• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken en vervangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Joske2000

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
19 sep 2006
Hallo,

Ons nieuw computersysteem heeft voor al onze klanten een nieuw klantnummer gegenereerd. Nu zou ik graag éénmalig in mijn excel sheet met daarin alle zendingen, facturen, creditnota's, enz van de voorbije jaren het oude klantnummer vervangen door het nieuwe. Is er een mogelijkheid om dit automatisch te laten gebeuren?
Ik heb een sheet met alle oude klantnummers en alle nieuwe klantnummers.
Ik kan natuurlijk wel alle klantnummers manueel zoeken en vervangen, met een kans op fouten, maar het grote probleem is ook dat het over meer dan 1500 klantnummers gaat.
Ik heb een voorbeeldje met fictieve gegevens bijgevoegd.

Thanks,

Joske

Bijlagen

joske,

je hebt een lijst met de oude nummers en de nieuwe. in de lijst waar de oude nummers staan die moeten vervangen worden, maak je een kolom bij en met vert.zoeken haal je de nieiuwe nummers op.

steven

Sorteer je klanten (tabblad klanten) op klantnummer.
Plaats in kolom M, regel 2 van je blad verkoop het volgende
=VERT.ZOEKEN(C2;Klanten!$A$1:$M$8;13;0)
Hiermee wordt het nieuwe klantnummer opgezocht.
Trek de formule door naar beneden.

In je voorbeeld krijgt je dan enkele malen #N/B te zien.
Dit komt doordat in je fictieve voorbeeld op tabblad verkoop klantnummers staan die niet voorkomen in je klantenblad.

Om die Niet Beschikbaar weg te krijgen, zet in M2:

=ALS(AANTAL.ALS(Klanten!$A$1:$A$8;C2);VERT.ZOEKEN(C2;Klanten!$A$1:$M$8;13;0);"")

Bedankt,

Ik had niet gedacht aan vertikaal zoeken. :o
Was het veel te ver aan het zoeken.

Thanks,

Joske:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan