• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoekbalk maken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

livestrong

Gebruiker
Lid geworden
9 jan 2006
Hallo,

Ik ben een film lijst aan het maken waar ik al mijn dvd's in heb staan.
Nu wil ik graag een zoekbalk ( net zo'n balk als waar je op dit forum je gebruikersnaam in voert) in mijn sheet hebben. Ik weet dat het kan want ik heb het een keer gezien. Ik heb al heel wat op Google gezocht ( zoek woorden: "Zoekfunctie in Excel", "Zoekbalk in Excel", enz.) maar heb niets gevonden.

Weet iemand hoe dit moet, of heb ik iets gezien dat totaal niet kan in Excel.

Alvast bedankt voor de reacties.

Je krijgt in ieder geval een zoekbalk als je Ctrl+F intikt. Vervolgens kun een zoekactie beginnen.

Je kunt een permanent tekstinvoervak maken door rechtermuisklik op een werkbalk en vervolgens Werkset besturingselementen aan te vinken (als deze niet al aan staat). Op de werkbalk met besturingselementen zit een knop om een tekstvak te maken. Knop klikken, en op je sheet een rechthoekje trekken met ingedrukte muis. Bij dit besturingselement op je sheet moet je dan echter wel nog knop maken die een VBA-code start waarmee de zoekactie gaat starten. Heet je tekstvak bijvoorbeeld TextBox1 (kun je zien in venster Eigenschappen) en heb je een knop aangemaakt die de macro TermZoeken opstart, dan zou de volgende hele simpele code kunnen werken.

Code:
Sub TermZoeken()
Dim Tekst As String
Tekst = Blad1.TextBox1.Value
    Cells.Find(What:=Tekst, After:=ActiveCell, LookIn:=xlFormulas, LookAt:= _
        xlPart, SearchOrder:=xlByRows, SearchDirection:=xlNext, MatchCase:=False _
        , SearchFormat:=False).Activate
End Sub

Met deze code kun je echter geen "Volgende zoeken" doen. Als je dat wil moet de code uitgebreid worden.

De kortste weg is de ingebouwde zoekfunctie van Excel gebruiken.

Aha, top, ik gaat er even mee rommelen.
Zodra het in de soep loop geef ik wel een gil :)

Bedankt

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan