• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in 2 kolommen tegelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

gvanwijk

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2018
Ik wil graag laten zoeken in 2 kolommen tegelijk en dan de onderste waarde laten weergeven die behoort bij een bepaalde naam.
Het voorbeeldbestand (bijlage) verduidelijkt beter wat ik bedoel ;-)

Wie kan mij aan de juiste formule helpen. Belangrijk is wel dat als er geen naam gevonden wordt, er een waarde 0 geretourneerd wordt, geen #waarde of #NB foutmeldingen

Dank alvast!

Gerard

Bijlagen

In B14:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(A14;$A$3:$A$7;0);0)>ALS.FOUT(VERGELIJKEN(A14;$D$3:$D$7;0);0);VERT.ZOEKEN(A14;$A$3:$B$7;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A14;$D$3:$E$7;2;ONWAAR));0)

staat het in het echte bestand ook zo chaotisch? Een combinatie van ALS.FOUT() en VERT.ZOEKEN() zal je wel verder helpen.

[Edit] de panklare oplossing heb je al.

Laatst bewerkt:
Geweldig Conseclusie, het werkt en als ik zo naar de formule kijk: daar was ik zelf niet uitgekomen! Ik leer steeds bij, maar hier kwam ik niet uit, bedankt voor de hulp!

In B14:
Code:
=ALS.FOUT(ALS(ALS.FOUT(VERGELIJKEN(A14;$A$3:$A$7;0);0)>ALS.FOUT(VERGELIJKEN(A14;$D$3:$D$7;0);0);VERT.ZOEKEN(A14;$A$3:$B$7;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A14;$D$3:$E$7;2;ONWAAR));0)

Conseclusie: het werkt niet helemaal zoals ik wil: bij 2x Henk pakt jouw formule de BOVENSTE waarde in de kolom bij Henk en ik wil de ONDERSTE waarde als Henk meerdere keren in dezelfde kolom voorkomt.

Ik heb ter verduidelijking bestand toegevoegd.Bekijk bijlage vraag zoeken in 2 kolommen tegelijk.xlsx

Laatst bewerkt:
Je tweede bestand is volgens mij identiek aan je eerste.... Waar staat de formule?
Enne,...ook bij Henk levert de formule keurig de onderste waarde (tenzij ik je vraag echt helemaal verkeerd begrepen heb)
Voeg anders even het bestand toe mét de formule erin.

Duidelijk; de namen kunnen dus ook meermaals voorkomen in een kolom.
Zie bijlage voor de oplossing.
In kolommen E en F staan zgn. matrixformules (met { } 's er omheen, dmv CRTL+SHIFT+ENTER)
In de D-kolom staat het gewenste resultaat.

Bijlagen

Matrixformule zonder hulpkolommen.
Code:
=VERSCHUIVING($A$2:$D$9;MAX(ALS($A$3:$D$9=A14;RIJ($1:$7)));ALS(INDEX($A$3:$E$9;MAX(ALS($A$3:$D$9=A14;RIJ($1:$7)));0)=A14;1;4))

Conseclusie en HSV: beiden bedankt: het werkt (resp. met en zonder hulpkolommen) -> ik kan weer verder!
Begin al iets meer van matrixformules te begrijpen, al had ik deze formules nooit kunnen bedenken...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan