• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Zoeken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

erwin2011

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2009
Kan iemand mij op weg helpen met de volgende zoekvraag?:

Ik heb 10 Excel-bestanden waarin allerlei gegevens staan met laten we zeggen de volgende gegevens:
--------------------------
A B C D E F
1. kosten(D1) Opbrengsten (E1) Verschil (F1)
2.
3.
4.
5.
6. Eindtotaal* (B6) Getal (D6) Getal (E6) Getal (F6)
--------------------------

*Eindtotaal staat niet altijd op B (Dus in sommige bestanden in kolom A of C). Ook staat deze niet altijd op rij 6. De 3 posten staan op dezelfde rij als Eindtotaal, maar staan er niet altijd precies naast (zie voorbeeld C6=leeg)

De eindtotalen van deze 3 posten wil ik van alle 10 de bestanden in 1 bestand onder elkaar hebben staan. Uiteraard is dit niet zo'n probleem, echter mijn vraag is; hoe kan ik de getallen het beste automatisch zoeken? De index functie met vergelijken kan normaliter wel, maar deze zoekt alleen in 1 enkele kollom.

Je zou kunnen zoeken met verschuiving naar de tekst die bovenin de betreffende kolom staat.

Dus:
VERSCHUIVING( cel A1 van ander bestand, zoeken naar Eindbedrag, zoeken naar tekst van 1e regel dus kosten,1,1)
Bij het verslepen wordt er gezocht naar de waarde in de 1e regel van de naastgelegen kolom (Opbrengsten) etc.

Als het niet teveel moeite is, kan het heel handig zijn om de bestanden identiek te maken.
Hierdoor kan je de andere bestanden uitlezen zonder dat je ze hoeft te openen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er mee zitten puzzelen maar kom er nog steeds niet helemaal uit. In welk opzicht bedoel je het zoeken? Gaat het dan om horizontaal en verticaal zoeken of via index?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan