• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in 2 cellen, categorieën en statussen bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

LucasvandenHater

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2020
Beste Leden,

Zojuist mijzelf hier aangemeld.
Ik kom ergens niet uit en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

In Kolom H staan diverse categorieën.
In Kolom Q staat een status (c of o)

Nu is het de bedoeling dat er naar twee verschillende cellen gekeken moet worden, om vervolgens een waarde neer te zetten.
Uiteindelijk moet het zo opgedeeld worden:

Won
Bestekoff. Order (status C)
Order / akkoord (status C)
Order op andere ZP (status C)

Lost
Bestekoff. door / geen order (status C)
Bestekoff. werk niet aangenomen (status C)
Order op andere ZP (status C)
Opdracht gaat niet door (status C)
Opdracht niet door ivm prijs (status C)

Pending
Bestek off. order (status O)
Order / akkoord (status O)
Order op andere ZP (status o)

In Kolom Y moet dus komen te staan achter de juiste data “Won”, “Lost”, of “Pending”
Informatief ongeacht de status mag de tekst “weglaten” komen te staan, ditzelfde geldt voor Opdracht bon, ongeacht de status

Kan dit uberhaupt wel met een formule waar alles in staat en formule door kan trekken Of kan ik op een andere manier deze onderverdelen?

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Uiteraard gaat dit om veel meer regels als in de file.

Alvast vriendelijk dank.

Laatst bewerkt:
Het zoeken op een stukje tekst is niet zo moeilijk maar hoe kom je tot de onmogelijke gegevens in kolom H?

Wanneer kolom H handmatig ingevuld wordt, gaat het gegarandeerd mis.
Ik heb voor nu even alle mogelijkheden die je in je vraag meestuurde even in een tabel op blad "info" gezet.

Daarna kan er gezocht worden met index/vergelijken. Zie bestand. (zorg wel dat alle varianten in kolom H precies hetzelfde zijn als in de tabel, dus zonder spaties, punten verkeerd etc.)

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo, Dank jullie wel voor de reacties.
Dit is allemaal Ruwe data wat rechtstreeks uit een database getrokken wordt. Het is dus niet met de hand ingevuld.
Het witte gedeelte is waar ik de data inplak, het grijze gedeelte is waar een formule in staat.

Jveer, ik heb uw bestand bekeken en geprobeerd dit in het origineel toe te passen maar dat lukt me niet.
Ik snap in de formule ook de tabel toepassing niet, het ontbreekt me nogal aan kennis.
de als fout snap ik nog maar daarna is het voor mij echt onduidelijk.
Ik schreef overigens kolom q maar het moet n zijn wat betreft de status.
Nu heb ik een tab aangemaakt met won lost pending en deze in een nieuwe tab gezet onder naam won lost pending.
vervolgens heb ik de formule toegepast en q veranderd naar n.
Alleen als ik deze doortrek krijg ik overal een lost te zien alvorens een overloop melding.
Ik heb in de bijlage het huidige bestand toegevoegd, alleen bepaalde data weggelaten.
Kolommen H en N zijn exact hetzelfde als het origineel.
Let wel, het witte daar wordt constant overheen geplakt, grijs gaat dan vanzelf.
Sorry voor de last maar toch super bedankt voor het willen helpen.
Het is de bedoeling dat ik er wat van leer.
Ik vind Excel en power bi echt gaaf maar heb nog een hoop te leren.

Groet

Laatst bewerkt:
Je hebt H2 en N2 in de formule gefixeerd en dat moet niet dus ipv $H$2 moet het $H2 zijn. idem voor $N$2. Vervolgens kan je de formule naar beneden kopiëren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan