• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

zoeken in een matrix

Status
Niet open voor verdere reacties.

barendrecht82

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2013
Berichten
230
hoi,

Ik heb een matrix met als verticaal de jaren en horizontaal de groepen staan. Daar zitten de cijfers tussen.

Nu wil ik een formule maken die dan een jaar matched en de betreffende groep match en dan dat bedrag benoemd,

Hoe pak je dit op?
 

Bijlagen

  • matrix.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 34
zo:

Code:
=INDEX(J3:S13;VERGELIJKEN(C2;I3:I13;0);VERGELIJKEN(D2;J2:S2;0))
 
Thanks dit werkt, maar hoe voeg ik een als tussen?

als iemand bijvoorbeeld 8 dienstjaren heeft, maar nog in indeling 4 zit dan krijgt hij volgens dit lijstje niks. De formule moet dan aangeven alles voor de indelingen die lege cellen hebben de uitkomst dan de laatst ingevulde cel moet worden.

Dus als iemand nogmaals 8 dienstjaren heeft en in indeling 4 zit dan krijgt hij maximaal 2189. Hoe kan ik dit toepassen?

Thanks
 
Het wordt er niet simpeler op, maar deze voldoet volgens mij:
Code:
=MAX.ALS.VOORWAARDEN(VERSCHUIVING($J$3:$J$13;;VERGELIJKEN(D2;$J$2:$S$2;0)-1);$I$3:$I$13;"<="&$C2)
 
Of gewoon de tabel aanvullen.
 

Bijlagen

  • matrix.xlsx
    11 KB · Weergaven: 27
Thanks allemaal

De formule werd gekker.... ik heb gewoon het tabel maar aangevuld..
Thanks.
 
Heb ik aan gedacht, maar vond de formule-uitdaging ook wel leuk ;)

Succes ermee in ieder geval.
 
De formule doet het ook alleen in de nieuwste versie van office als je er een abonnement op hebt. Bij de vertaler van functies moeten ze eens de . van het toetsenbord slopen. MAXIFS() = MAX.ALS.VOORWAARDEN()
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan