Zoek pagina in Acces

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mardy1268

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2010
Heej mensen,

Omdat ik ruim 10.000 nummers op mijn computer heb staan, heb ik deze in een excel bestand gezet. omdat ik makkelijk nummers wil kunnen zoeken wil ik deze in acces zetten. ik heb het voor elkaar gekregen om een tabel te maken vanuit de excel.

nu wil ik een pagina maken waar ik de titel of artiest kan intypen en dat hij alle mogelijke nummers laat zien.

Graag een aantal opties.

Alvast bedankt
Mardy

Sja er zijn behoorlijk wat opties om te zoeken.

Je kunt wen artiest selecteren, dat de DB zoekt op de geselecteerde artiest,
Of je dat een nummer intypt en de DB alle records opzoekt met jouw zoekwoorden.
Je kunt ook gewoon de filter functie gebruiken in Access.

Heb je alleen puur een database of zit er ook een grafische schil omheen?
Voor mijn zoekfuncties in een systeem hen ik vba met een beetje sql gebruikt.

Het hangt een beetje van de structuur van je database af of je makkelijk kunt filteren of niet. Zelf zou ik bijvoorbeeld de artiesten apart in een tabel opslaan, en de nummers in een andere. Vervolgens koppel je ze dan aan elkaar met een Relatie.
Je formulier wordt dan een hoofdformulier voor de artiest, en een subformulier voor de nummers. In het hoofdformulier kun je een aantal filteringen maken, zodat je makkelijk kunt zoeken. In deze draad heb ik een bestand gepost waar wat mooie voorbeelden in zitten, die we eerder hebben gemaakt voor weer iemand anders. (de vraag komt vaak terug ;) )

ik laat die lijst in excel automatisch maken. in 1 excel bestand staan dus:

Artiest - Titel - Album

Hoe kan ik 2 tabellen maken van 1 excel bestand ?

En wat moet ik uiteindelijk toevoegen aan mijn formulier om te kunnen zoeken ?
bijv. 2 tekst vakken waarin ik titel en artiest kan invoegen
bij elk tekst vak een knop met zoeken.
ook een gezamenlijke knop waarbij ik op allebei kan zoeken.

Het is een beetje vaag ik weet het, maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Thansk

Via <Extra>, <Analyseren>, <Tabel> kun je m.b.v. een wizard de tabel laten splitsen. Access kijkt dan naar gegevens in de tabel die regelmatig terugkomen, zoals Artiestnaam, en maakt daar een aparte tabel van. Die wordt dan netjes gekoppeld aan de tabel met Nummers, zodat je nog steeds een overzicht hebt van de artiesten en de bijbehorende nummers.

Je kunt het ook zelf in Excel doen, door bijvoorbeeld een draaitabel te maken van je nummerdatabase, waarbij je het veld Artiest in het blokje Rij zet, en bijvoorbeeld Artiest ook in het blok Gegevens. Excel zal dan de functie Aantal gebruiken. Als je de draaitabel dan uitvoert, krijg je een overzicht van alle artiesten, en daarachter het aantal nummers dat je er van hebt. Die kolom is overigens niet belangrijk, het gaat om de kolom Artiesten. Achter de draaitabel maak je vervolgens een genummerde lijst, door achter de eerste artiest (bijvoorbeeld) het getal 1 te zetten, en in de cel eronder de formule =C5+1. Die trek je vervolgens door naar de laatste artiest.
In het blad met de nummers maak je nu een extra kolom met de naam ArtiestID, en daarin zet je een Vert.Zoeken formule (voorbeeld: =VERT.ZOEKEN(D2;Blad1!$A$5:$C$7;3;ONWAAR)). Als je het goed hebt gedaan, krijg je nu voor elke artiest het bijbehorende nummer.
Deze twee tabellen kun je nu in Access importeren, waarbij je in de tabel Nummers de kolom met artiestennamen weg kan doen. Je hebt daar immers het ArtiestID al in staan.
Het blad met de Artiestennamen en nummers importeer je ook. Bij de eigenschappen hiervan maak je van het veld ArtiestID een sleutelveld. Als je nu naar het scherm Relaties gaat, kun je ze aan elkaar koppelen met <Referentiële Integriteit> geactiveerd.

Door de Artiesten in een aparte tabel te zetten, hoef je een artiest maar één keer in te typen. Je maakt daar verder dus ook veel minder makkelijk typfouten in. Goede kans, met zoveel nummers, dat dat in je Excel blad wel is gebeurd...
Als je hulp nodig hebt, zet dan een Excel voorbeeldje neer, dan verbouw ik die wel naar een Access db.

Ik heb een template gemaakt hoe het er ongeveer uit moet/wil komen te zien.
ik weet niet of het mogelijk is, maar de excel sheet moet nog aangepast kunnen worden, of de tabellen zouden vervangen moeten kunnen worden voor een recentere versie van de muzieklijst.

Ik heb 2 vakken gemaakt waar in 1tje de titel en in de ander de artiest ingevoerd zou moeten worden, de knoppen ernaast zouden de zoekfunctie moeten activeren.

met de onderste knop zou je op beide moeten kunnen zoeken.

Het is dan de bedoeling dat ik een raport of lijst krijg te zien met alle mogelijke nummers.

Alsvast bedankt
Greetz Mardy

Bijlagen

Als het kan graag in Access 2003 opmaak; ik heb voorlopig even mijn buik vol van 2007...

Zo iets bijvoorbeeld...

Bijlagen

Ik snap ongeveer wat je gedaan hebt,
maar hoe kan ik nou een titel invoeren in een formulier
en ervoor zorgen dat alle nummers die bij de criteria passen weergegeven worden?

Dat is inderdaad een volgende stap... Je zorgt er eerst voor dat de tabellenstructuur klopt, en dat je gegevens kunt invoeren in de tabellen. Omdat je ook met verzamelalbums werkt, heb je een iets ingewikkelder structuur nodig dan bij een Artiest-Album constructie. In jouw geval heb je dus twee werkmethoden nodig: een formulier waarop je een Album invoert, met artiest en nummers en één waarbij je een album met meerdere artiesten met losse nummers hebt.
In beide gevallen is overigens de tabel Album leidend.
Bij een normaal album leg je de ArtiesID vast in de tabel Album; een album wordt dan door één artiest gemaakt. In het geval van een Verzamelalbum werkt dat niet; dan moet je het ArtiesID dus opslaan in de tabel Nummers die wel weer is gekoppeld aan de tabel Album.
Of je voor verzamelalbums een aparte tabel moet maken? Eigenlijk wel...

Voor het invoeren moeten er dus nog formulieren worden gemaakt. Je kunt bijvoorbeeld een enkelvoudig formulier maken voor de Albums, en een doorlopend formulier voor de Nummers. Deze laatste sleep je dan naar het ontwerpscherm van het formulier Albums. Omdat de AlbumID in beide formulieren staat, wordt het subformulier gelijk goed aan het hoofdformulier gekoppeld. Ergo: als je een album toevoegt, kun je gelijk in het subformulier records (nummers dus) toevoegen!
Als je hier vragen over hebt: je weet de weg!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan