• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken en vervangen van kolom in een hele rij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Furby78

Gebruiker
Lid geworden
17 sep 2014
Hallo,

Wie kan mij helpen bij het zoeken en vervangen van een kolom in een rij. Als ik find and replace doe bij bv het vervangen S van naar A vervangt hij alle Sen (dus ook in een formule als SUM, dit wordt dan AUM).

Bijgevoegd een bestand om het wat duidelijker te maken. Ik wil G doortrekken naar H en dan in H alle kolommen A vervangen door D en Alle C kolommen naar F.

Dit is slechts ter illustratie. In het werkelijke bestand zitten per regel verschillende folmules en verwijzingen waardoor ik niet door kan trekken. Het is een groot bestand en ik moet dit voor meerdere tabbladen doen. Nu ben ik alles handmatig aan het aanpassen. Dit moet toch gemakkelijker kunnen?

Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

Furby.

Bijlagen

Gebruik in G2 de volgende formule:
Code:
=GEMIDDELDEN.ALS($A2:$F2;$A$1:$F$1;RECHTS(G$1;4))

Deze kun je daarna naar onder en naar rechts doortrekken.

Naar onderen doortrekken geeft wat verkeerde resultaten.:d Normaal geeft =RECHTS() een tekstwaarde terug maar blijkbaar zijn bepaalde functies zo "slim" om er toch een waarde van te maken. Zo leer ik weer wat.

@Furby78,
Ipv GEMIDDELDEN.ALS() kan je ook GEMIDDELDE.ALS() gebruiken omdat je maar één voorwaarde hebt.
Voor het optellen bestaan soortgelijke functies: SOM.ALS() of SOMMEN.ALS()

Volgens mij bestaat er nog niet iets als MAX.ALS(). Dit is op te lossen door een matrixformule.

Bijlagen

Had de verschillende formules even niet opgemerkt... :(

Laatst bewerkt:
Klopt. Alleen staat er in de ene cel een gemiddelde in de volgende een som en in de laatste een max. Waarom de kolomkoppen dan AVjaar heten begrijp ik ook niet.

Hoi VenA en AlexCEL,

Alvast bedankt voor jullie reacties. Als ik de formules aan moet passen zal ik alsnog het hele bestand moeten overschrijven. Is er geen manier om slechts de kolomnamen te vervangen in bestaande formules?

Bijgevoegd bestand is slechts een voorbeeld en AV jaar slechts een kop, in het werkelijke bestand heb ik YTD, MTD en YAV kolommen :-)

Gr, Furby

mijn tip:
voeg twee kolommen toe, trek de formule door naar rechts en verwijder de toegevoegde kolommen weer

Thanks Haije! Dit is al stukken minder omslachtig. Nu heb ik in het andere bestand echter ook formules met $ waarden, dus als ik deze dan doortrek werkt dit niet. Daar ook nog een handige tip voor?

PS Is er echt geen manier om find and replace colums or rows uit te voeren?

Gr, Furby.

Als je gebruik maakt van absolute celverwijzingen (dmv die $) dan gaat het juist beter met zoek en vervang, zolang je de $ maar opneemt in de gezochte en vervangende string

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan