• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in een lijst met afkortingen

Status
Niet open voor verdere reacties.
De oplossing is iets verschoven.
#14 nu.

:) Sorry boys misschien wat verwarrend zo maar het is even niet anders.

maar hoe kan ik mijn post 9 aanpassen zodat de te zoeken tekst gelijk waar mag staan in de tekst waarin we willen zoeken
bv delhaize en ad delhaize

Het antwoord is al meerdere keren gegeven maar om 1 of andere reden heb je bij al je vragen moeite om het antwoord te begrijpen.

Heb je het 4e argument al ingevuld in je vert.zoeken formule?
Is dit geen oplossing, geef dat even aan.

ja ingevuld maar geen optie
De facebook poster wil in een tekst kunnen zoek maar dan met geen vast start begin zoals vb links
in zijn fb post staat er delhaize en ad delhaize en in de lijst waar hij de waarde wilt uit halen enkel delh.
Dus moet mij ad delhaize pas gezocht worden van af het 3de karakter

Zie printscreen in post #12

Laatst bewerkt:
Post #12 is niet van glda19.
Ik zie dus niet wat dat met je vraag te maken heeft.
Daarnaast doen we in het Excel forum meer met een (goed) voorbeeld document dan met een plaatje.

Het wordt wel erg onduidelijk of niet @edmoor?
Wat doet die post daar tussen met dat FB gedoe?

Toch nog maar een poging zonder de functie links(.....
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($I$19:$I$20;C19);$J$19:$J$20)

Haal die post van mij alsjeblieft weg want het is nogal moeilijk om te lezen, ik probeerde te helpen met een voorbeeld van een poster op facebook.

De oorspronkelijke vraag van FB staat nu tenminste tussen PHP code.
Zo is het wel overzichtelijker dat je ons wat inzicht wilt geven.

In eerste instantie leek het op inbreken op deze vraag doordat er een vraag staat in je bijdrage.
Maakt niet uit.

Bedankt HSV ik probeerde alleen te helpen omdat de poster zelf geen info gaf.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zet eens in een werkboek Delhaize en er onder ad Delhaize
Laat je hem zoeken in het veld ad delhaize dan krijg je een 0 terug
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC($I$19:$I$20;C19);$J$19:$J$20)

Plaats zelf een bestand waarin het niet goed gaat.
Straks kom je met nog meer waar het niet goed gaat, dan kan ik aan de gang blijven.

altijd repliceren zonder voorbeeld !!! Waar gaat het fout ?
Je hebt alleen geen controle als er meerdere mogelijkheden zich tegelijk voordoen

Bijlagen

thx maar wat betekend die 1000 in de formule
Ga dit zeker bewaren was niet voor mij. Maar iemand op fb
Kan ooit eens van pas komen
Zei tegen de persoon ook op fb ad delhaize toe te voegen maar is voor geen reden vatbar.

Laatst bewerkt:
gebruik de functie "formules>formule evalueren" en ga stap per stap er door.
je zoekt de positie waar een bepaalde tekst uit je opzoektabel begint in je te onderzoeken tekst.
Als er geen match is, dan krijg je een foutmelding.
Is er 1 match naast tig fouten, dan krijg je het overeenkomstige resultaat.
Als er meerdere matchen zijn, dan staat daar dat alles netjes moest oplopend zijn om een logisch resultaat te krijgen.
Dat laatste is niet te garanderen, dus krijg je een resultaat, dat je mogelijks liever anders gezien had.
Het komt er nu op neer om te maken dat je unieke resultaten krijgt.
Ik veronderstel dat dit is om bankuittreksels netjes aan categoriën toe te kennen.
Dan maak je in je zoektabel ipv "Ad Delhaize" "Ad Delhaize Gent", analoog "Delhaize Brussel", dus kijken hoe het op je uittreksel staat en anticiperen.

En natuurlijk had je vooraf ook al lang zelf de help-functie gelezen, die alles netjes uitlegt ...
Die 1000 kies je gewoon groot genoeg, in dit voorbeeld moest het dus minimaal de lengte van de te onderzoeken string zijn, maar voor het gemak kies je een willekeurig maar veel te groot getal.

Let wel op : deze functie is heel rekenintensief. Als je 1.000 van dergelijke formules in je tabblad staan hebt, dan gaat de snelheid onderuit.
Dan zou je beter bv. bij de eerste 950, die nooit meer zullen veranderen, de formule door het resultaat vervangen.

Bijlagen

• Aantekening 2020-04-14 031342.png
    Aantekening 2020-04-14 031342.png
    69,2 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Wat doe ik fout in het test je
Op het tabblad verrichting staat ETN FRANZ COLRUYT in de kolom c Naam tegenpartij
En op het tabblad rubrieken staat er onder elkaar ETN FRANZ COLRUYT tanken
COLRUYT gl

Waarom krijg ik in de kolom d item het resultaat gl dat bij colruyt staat en niet tanken.

Bijlagen

Test het zo eens.
Code:
=ZOEKEN(1000;VIND.SPEC([COLOR=#ff0000]"|"&[/COLOR]Tabel2[Naam tegenpartij];[COLOR=#ff0000]"|"&[/COLOR]C2);Tabel2[Item])

geef eens 2 rijen weer van je bankuittreksels waarin een tankbeurt staat en een gewone aankoop in de colruyt.
Je eigen bankrekening, het saldo, het bedrag, de datum mag je wissen, maar al de rest is wel relevant.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan