• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in een bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

JJH

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2008
Berichten
111
Hallo,

Kan ik ook zoeken in een bereik naar een stukje van de tekst?

bv ik ben een mug en dan alleen vert.zoeken op mug??
=als tekst bevat mug dan a??

Begrijpen jullie zo wat ik bedoel?

Gr
Joyce
 
Zo iets?
 

Bijlagen

  • mug.xls
    18 KB · Weergaven: 108
Laatst bewerkt:
Een topictitel als bevat zegt totaal niets over je vraag, derhalve topictitel aangepast.
 
Sorry, kon zo snel geen andere titel bedenken...en ook niets terugvinden uit het verleden....
Dit is wat ik bedoel idd...!

Bedankt!
 
hmmmm...
krijg de formule in mijn bestand niet aan de praat....
het help mss als ik begrijp waarom je die zoekwaarde 1000 gebruikt?!

Gr
Joyce
 
Hallo,

Ik denk dat het komt doordat het bereik in de formule niet gelijk is aan het bereik van je bladgegevens.

De formule is niet dynamisch.
Ik had deze vraag wel een beetje verwacht.

Bestudeer dit bestandje eens.
Bekijk de gedifinieerde namen.

In principe is één gedefinieerde naam genoeg voor het bereik in kolom E tot rij 1000.
 

Bijlagen

  • mug.xls
    24 KB · Weergaven: 75
krijg de formule in mijn bestand niet aan de praat....
het help mss als ik begrijp waarom je die zoekwaarde 1000 gebruikt?!
Die 1000 gebruikte ik destijds ook in 1 van de oplossingen die ik met die methode gaf. Het betekent niet meer dan dat je ervan uitgaat dat de celgegevens in kolom A niet langer zijn dan 1000 tekens. Dat zal bij jou vermoedelijk wel niet het geval zijn, maar is dat wel zo, dan kies je een hoger getal, desnoods het hoogste dat Excel 2003 kent: 9,99999999999999E+307 . Het is niet per se nodig om bereiken te definiëren.
Als je een bestand zou posten waarin je de formule hebt toegepast, dan zal makkelijker te zien zijn wat er mis is.
 
Laatst bewerkt:
Het is niet per se nodig om bereiken te definiëren.

Zapatr,

Hoe zou het dan komen dat onderstaande niet werkt.

Code:
=ZOEKEN(9,99999999999999E+307;VIND.SPEC($E$2:$E$1000;A1);$F$2:$F$1000)
Of:
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($E$2:$E$1000;A1);$F$2:$F$1000)
En met gelijke bereiken in mijn voorbeeldbestandje wel.

Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(kolomE;A1);[COLOR="red"]$F$2:$F$1000[/COLOR])

Rood gemaakt bereik mag evt. wel groter; geen probleem.
kolomE = gedefinieerde naam.

Mag ook zo.
Code:
=ZOEKEN(9,99999999999999E+307;VIND.SPEC(VERSCHUIVING($E$1;1;0;AANTALARG($E$2:$E$1000);1);A1);$F$2:$F$1000)
 
Laatst bewerkt:
Hoe zou het dan komen dat onderstaande niet werkt.
Code:
=ZOEKEN(9,99999999999999E+307;VIND.SPEC($E$2:$E$1000;A1);$F$2:$F$1000) 
of:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($E$2:$E$1000;A1);$F$2:$F$1000)
En met gelijke bereiken in mijn voorbeeldbestandje wel.
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(kolomE;A1);[COLOR="red"]$F$2:$F$1000[/COLOR])
Mag ook zo
=ZOEKEN(9,99999999999999E+307;VIND.SPEC(VERSCHUIVING($E$1;1;0;AANTALARG($E$2:$E$1000);1);A1);$F$2:$F$1000)
Omdat er in de eerste twee formules nog geen rekening mee is gehouden dat voor de goede werking ervan een aaneengesloten bereik vereist is. Als daar geen sprake van is, dan kun je daar wel rekening mee houden bv. op de manier zoals jij dat hebt gedaan door in de formule of via naamgeving het aantal argumenten te tellen. De eerste 2 formules kunnen daar (snel bekeken en louter om een andere mogelijkheid te noemen) ook zo op aangepast worden (zie de bijlage):
Code:
=ALS(A1="";"";ZOEKEN(1000;ALS($A$2:$A$1000>0;VIND.SPEC($C$2:$C$1000;$A1));$D$2:$D$1000))
en
=ALS(A1="";"";ZOEKEN(9,99999999999999E+307;ALS($A$2:$A$1000>0;VIND.SPEC($C$2:$C$1000;$A1));$D$2:$D$1000))

beide in te voeren via Ctrl-Shift-Enter.
waarmee ik zeker niet wil zeggen dat ik tegen naamgeving van bereiken ben.
Wellicht vind je dat ook niet ideaal, want als er in het bereik met gegevens op een of andere manier hiaten (lege regels) ontstaan, dan kun je foutmeldingen krijgen. Ook dat is op te lossen hoor, maar ik denk dat vragensteller JJH voldoende en afdoende antwoorden heeft gekregen om zijn probleem op te lossen. En als dat niet zo is, dan vernemem we dat waarschijnlijk wel (dan bij voorkeur wel met voorbeeldbestand er bij, JJH).
Het zal je inmiddels wel duidelijk zijn dat de functie 'Zoeken' in principe ontworpen is voor het zoeken naar gehele celinhouden en niet voor gedeelten daarvan.
 
Laatst bewerkt:
Oké zapatr,

Duidelijk, en ben het met je eens.

Alleen wil ik je laten zien dat het omgekeerde zoeken geen problemen geeft hoe groot het bereik is.
....(vind.spec(zoektekst;bereik);....
Zie bestandje, gisteren voor iemand anders gemaakt.
Heel apart, maar ik ben het met je eens over de functie.
 

Bijlagen

  • sander14 (1).xls
    20 KB · Weergaven: 62
Alleen wil ik je laten zien dat het omgekeerde zoeken geen problemen geeft hoe groot het bereik is.
....(vind.spec(zoektekst;bereik);....
Inderdaad, dat verloopt prima.
Misschien kan het soms niet anders vanwege gegevens die op een bepaalde manier worden aangeleverd, maar toch denk ik dat ik altijd zou proberen om de gegevens in kolom A te splitsen (over 2 cellen te verdelen; in het gegeven voorbeeld is dat ook niet moeilijk: Data - Tekst naar kolommen). Waarmee ik geen afbreuk wil doen aan je methode hoor, want als die goed werkt, waarom die dan niet gebruiken...
 
Ik ben de draad een beetje kwijtgeraakt..hihi
Ik kan tekst naar kolommen iig niet gebruiken...teksten zijn daarvoor te variabel..
Ik krijg ook geen fout maar gewoon 0 als resultaat...
Kan het zoekbereik op een ander werkblad van invloed zijn??
Heb maar even voorbeeldje bijgevoegd. In blad 2 moet in kolom D de waarde uit blad1 kolom a komen als hij tekst vind uit blad1 kolom c in de tekst van blad2 kolom c...
ben ik zo duidelijk?!?!

gr
Joyce
 

Bijlagen

  • Map2.xlsx
    8,4 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
Voeg eerst bovenaan een lege rij op Blad1 in.
Zet daarna deze formule op Blad2 cel D1.
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC(VERSCHUIVING(Blad1!C1;1;0;AANTAL(Blad1!$C$2:$C$100;);1);Blad2!C1);Blad1!$A$2:$A$100)

Maar de volgende, 'Tankstation Shell' zal ook dezelfde waarde geven.
Dus ik weet niet welke kant je op wil.
 
Dankje, maar helaas geef ik het deze keer op....
als ik tomaat in de tweede of derde rij typ vind hij ook de waarde....is niet helemaal de bedoeling.. :)
Ga het (geheel tegen mijn principes in, maar ja) maar handmatig bekijken..
dank jullie voor jullie hulp..

gr
Joyce
 
Bekijk deze nog eens Joyce.
 

Bijlagen

  • JJH.xls
    18 KB · Weergaven: 59
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan