• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in een tabel

• Onderwerp starter Onderwerp starter HUTD
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HUTD

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2012
Hallo,

Ik wil graag iets opzoeken in een tabel volgens de formule verticaal zoeken. Echter wil ik dat Excell alle opgezochte waarden maar één keer noteert. Ik heb namelijk een grote tabel waar ik een lijst van *-20 waarden uit moet zoeken. Deze lijst moet veranderbaar zijn dus ik sleep deze formule 40 keer door zodat er waarden bij kunnen komen. Echter heb ik nu maar 20 waarden waardoor de laatste in de overige 20 ook wordt vermeld, dit is niet de bedoeling. Kan dit worden opgelost?

BVD

Ja, ongeveer alles kan worden opgelost.

Wat Cobbe bedoelt is:
Plaats graag een voorbeeldbestand.
Probeer daarnaast je probleem helder te verwoorden. Mogelijk dat je dan zelf al de oplossing vindt.

probeer deze formule in E4:
Code:
=HORIZ.ZOEKEN(TEKST($E$1;"mmm-jj");Tabel1[[#Alles];[jan-16]:[feb-17]];RIJ(E2);ONWAAR)
het is maar een gokje ,
als je zelf de verlange waarden in E4 had gezet met uitleg dan .....

Dag Sylvester-Ponte

Dat is de formule die ik zocht, bedankt!.
Heb je ook een oplossing voor mijn vraag omtrent de subtabellen?

Gr.

Dag,

Het voorbeeldbestand van Timshel bevat de juiste oplossingen, echter kan ik de formule niet overnemen naar het echte bestand. Wanneer ik dat doe is de uitkomst altijd "-", terwijl dat vaak niet het juiste antwoord is.
Ook wanneer ik in het voorbeeldbestand de formule open, er niets in verander en vervolgens weer op enter klik veranderd de uitkomst altijd in "-".
Kan iemand dit verklaren?

Mvg

De gebruikte formules zijn zgn. matrixformules.
Die verlaat je NIET door een simpel Enter, maar door gelijktijdig in te drukken: Ctrl + Shift + Enter

In het voorbeeldbestand is dat inderdaad de fout die ik maakte, weer wat geleerd vandaag. Echter lukt het in het echte bestand nog niet, kan het ermee te maken hebben dat de tabel waar de info uit moet komen op een ander tabblad staat, dat lijkt me niet namelijk? Ik heb verder alles precies dezelfde formule gebruikt als uit het voorbeeldbestand en het lukt nog altijd niet.

De plaats van de tabel is niey zo belangrijk, de naam wel, net als de kolombenamingen.
Dus heet je tabel wel Tabel1?

Het laatste euvel heeft vermoedelijk met de rijverwijzingen te maken.
Je kunt het jezelf makkelijker maken door met een draaitabel te werken.

Bijlagen

@ Haije,
De tabel en kolombenamingen kloppen in de formule met de benamingen in de echte database, dit moet dus kloppen. Vandaar dat ik het niet begrijp.

@ Timshel,
Ik kan helaas voor de vervolgstappen die ik moet maken met deze tabellen niet werken met een draaitabel. Kun je me verder misschien wel toelichten wat ik mogelijk fout doe in de rijverwijzing?
Misschien dat die -3 in de formule van het voorbeeldbestand fout is, waarom is dat -3 in het voorbeeldbestand?

Mvg.

De vervolgstappen vereisen dus dat je met een oplossing moet werken die je niet snapt?
Eerlijk gezegd zou ik dan mijn hele model herzien. Mgoed.
Dit is de formule uit cel A16 van het voorbeeld:
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Tabel1[Projectnaam];KLEINSTE(ALS(Tabel1[Fase project]=1;RIJ(Tabel1[Fase project])[COLOR="#FF0000"]-3[/COLOR]);[COLOR="#0000FF"]RIJEN(A$16:A16)[/COLOR]));"-")

De -3 verwijst naar het gegeven dat Tabel1 in het voorbeeld begint op rij 3.
Het argument RIJEN(A$16:A16) levert de waarde 1 op en wordt telkens met 1 verhoogd als je formule doortrekt naar beneden. In de bovenste rij van iedere subtabel moet dit argument dus de waarde 1 opleveren. Kijk daartoe in welke rij de cel staat. Er zijn vele varianten om op deze plaats een oplopende reeks te krijgen, maar laten we het hier maar even laten bij wat we tot nu toe gedaan hebben.
Afsluiten met CTRL SHIFT ENTER

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan