• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

drummer

Gebruiker
Lid geworden
24 apr 2004
Geachte lezers,

Ik heb een sheet gefabriceerd voor mijn werk om een en ander in te kunnen berekenen. Nu wil ik dat met een druk op de knop de adresgegevens worden gevuld met behulp van een relatienummer.
Op een tweede sheet staan alle adresgegevens in verschillende kolommen. M.a.w. relatienummer 1 (staat op B1) Naam relatie (C1) etc en dat voor zo'n 1000 relaties.

Het idee is dat als ik relatienummer 1 indruk hij automatisch de overige gegevens in de daarvoor bestemde cel kopieeert. Ik heb dit geprobeerd middels een Macro, maar ik denk dat dat te simpel gedacht is (want het werkt niet :o ) Wie o wie heeft er voor mij een idee of nog beter een oplossing?
Alvast bedankt voor jullie respons

drummer,
Is het mogelijk om hiet een voorbeelsbestandje neer te zetten? Maakt het net effe makkelijker om ons in te leven in jouw vraag. Haal wel privé gevoelige gegevens er wel uit.

Hallo Cor

Helaas is dat nu niet mogelijk aangezien dat hele bestand vol staat met privegevoelige informatie van het bedrijf waar ik werk....Dit maakt het wel moeilijker om mijn vraag uit te leggen. :confused: Ik ga nog een poging wagen het uit te leggen.....misschien ben ik te onduidelijk geweest.

Ik heb twee sheets in een bestand
Sheet 1 met de blanco velden relatienummer, naam, adres, postcode woonplaats
Sheet 2 met alle NAW gegevens plus relatienummers (zijn er zo'n 500)

Nu wil ik in sheet 1 in het veld het relatienummer vullen waardoor automatisch (of met een druk op de knop) alle andere velden worden gevuld (naam,adres,postcode etc.).

Ik heb al wat met een macro geprobeerd maar dat is het niet.

Ik hoop dat dit beter is. :)

Groet,
Allard

Beste drummer,

Heb je al eens geprobeerd met de functie VERT.ZOEKEN te werken?

Wat betreft privegegevens in een bestand. Selecteer de tekst en verander alle A's in H's, alle K's in E's etc. Bij bedragen vervang je nullen door enen, enen door tweeën, drieën door negens etc.
Er komt dan onzin te staan, maar het gaat om de structuur van het bestand.

Richard

Allard,
Kijk maar of dit is wat je wilt hebben. Als het bevalt dan kunnen we de code aanpassen aan jouw bestand.

Bijlagen

Hallo Cor en Richard,

Allereerst even een reactie op Richard :) Het zijn nogal wat gegevens die ik dan moet aanpassen (8058 stuks) dat is even teveel van het goeie, maar de volgende keer zal ik een post iig anders aanpakken. :D

Hoi Cor,
Volgens mij heb jij de spijker volkomen op zijn kop geslagen :thumb: Helemaal super. Denk je dat een dergelijk iets voor mij te behappen is ??

Groet,
Allard

Hoi Cor,
Volgens mij heb jij de spijker volkomen op zijn kop geslagen :thumb: Helemaal super. Denk je dat een dergelijk iets voor mij te behappen is ??

Groet,
Allard

Allard,
Dat kan ik hier vandaan niet ruiken:p . Als het niet lukt horen we het wel.

@ Cor.
Mooi gemaakt, maar waarom VBA gebruiken als functies mogelijk zijn? Persoonlijk heb ik een voorkeur voor functies omdat niet iedere gebruiker VBA snapt.

Q drummer.
Wanneer een werkblad geen functies bevat, dan kun je via Ctrl+H eenvoudig letters en getallen vervangen door anderen. Maakt niet uit of het dan tien of tienduizend rijen zijn.
Als een werkblad ook formules bevat die je ongemoeid wilt laten, dan kun je via Ctrl+G, Speciaal - Constanten aanvinken dat je alleen cellen wilt selecteren die -de optie zegt het al- constanten bevat zoals tekst en getallen.

Mijn oplossing in het voorbeeld van Cor zou zijn:
in Cel A7 zet je het relatienummer.
In cel B7 zet je: =VERT.ZOEKEN(A7;filiaal;2;ONWAAR)
in cel C7 zet je: =VERT.ZOEKEN(A7;filiaal;3;ONWAAR)
In cel D7 zet je: =VERT.ZOEKEN(A7;filiaal;4;ONWAAR)

Richard

Heren,

Ik ben in ieder geval al veel verder dan ik was :thumb: dank is groot daarvoor. Mijn kennis van VB is nogal beperkt (en dan doe ik mezelf nog teveel eer toe komen) Om een en ander toch duidelijk te maken heb ik een voorbeeldbestand gemaakt. Op het blad invoer moet dmv het relatienummer de NAW gegevens vanuit het tweede blad worden gevuld.

Jullie hebben er geen idee van hoe blij ik ben met jullie hulp :rolleyes:

Bijlagen

Richard was me net voor. Je hebt altijd baas boven baas :thumb: Ben het geheel met zijn oplossing eens.

:D :D :D :D :D
Ik ben heel erg blij Richard met je hulp. Helemaal fantastisch het werkt :thumb:

@Cor
Jij ook bedankt voor je VB hulp ik moet me daar eens in gaan verdiepen.

Ik kan weer rustig slapen.

Mannen

Bedankt voor jullie tijd!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan