou een nummer voor elke regel een oplossing zijn? in dat geval kun je eventueel door de nummers lopen en alle bijbehorende regels (zonder nummer) overzetten. Overigens kan het ook met je huidige opzet, maar dan moet je heel consequent zijn in het invullen van de combobox.

Het gaat om ongeveer ca. 40 regels die gevuld worden in de combobox. en de gehele tekst moet altijd zichtbaar zijn.
Het is een optie om de gehele zinnen in de combobox te zettten maar ergens in het proces moeten ze afgebroken worden in meerdere regels omdat mijn ruimte in de combobox te smal is. Ik wil graag met een keer klicken de hele zin selecteren en overzetten naar de listbox. De combobox vervangen door een listbox is ook een optie (met gebruik keuzerondje). Blijft echter het probleem dat de zinnen te lang zijn om in een regel zichtbaar te maken. De oplossing zie ik vooralsnog niet.

(Het gebruik van tekstblokken is helaas in dit geval ook al geen optie, dit zouden er dan zo'n 300 moeten worden)

Met een click een aantal met elkaar samenhangende regels selecteren in een combobox

Probleem denk ik niet goed op te lossen.
Zelf toch maar gekozen voor een meer pragmatische oplossing. De zinnen laad ik in de caption van optionbuttons. Beperking zit wel in het aantal buttons maar dat valt wel met een foutmelding op te lossen.
Met dank voor de snelle reactie maar de probleemstelling: met een click een aantal met elkaar samenhangende regels selecteren in een combobox, is (nog) niet opgelost.
Daarom laat ik de vraag nog even open staan.

Je zou ook een ander lettertype kunnen gebruiken en dat in combinatie met een kleinere tekengrootte.

Of je maakt gebruik van sleutelwoorden welke je koppelt aan de betreffende zinnen. De sleutelwoorden plaats je dan in een combobox. Middels het _Click event kun je dan alsnog de volledige zin laten zien in bijvoorbeeld een Label alvorens je deze doorvoert.

Dit even zonder jouw bestand te hebben ingezien daar ik deze nog niet kan openen. Draai namelijk onder Windows 8.1 en voor deze mogelijkheid dien ik een App te installeren en heb geen idee welke.

In ieder geval succes.

Even een voorbeeld voor je gemaakt.

Ik weet niet of dit de bedoeling was, maar misschien kun je er iets mee.

Mocht je nu meerdere sleutelwoorden willen hebben dan kun je een extra combobox toevoegen waarvan de tekst dan weer wordt toegevoegd in de Label.

Wel dien je dan de eerste waarde in het geheugen te plaatsen en dan vervolgens deze waarde met de toevoeging weer op te roepen.

Code:
Dim msg as string

msg = Label1.Caption

Label1.Caption = msg & Label1.Caption = Sheets(1).Columns(1).Find(ComboBox2.Value, _
                LookIn:=xlValues, LookAt:=xlWhole, MatchCase:=True).Offset(, 1)

Gewoon even als voorbeeld. Je zult het zelf even moeten inpassen.

Om meteen even aan te geven. Er staat een klein foutje in mijn code. Knip onderstaande Event code en plak deze. Verwijder dan de oude.

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Sheets(1).Cells(Rows.Count, 5).End(xlUp).Offset(1).Resize(, 1).Value = Label1.Caption

ComboBox1.Clear
    ComboBox1.SetFocus

UserForm_Initialize

End Sub

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dank, hier had ik niet aan gedacht. Dit is inderdaad een alternatief.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan