• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken en vervangen als aan een voorwaarde voldaan wordt

Status
Niet open voor verdere reacties.

avegmond

Gebruiker
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
14
hallo,

ik heb een excel sheet "ontwikkeld" om een diensten-rooster in te maken.
ziet er ongeveer als volgt uit: (hoop dat ik het duidelijk uit kan leggen)
in kolom A staan namen, in kolommen B t/m AA staat welke diensten een persoon zal draaien. elke kolom vertegenwoordigd een dag
elke dienst heeft een code, I5 betekend dat diegenen op afdeling "In" start om 5 uur.

onderaan de rij namen en diensten staat een soort "teller" welke per dag telt hoeveel mensen een dienst draaien.
als ik bij persoon piet, klaas en truus (namen staan in cellen A2 A3 en A4) op maandag bij alledrie I5 invul (dus cellen B2 B3 en B4 zullen code I5 ingevuld krijgen) wordt onderaan in de "teller" een 3 weergegeven. (deze 3 zal bijv. verschijnen in cel B5)
deze teller staat ingesteld met de formule "aantal.als" (waarbij gezocht wordt in de hele bovenliggende kolom naar de spicfieke code voor die dienst waarvoor geteld moet worden) en heeft een voorwaardelijke opmaak meegekregen: als voor een dienst 2 mensen nodig zijn, zal bij ieder getal lager dan 2 de cel rood worden en voor ieder getal hoger dan 2 de cel groen.

nu werken we met verschillende skills, de hoogste skill staat bovenaan in het rooster en de laagste skill onderaan. iemand die de hoogste skill bezit, bezit ook de laagste skill.
als onderaan de sheet een gat ontstaat in het rooster (omdat we iemand verlof hebben gegeven), kleurt die cel rood en weten wij dat we iemand anders met die skill op die dienstcode moeten zetten.

dit laatste wil ik excel automatisch laten doen :)


dus als volgt:
indien cel B5 rood wordt (in de teller), dus als de waarde lager wordt dan een ingestelde waarde, moet in de bovenliggende kolom een bepaalde code gezocht worden (kunnen ook bijvoorbeeld alle codes met een T zijn, dus zoeken naar t5, t6, t7 of t8) en vervangen door de benodigde code om de ingestelde waarde te halen.
(en dan slechts 1 van die 4 codes, maar dat zou automatisch moeten gaan want als de eerste is vervangen is de celwaarde juist en zal de zoekactie weer stoppen)

is dit uberhaubt mogelijk? zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan