• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

ClipRijk

Gebruiker
Lid geworden
13 mrt 2013
Beste Leden,

Ik ben al lang aan het denken over een formule maar ik kom er maar niet uit. Dus dacht ik laat ik mijn vraag hier maar eens posten (ik had al een account, maar is zo oud dat mijn mailadres niet meer bestaat :-) ).

Maar goed. De vraag is heel erg simpel. Ik heb in een tab allerlei data staan. Zeg maar met bestellingen. Maar iemand (klantnummer = postcode in dit geval) kan meerdere malen voorkomen in de data. Nu wil ik weten wanneer iemand voor het eerst iets besteld heeft en wanneer voor het laatst. Hierdoor kan ik dus ook zien hoe lang iemand "lid" is.

Ik heb gezocht en kwam uiteindelijk uit bij DBMIN (DMIN in het engels), wat mij een goede formule leek. Maar deze geeft helaas een foutmelding #VALUE. In de bijlage een voorbeeld.

Ik hoop dat iemand een formule (of omweg) weet zonder dat het een Matrix formule is.

Harstikke bedankt voor de reacties alvast.

Bijlagen

Hier een mogelijke oplossing.

Beste popipipo,

Ja dat is wel het juiste antwoord. Alleen "jammer" dat het een Matrix formule is, want daar heb ik nog nooit iets van begrepen/mee gedaan..

Ik zal eens kijken of hij ook gaat werken in mijn echte bestand, waar ik wel vanuit ga.

In ieder geval super bedankt voor de snelle reactie!

Ik denk dat je dit niet zonder matrix formule kunt berekenen
Je moet immers 2 kolommen met elkaar gaan vergelijken.

VBA zal ook wel kunnen maar dan moet je niet bij mij wezen.

Hier een mogelijke oplossing.

Yep hij doet het. Maar Excel/mijn laptop vind het niet leuk. Voor ± 20 regels is hij nu al 15 min aan het rekenen.. Uhm en ik heb er wel meer als 250.. Dat wordt wat.

Maar goed in ieder geval bedankt.

Mocht iemand een niet Matrix functie hebben, sta ik er ook nog voor open. Dus ik laat de vraag dan ook nog even openstaan, als goed is.

Ik denk dat je dit niet zonder matrix formule kunt berekenen
Je moet immers 2 kolommen met elkaar gaan vergelijken.

VBA zal ook wel kunnen maar dan moet je niet bij mij wezen.

Daar zit ik helemaal niet op te wachten :-)

Nogmaals het werkt en dat is het belangrijkste. Het doet me (voorlopig) goed dat ik dit dus zelf niet gekund had :-)

Maak het zoek bereik niet groter dan nodig is dus niet A:A maar bv A1:A250
Dat geldt ook voor kolom 'frequentie' en 'waarde'
Dat moet al een hoop schelen of je nu moet zoeken tussen 1 miljoen regels of 250 regels.

Maak het zoek bereik niet groter dan nodig is dus niet A:A maar bv A1:A250
Dat geldt ook voor kolom 'frequentie' en 'waarde'
Dat moet al een hoop schelen of je nu moet zoeken tussen 1 miljoen regels of 250 regels.

Wederom mijn grote dank! Dit scheelt idd echt enorm!

Indien je de gegevens sorteert (primair op kolom A, secundair op kolom D) dan kan het ook met niet-matrix formules, zie gele gebied.
De functie "Zoeken/Lookup" heeft, zoals Sumproduct, wel een matrix-achtige werking zelfs bij gewoon inbrengen met Enter

Bijlagen

Indien je de gegevens sorteert (primair op kolom A, secundair op kolom D) dan kan het ook met niet-matrix formules, zie gele gebied.
De functie "Zoeken/Lookup" heeft, zoals Sumproduct, wel een matrix-achtige werking zelfs bij gewoon inbrengen met Enter

Beste WHER,

Dit ook een mooie oplossing! Maar dit werkt blijkbaar alleen als de volgorde goed is, dit vind ik tricky. Wel grappig om te zien, dat je voor de beide een compleet andere formule gebruikt.

Ik zal ze eens nader bekijken en ontleden of ik het goed begrijp en zelf vaker dagelijks kan gebruiken.

Nogmaals bedankt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan