• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken en waarde terug geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mark010

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2016
Berichten
13
Hoi allemaal,

Ik heb denk ik een redelijk makkelijke vraag maar het lukt mij niet met verticaal zoeken en index.
Ik heb een tabel met daarin 3 categorieën (A, B en C). Elke categorie heeft verschillende waardes met bijbehorende bedragen. Als ik in K3 de categorie invul en in L3 de waarde zou ik graag in M4 het bedrag willen zien.
De waarde hier bij behorend zal altijd lager zijn (dus 312 valt in de waarde lijst van kleiner 499).
Zie graag screenshot. Iemand een idee hoe ik dit in een formule voor elkaar krijg? Alvast bedankt :)
 

Bijlagen

  • 2023-09-25 19_30_12-Map1 - Excel.png
    2023-09-25 19_30_12-Map1 - Excel.png
    14,5 KB · Weergaven: 30
Dat zal je met INDEX in combinatie met VERGELIJKEN moeten doen. En met VERSCHUIVEN. Plaats het bestand eens.
 
Laatst bewerkt:
In een plaatje is het inderdaad lastig formules invoeren of uitproberen.

De tabel is heel onhandig opgezet voor zoekfuncties, mag dat ook anders?
En gebruik je Excel 365 ?
 
Laatst bewerkt:
Excuus, ik had het bestand moeten toevoegen. Bij deze, alle formules zijn er uit het is namelijk een bestand van mijn werk. @AlexCEL, de tabel mag in elke vorm opgezet worden, dat kan ik zo aanpassen in het origineel. Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Bijlagen

  • Test.xlsx
    10 KB · Weergaven: 15
Ik heb je tabel onder elkaar gezet, en daarna een SOMPRODUCT gebruikt om e.e.a. op te zoeken.
 

Bijlagen

  • Test (AC).xlsx
    11,2 KB · Weergaven: 28
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan