• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken en vergelijken i.c.m. datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Limbabwe

Gebruiker
Lid geworden
22 aug 2017
Hallo,

Ikheb een bestandwaar er gekeken moet worden of een waarde niet al eerder is ingegeven.
De voorrwaarde is wel dat er binnen een bepaalde tijdsbestek gekeken moet worden.

Ik heb een kolom met datum daarna week en dan een waarde.
Nu moet er gekeken worden of de waarde al eerder is ingegeven maar ik wil alleen een terugkoppeling krijgen als deze ingave vanaf vandaag gezien drie dagen terug is geweest.

Ik heb van alles geprobeerd met verticaal zoeken, als(en formules, maar ik krijg niet het gewenste resultaat. Ik had gedacht aan een index in combinatie met een vergelijken formule maar daar ben ik niet in thuis.
Ik werk met offie 2016. ingevoegd een voorbeeld bestand waar ik mee wil werken.

Bijlagen

Zoiets?
Code:
D2: =ALS(AANTALLEN.ALS($C$2:$C2;$C2;$A$2:$A2;">="&VANDAAG()-3)>1;"ja";"nee")
Beetje gokken, want je hebt niet in je voorbeeld aangeven wat je precies als uitkomst verwacht voor een aantal getallen...

Laatst bewerkt:
Ik moet eigenlijk een melding krijgen dat de waarde die ik ingeef al aanwezig is binnen de te controleren range.
Dus stel dat waarde 1 op de datum van eergisteren staat. Nu ga ik deze waarde nogmaals ingeven. De formule moet nu aangeven dat deze waarde, binnen de gestelde range, al ingegeven is.

Ik moet eigenlijk een melding krijgen dat de waarde die ik ingeef al aanwezig is binnen de te controleren range.
Dat doet de de formule in #2 toch ook? Zie bijlage.

En nogmaals: geef als het niet klopt in je voorbeeld handmatig aan voor een aantal rijen wat je precies als uitkomst verwacht en waarom.

Bijlagen

1. Je moet wel de $-tekens zoals vermeld in de formules overnemen! Met name de rode zijn van essentieel belang.
2. Je wilde conform je vraagstelling 3 dagen voor VANDAAG terugkijken. In je voorbeeld hierboven wil je EERGISTEREN (de 29e) 3 dagen terugkijken. Vandaar dat er dan nee komt te staan, als in de formule de functie VANDAAG gebruikt wordt.

Dus: waarmee moet 3 dagen teruggekeken worden, de datum van VANDAAG of de datum zoals vermeld in kolom A? In dat laatste geval wordt de formule:
Code:
E2: =ALS(AANTALLEN.ALS($C[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]2:$C2;$C2;$A[COLOR="#FF0000"]$[/COLOR]2:$A2;">="&$A2-3)>1;"reeds ingevoerd in de 3 dagen voor de datum in kolom A";"nee")

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo AlexCEL,

Je formule werkt inderdaad zoals die moet werken, en is datgene wat ik zocht :thumb:

Tijdens controle maakte ik de fout door niet de datum van vandaag te gebruiken, terwijl als er live met het bestand wordt gewerkt wel de huidige datum moet worden ingegeven.

Bedant voor de hulp.

Rest mij nog 1 kleine vraag:
Ik ben nog maar een beginner met excel en probeer derhalve de formule(s) waar ik mee werk te begrijpen. zou je beknopt kunnen aangeven wat de formule doet ?.

Met AANTALLEN.ALS kun je uit een serie zoeken hoeveel keer iets aan meerdere criteria voldoet. In jouw geval dus (1) of de waarde in C2 erboven eerder is voorgekomen (ik zet het begin vast met de $-tekens, de rest van het bereik verschuift mee), EN (2) of de datum ">=VANDAAG()-3". Als beide waar is wordt het meegeteld. ALS het tenminste 2x waar is, is de uitkomst dus >1 en is de waarde eerder ingevoerd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan