• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in bestand

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack009

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2006
hallo

ik heb een bestand met bijna 10.000 records, nu wil ik daarin zoeken op naam nu is dat niet zo'n probleem met VERT.ZOEKEN , alleen ik zoek bijvoorbeeld op de naam bakker, want de voorletters staan in een ander kolom
ik heb meerdere bakkers in mijn bestand, hoe kan ik alle bakkers te zien krijgen met een zoek functie
en is het ook mogelijk om op een gedeelte van de naam te zoeken bijvoorbeeld "bak"

autofilter vind ik geen oplossing daar is het bestand te groot voor dan blijf ik scrollen

bij voorbaat dank

Laatst bewerkt:
Autofilter erop zetten en dan in de juiste kolom filteren.

Wigi, ik zit momenteel met eenzelfde soort probleem. Wat een mogelijkheid is om een autofilter erop te zetten. Dan bij de betreffende kolom het filter uitrollen en kiezen voor (Aangepast...). Hierbij kan je dan kiezen voor bijvoorbeeld: 'Begint met' of 'bevat' en dan in de cel hiernaast 'bak' intypen.

In bijgevoegd bestand wordt gezocht op de tekst in de gele cel en alle rijen weergegeven waarvan kolom b de waarde bevat. De macro wordt geactiveerd als het vinkje aanstaat.

Suc6 Wim

Bijlagen

Jack009

Misschien heb je hier wat aan.

Het is een Macro die werkt in de combi TextBox + CammandButton.
Wanneer je een tekst of een gedeelte daarvan in de TextBox zet en je druk op de CommandButton dan wordt de tekst gevonden. Door te blijven drukken op de button vind hij elke keer een nieuwe tekst met dezelde criteria (denk aan A.Bakker, B. Bakker enz)

Kijk maar of dit iets is

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Zoekletter As String
    Dim Results As Range
    Dim c As Range
    Dim ans As Variant
    If Trim(TextBox1) <> "" Then
    Zoekletter = UCase("*" & TextBox1.Text & "*")
    With ActiveSheet.Columns("A:A")
    Set c = .Find(What:=Zoekletter, LookIn:=xlValues, _
     lookat:=xlWhole, MatchCase:=False, SearchFormat:=False)
     If Not c Is Nothing Then
     c.Select
     TextBox1 = ""
     Else
     MsgBox TextBox1.Text & " niet gevonden."
     End If
     End With
     Else
     Cells.FindNext(After:=ActiveCell).Activate
    End If
End Sub

En misschien dat iemand wel een short versie heeft...

In bijgevoegd bestand wordt gezocht op de tekst in de gele cel en alle rijen weergegeven waarvan kolom b de waarde bevat. De macro wordt geactiveerd als het vinkje aanstaat.

Suc6 Wim

hallo wim

bedankt voor de oplossing het werkt zo als ik het bedoel, alleen snap ik niet waarom het steeds als ik het op "alle categorieën "zet en opnieuw iets wil invoeren het weer naar rij 1313 springt en alle andere gegevens zijn dan verdwenen
???????????
gr

jack

hallo wim

bedankt voor de oplossing het werkt zo als ik het bedoel, alleen snap ik niet waarom het steeds als ik het op "alle categorieën "zet en opnieuw iets wil invoeren het weer naar rij 1313 springt en alle andere gegevens zijn dan verdwenen
???????????
gr

jack

sorry ik zie het al , ik moet het vinkje weer uitzetten

bedankt:thumb:

Jack009

Misschien heb je hier wat aan.

Het is een Macro die werkt in de combi TextBox + CammandButton.
Wanneer je een tekst of een gedeelte daarvan in de TextBox zet en je druk op de CommandButton dan wordt de tekst gevonden. Door te blijven drukken op de button vind hij elke keer een nieuwe tekst met dezelde criteria (denk aan A.Bakker, B. Bakker enz)

Kijk maar of dit iets is

Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Zoekletter As String
    Dim Results As Range
    Dim c As Range
    Dim ans As Variant
    If Trim(TextBox1) <> "" Then
    Zoekletter = UCase("*" & TextBox1.Text & "*")
    With ActiveSheet.Columns("A:A")
    Set c = .Find(What:=Zoekletter, LookIn:=xlValues, _
     lookat:=xlWhole, MatchCase:=False, SearchFormat:=False)
     If Not c Is Nothing Then
     c.Select
     TextBox1 = ""
     Else
     MsgBox TextBox1.Text & " niet gevonden."
     End If
     End With
     Else
     Cells.FindNext(After:=ActiveCell).Activate
    End If
End Sub

En misschien dat iemand wel een short versie heeft...

bedankt voor de reaktie, maar ik ben niet thuis in vba ik kan dit niet verwerken

Suc6 Wim

nog even een vraag, hoe krijg ik het zo dat het op kolom A of een andere kolom selecteert?

ik heb het geprobeerd maar kom er niet uit

bvd

jack

Beste Jack,

Ik heb de macro deels aangepast en een printscreen toegevoegd
Cirkel 1
Commandbutton correspondeert met de knop
Cirkel 2
het bereik van de filter is belangrijk, omdat jij 10.000 rijen hebt. moet je deze uitbreiden.
cirkel 3
field verwijst naar de kolom 1 = a - 2 = b enz
cirkel 4
range verwijst naar de cel waarin de zoekwaarde staat

gr Wim

Bijlagen

Beste Jack,

Ik heb de macro deels aangepast en een printscreen toegevoegd
Cirkel 1
Commandbutton correspondeert met de knop
Cirkel 2
het bereik van de filter is belangrijk, omdat jij 10.000 rijen hebt. moet je deze uitbreiden.
cirkel 3
field verwijst naar de kolom 1 = a - 2 = b enz
cirkel 4
range verwijst naar de cel waarin de zoekwaarde staat

gr Wim

beste Wim,

mijn dank is groot

echt super dat je de tijd heb genomen voor de uitleg.
en het werkt perfect.

groeten
jack

Jack,

Als je kijkt naar de link van finch dan werkt deze ongeveer het zelfde, maar is mooier uitgewerkt.
Ere wie ere toekomt.

gr Wim

Jack,

Als je kijkt naar de link van finch dan werkt deze ongeveer het zelfde, maar is mooier uitgewerkt.
Ere wie ere toekomt.

gr Wim

toch even een vraagje
ik wil het selectievakje e de knoppen ergens anders neerzetten en één verkleinen
hoe doe ik dat want ik kan ze niet selecteren?

bvd
gr
jack

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan